Fisioterapi untuk sakit belakang

Fisioterapi dijalankan di: Bidang aplikasi selalu seperti berikut:

  • Pengurangan kesakitan
  • Rangsangan peredaran darah dan proses metabolik
  • Peningkatan keadaan (kekuatan, daya tahan, koordinasi, mobiliti)
  • Pemulihan
  • Terapi (rawatan awal dan jangka panjang)
  • pencegahan

Terapi untuk belakang kesakitan boleh mempunyai kandungan berikut: Kandungan yang disenaraikan adalah tindakan aktif dan pasif.

  • Terapi manual
  • Urut, urut titik pencetus, gulungan fascia
  • Terapi fizikal (haba, elektrik, ultrasound)
  • Pengukuhan, mobilisasi
  • Perakam pita
  • Terapi ubat

Belakang kesakitan, atau rawatan punggung dan tulang belakang, adalah bidang fisioterapi yang luas. Semakin banyak konsep sedang dikembangkan dan banyak ahli fisioterapi hanya khusus dalam bidang ini.

Fisioterapi dibahagikan kepada tindakan pasif dan aktif. Pasif, iaitu rawatan fisioterapi dan pesakit tidak perlu "melakukan apa-apa", kebanyakannya digunakan dalam kes-kes akut dan ketika kesakitan berada di latar depan pada masa itu. Fisioterapi bertujuan untuk menghilangkan rasa sakit dan membantu pesakit pada masa ini.

Fisioterapi aktif biasanya mengikuti peringkat akut. Di sini pesakit bekerjasama dan menjadi aktif di bawah kawalan atau bekerjasama dengan ahli fisioterapi. Ini juga termasuk program pekerjaan rumah dan latihan dalam situasi sehari-hari, sehingga punggung dibebaskan sakit belakang untuk masa yang lama.

Fisioterapi sering dilakukan dengan harapan yang salah bahawa strukturnya dapat disembuhkan dengan satu rawatan atau hanya dengan "meletakkan tangan". Walau bagaimanapun, fisioterapi yang berjaya memerlukan ahli fisioterapi yang baik yang peka terhadap masalah individu pesakit dan menyedari hubungan holistik, dan pesakit yang bermotivasi yang bersedia bekerjasama dan mengubah sesuatu. Terdapat pelbagai teknik untuk melegakan pesakit secara pasif sakit belakang atau untuk mengurangkannya.

Sebagai contoh, terapi manual digunakan secara meluas. Terdapat banyak konsep yang berbeza. Ia digunakan terutamanya untuk menggerakkan sendi, iaitu untuk memindahkan dan "memanipulasi" mereka.

Semasa manipulasi, terkehel tulang dibawa kembali ke kedudukan asalnya melalui pergerakan kecil berulang. Ini adalah kaedah yang lebih lembut daripada menetapkan. Kaedah ini sering digunakan untuk sendi faset yang ada arthrosis.

Terapi manual juga merangkumi daya tarikan - petunjuk "menarik diri" sendi. Teknik ini mempunyai kesan yang sangat melegakan dan terutamanya dapat membantu mengurangkan sakit belakang dengan mewujudkan ruang untuk struktur yang terperangkap dan berlebihan. Pencabutan ini dapat dicapai dengan menggunakan sling table, traction belt tertentu atau hanya dengan tangan.

Sama ada seluruh ruang tulang belakang diregangkan, atau segmen individu, iaitu dua vertebra berturut-turut, atau sendi antara tulang rusuk dan vertebra. Tarik pasif ini juga dapat digunakan untuk mengendurkan otot jika asalnya adalah penahanan. Tambahan pula, berotot kelonggaran dicapai dengan putaran - iaitu memutar.

Putaran sentiasa memberi kesan santai pada badan. Kaedah lembut untuk bahagian belakang kelihatan seperti ini: Pesakit berbaring di posisi terlentang di sofa atau tikar. Kaki dan kaki bawah diletakkan dengan santai pada bola gimnastik yang besar sehingga lutut dan pinggul dibengkokkan sekitar 90 darjah.

