Menguap: Fungsi, Tugas & Penyakit

Menguap adalah tingkah laku refleks pada manusia dan haiwan dan biasanya dikaitkan dengan keletihan, dengan keperluan untuk tidur atau bangun tidur. Namun, manusia juga menguap dalam situasi lain, sehingga prosesnya juga menjadi simbol kebosanan, bahkan kemalasan. Menguap malah dikaitkan dengan keadaan budaya; dalam budaya Barat, misalnya, dianggap tidak boleh memegang tangan di hadapan seseorang mulut semasa menguap. Penyelidik juga dapat membuktikan bahawa walaupun janin dalam rahim ibu menguap dan meregangkan dalam prosesnya, yang membawa kepada anggapan bahawa kebosanan hampir tidak menjadi alasan untuk menguap, melainkan saluran udara diperluas dengan cara ini. Walau bagaimanapun, apa yang sebenarnya dilakukan secara menguap belum dapat dijelaskan hingga kini.

Apa itu menguap?

Menguap adalah tingkah laku refleks pada manusia dan haiwan dan biasanya dikaitkan dengan keletihan, dengan keperluan untuk tidur atau bangun tidur. Di antara tokoh mitologi Yunani, ada Nyx, dewi malam itu, yang menguap dari kekacauan dan yang bahkan Zeus takut. Ini menimbulkan kepercayaan bahawa ketika menguap, jiwa akan meninggalkan tubuh untuk naik ke dewa-dewa Olympus. Idea serupa dapat dijumpai dalam tulisan orang Maya atau dalam sag Celtic. Pada Zaman Pertengahan, orang bahkan mempercayai syaitan yang akan masuk melalui kerongkong yang merobek untuk mencuri jiwa. Ini menyebabkan orang menutup mulut ketika menguap, yang akhirnya menjadi adab. Walaupun menguap, seperti ketawa, terjadi secara refleks, tidak ada pertanyaan tentang refleks, kerana rangsangan pada dasarnya tidak ada. Manusia menguap dalam situasi yang paling berbeza. Mengapa betul-betul pembukaan mulut berlaku, seolah-olah seseorang harus menarik nafas dan menghembuskan nafas dalam-dalam, masih menjadi misteri bahkan bagi para saintis, walaupun ada beberapa teori yang ada. Ilmu menguap disebut kasmologi, kerana menguap sebenarnya merupakan perkara yang sangat kompleks.

Fungsi dan tugas

Menguap itu berlaku kerana manusia otak tidak dibekalkan dengan cukup oksigen adalah salah satu teori, tetapi ternyata salah. Sama ada banyak atau sedikit oksigen disedut, manusia tidak menguap kurang atau lebih akibatnya. Eksperimen menunjukkan bahawa bekalan oksigen atau kekurangan tidak mempengaruhi prosesnya. Tesis kasmologi lain adalah bahawa menguap harus menguatkan perhatian. Sekiranya seseorang berada dalam keadaan bosan, berada di dalam bilik gelap atau hanya merasa letih, dia menguap untuk kembali waspada, menurut tesis tersebut. Dalam eksperimen, the otak aktiviti pelbagai subjek ujian diukur, yang tidak dibenarkan mengikuti aktiviti di dalam bilik gelap. Terdapat banyak menguap, tetapi otak aktiviti tetap sama. Walaupun begitu, dapat dikatakan bahawa usaha menguap dalam situasi seperti ini dapat membantu membebaskan diri dari keadaan lembap, melakukan sesuatu yang mematahkan kitaran, untuk menghibur diri dengan cara ini. Oleh itu, menguap juga sering dilakukan dalam aktiviti berterusan atau semasa menunggu. Prosesnya biasanya disertai oleh regangan badan, yang merangsangnya lagi. Oleh itu, teori itu muncul regangan dan menguap berlaku dalam situasi tingkah laku yang sama, tetapi tidak selalu bersama. Orang melakukan regangan ketika mereka menguap, tetapi mereka tidak semestinya menguap ketika mereka meregang. Yang sebenarnya menguap adalah melepaskan ketegangan. Badan yang tegang menjadi lebih rileks ketika seseorang menguap dan dengan cara ini membebaskan dirinya dari tekanan dalaman. Jadi menguap baik untuk tekanan, kegembiraan atau kegelisahan. Emosi sedemikian lebih baik diatur oleh proses ini. Begitu juga dengan menguap. Sekiranya seseorang menguap, orang lain juga mula menguap, terutamanya jika mereka berdekatan. Ini menimbulkan teori bahawa menguap juga berkaitan dengan empati. Orang yang penyayang menguap lebih cepat daripada orang yang berfikiran sendiri atau tidak mempunyai kemampuan untuk berempati dengan orang lain. Begitu juga, kedekatan emosi adalah prasyarat untuk menguap. Ini tidak hanya berlaku dengan ahli keluarga atau rakan; malah boleh berlaku antara manusia dan haiwan. Sebagai contoh, jika haiwan mempercayai manusia, ia benar-benar menguap bersama-sama dengan mereka, yang pada gilirannya membawa kepada anggapan bahawa kucing atau anjing juga mempunyai rasa empati. Fenomena menguap kolektif juga berlaku dalam kumpulan. Ini dapat berarti bahawa menguap melayani perpaduan sosial dan penularan mood.

Penyakit dan penyakit

Hipotesis penting baru-baru ini adalah penjelasan bahawa menguap menyejukkan otak, sehingga berfungsi untuk termoregulasi. Eksperimen pada haiwan, termasuk tikus, menunjukkan bahawa suhu di otak meningkat dan kemudian turun lagi akibat proses menguap. Pada manusia, pada gilirannya, didapati bahawa suhu luar mempunyai pengaruh besar terhadap menguap. Sekiranya ini lebih tinggi daripada suhu badan, manusia menguap lebih banyak. Begitu juga, kekerapan menguap berbeza pada waktu musim panas atau musim sejuk. Sesuatu yang serupa dapat dijumpai dalam proses endogen, jadi frekuensi menguap meningkat ketika tubuh melepaskan banyak serotonin, dopamin atau asid glutamat, dan berkurang apabila pelepasan endorfin dinaikkan. Walaupun di psikoterapi, menguap sekarang termasuk dalam perawatan untuk menafsirkan pasien, sehingga dianggap bahwa menguap, seperti ketawa dan tangisan, adalah tanda jalan menuju pemulihan dan melayani proses perasaan yang menyakitkan. Juga didapati bahawa pesakit skizofrenia menguap lebih jarang, yang disebabkan oleh persepsi diri mereka yang terganggu, dan pesakit autistik, pada gilirannya, tidak menguap bersama dengan orang lain, menyokong teori bahawa menguap berkaitan dengan empati manusia.