Ahli fisioterapi memegang kaki dengan lembut sehingga tidak tergelincir dan perlahan-lahan mengayunkannya ke kanan dan kiri dengan bola. Dengan cara ini, putaran santai dicapai di batang. Latihan khas untuk melawan sakit belakang boleh didapati dalam artikel:

  • Fisioterapi untuk sindrom LWS
  • Balik sekolah
  • Latihan untuk stenosis saluran tulang belakang di tulang belakang lumbar

Kaedah lain untuk melegakan sakit belakang yang disebabkan oleh punggung terlatih adalah teknik fasial yang disebut.

Fasciae adalah tisu penghubung struktur yang menghubungkan semuanya dari kepala ke hujung kaki. Mereka membungkus otot dan menghubungkannya ke rantai panjang. Menurut penemuan terbaru, diandaikan bahawa banyak kesakitan disebabkan oleh ikatan struktur ini.

Fasia terletak agak jauh di dalam tisu, sehingga dengan banyak tekanan (sensitif) seluruh rantai dapat dirawat dalam satu baris. Teknik ini sangat sesuai untuk bahu yang sering mengerasleher otot dan ekstensor punggung panjang di kanan dan kiri tulang belakang. Pada dasarnya, ia boleh dilakukan di mana sahaja di badan. Kaedah selanjutnya dari terapi haba menawarkan diri.

Pek hot roll atau fango sangat menggembirakan. Yang terakhir mempunyai kesan yang menenangkan dalam pelbagai cara melalui bahan aktif semula jadi mereka. Dengan peranan panas dua tuala digulung satu sama lain diisi dengan satu liter air mendidih.

Secara beransur-ansur, ini digulung di punggung pesakit dengan tekanan lembut. Gabungan tekanan dan kehangatan lembap memberikan kelonggaran di kawasan yang luas dan bertambah darah peredaran ke tisu dalam. Semasa fango, campuran lumpur dituangkan ke atas kepingan dan dipanaskan dalam oven fango khas.

Pesakit akhirnya berbaring di atas bungkus lumpur dan dibungkus dengan helaian besar selama kira-kira 20 minit. Oleh kerana konsistensinya yang lembut, lumpur penyembuhan menyesuaikan diri tepat di bahagian belakang, yang memberikan rasa yang menyenangkan dan tubuh dapat menyerap bahan semula jadi. Teknik-teknik yang disebutkan di atas memberikan fizikal dan psikologi kelonggaran dan dengan itu dapat mengurangkan sakit belakang.

Lampu lampu merah, yang dapat digunakan sebagai persiapan untuk langkah-langkah relaksasi lebih lanjut, juga berfungsi mengatasi radiasi panas. Sebagai contoh terakhir langkah pasif terhadap sakit belakang, electrotherapy disebutkan di sini. Pelbagai bentuk arus dapat digunakan dengan menggunakan dua elektrod dan zat perantaraan lembap di dalam badan.

Bergantung pada jenis arus, intensiti dan tempoh aplikasi, terdapat teori yang berbeza mengenai pengurangan kesakitan. Beberapa jenis arus mempunyai kelebihan untuk menjangkau jauh ke dalam tisu dan juga struktur yang dalam. Dengan cara ini, ubat atau salap penyembuhan juga dapat dimasukkan ke dalam tisu (rintangan kulit menurun di bawah bekalan semasa).

Terutama untuk mendalam sakit belakang di bahagian bawah punggung, arus rangsangan ultra yang disebut telah membuktikan dirinya dalam praktik. Namun, bergantung pada kepekaan pesakit, arus juga dapat dianggap tidak menyenangkan. Dalam kes ini, langkah lain harus lebih disukai untuk mencegah pembebasan tekanan hormon, yang seterusnya akan menyebabkan ketegangan dalam badan meningkat.

Langkah-langkah aktif dalam fisioterapi untuk sakit belakang adalah pergerakan. Pesakit harus mengembangkan perasaan untuk tubuhnya, pergerakan mana yang baik, ketika punggung terlalu banyak beban, ketika lurus dan ketika bengkok. Ramai orang membuat pergerakan mengelak dalam kehidupan seharian tanpa menyedarinya.

Walau bagaimanapun, dalam jangka masa panjang, regangan palsu ini merosakkan badan dan tiba-tiba rasa sakit ada tanpa sebab yang jelas. Fisioterapi untuk sakit belakang harus selalu merangkumi latihan postur aktif penyelarasan and mengimbangi latihan, di mana pesakit mula-mula disesuaikan dalam pelbagai postur seharian melalui kawalan visual dan rangsangan taktil (iaitu pertolongan melalui sentuhan dengan tangan) dan perasaan ini diambil lebih banyak dan kemudian dapat mengambil dan mengawal postur ini dengan sendirinya. Latihan postur dapat disokong dengan latihan sokongan (latihan isometrik).

Ini mempunyai kesan memanjangkan dan menstabilkan pada batang. Latihan yang sesuai adalah, misalnya, kaki empat kaki, penyokong dinding atau sokongan melalui bar di tempat duduk. Dalam artikel “Sakit belakang - bukan dengan punggung yang kuat"Anda akan mendapat banyak maklumat mengenai topik ini.

Contoh latihan dari fisioterapi untuk sakit belakang: Ambil posisi duduk lurus dan tegak - idealnya pada bola gimnastik besar - di setiap tangan anda memegang tongkat panjang (tongkat buluh, pemegang sapu) di sebelah kanan dan kiri badan anda. Sekarang anda mula menyedari badan anda dari bawah dan menyesuaikannya ke kedudukan yang stabil: Kaki selebar pinggul, menunjuk ke depan dan mungkin sedikit membelok ke luar, kaki selari satu sama lain, lutut menunjuk lurus ke depan. Lutut dan pinggul berada pada sudut tepat.

Sekarang tekan seluruh telapak kaki anda dengan kuat ke tanah, pelvis meluruskan ke atas, perut menjadi tegang, bahu duduk longgar di batang lurus, bilah bahu ditarik ke belakang, kepala ditolak keluar jauh ke atas, dagu ditarik sedikit ke bawah ke arah dada, rasakan bagaimana leher menjadi panjang. Sekarang tekan batang kayu dengan kuat ke tanah dan rasakan bagaimana punggung anda menjadi panjang. Ketegangan ini mereka tahan berulang-ulang selama beberapa nafas. Latihan sederhana lain dari fisioterapi untuk sakit belakang untuk menggerakkan tulang belakang dan kadang-kadang ubat akut untuk sakit belakang, adalah perubahan dari perut buncit menjadi bonggol kucing dalam posisi empat kaki.

Dari pelvis ke kepala, belakang digulung ke atas dan ke bawah vertebra oleh vertebra. Anda boleh mendapatkan lebih banyak latihan dalam artikel Latihan melawan sakit belakang. Peregangan senaman juga mempunyai kesan yang menenangkan dan membantu melonggarkan ketidakseimbangan otot dalam badan.

Melalui postur lenturan dan duduk yang panjang di bahagian depan badan, terutamanya dada otot dan fleksor pinggul tetapi juga leher sering tegang dan dipendekkan. Latihan untuk mendapatkan panjang di seluruh rantai depan kelihatan seperti ini: Berbaringlah perut, dengan tangan anda disokong di bawah sendi bahu. Jari-jari kaki dibaringkan panjang, kaki diregangkan dengan stabil, perut tegang.

Sekarang perlahan-lahan tekan bahagian atas badan ke atas lengan sejauh yang selesa. Tarik nafas ke dalam perut untuk meningkatkan regangan. Sekiranya anda suka, anda juga boleh meletakkan kepala di leher.