Jiwa dan Pergerakan (Psikomotor): Fungsi, Tugas, Peranan & Penyakit

Psikomotrik menentukan bidang interaksi yang luas antara badan, minda dan semangat. Sekiranya satu kawasan terganggu, defisit tingkah laku serta kekurangan pergerakan dan persepsi boleh berlaku dengan intensiti dan kesan yang berbeza-beza.

Apakah terapi psikomotor?

Psikomotrik menentukan bidang luas interaksi badan, minda dan semangat. Psikomotrik adalah cabang psikologi. Ia belum dapat ditentukan dengan jelas sehingga hari ini. Ia berkaitan dengan pergerakan sukarela dan bertujuan. Perkaitan pergerakan dengan persepsi dan proses kognitif, yang disebut kognisi, menjadi fokus. Istilah kemahiran sensorimotor dan motor sukar dibezakan, kerana mereka lebih mementingkan prestasi pergerakan asas. Kemahiran motor, juga disebut kemahiran motor, lebih berkaitan dengan corak pergerakan yang kompleks. Dalam pedagogi dan pendidikan khas, psikomotrik juga merujuk kepada latihan motor dan prosedur rawatan. Sejak pertengahan tahun 1970-an, psikomotrik telah berkembang menjadi bidang penyelidikan yang aktif dengan hubungan dengan universiti Eropah dan bukan Eropah sebagai kinesiologi atau sains pergerakan. Bidang psikologi dan fisiologi kajian dilengkapi dengan biologi, neurologi, robotik, fizik dan sains sukan. Perkembangan teoretikal atau metatheoretical serta kemungkinan yang lebih baik untuk pendaftaran dan analisis pergerakan memainkan peranan yang menyokong dalam tempoh kajian. Dengan kata lain, dapat dikatakan bahawa psikomotrikiti berkaitan dengan pergerakan manusia. Di latar depan adalah proses sedar, proses ekspresif dan juga proses kehendak. Ini merangkumi, misalnya, emosi dan kepekatan tetapi juga struktur keperibadian yang sangat individu. Ernst Kiphard dianggap sebagai nenek moyang psikosomatik dengan program sukannya untuk kanak-kanak yang agresif dan mempunyai masalah tingkah laku. Tawaran sukannya berkaitan dengan emosi pembangunan kanak-kanak.

Fungsi dan tugas

Dalam psikomotrik, prinsip fungsi yang berbeza berlaku berkaitan dengan kawalan pergerakan. Oleh itu, kajian psikomotor terletak pada dua tiang. Di satu pihak, persembahan asas dalam kehidupan seharian seperti menggenggam, menjangkau, berdiri, menulis dan bercakap serta lokomosi ditangani. Sebaliknya, prinsip umum fungsi harus disertakan. Selalu diperlukan untuk menyesuaikan pergerakan seseorang dengan persekitaran. Contohnya, menyentuh sesuatu di tempat tertentu. Untuk ini, pertama diperlukan koordinat spasial, yang berkaitan dengan kedudukan sasaran. Kemudian kedudukan sendi tertentu harus diadopsi, yang tidak dapat dilakukan tanpa kekuatan otot gabungan dan persendian otot tertentu. Oleh itu, transformasi motor melibatkan pemeliharaan otot, kekuatan otot, dan hujung jari kedudukan sendi. Oleh itu, kawalan pergerakan tidak boleh terhad kepada anggota badan tunggal. Contohnya, ketika lengan diangkat, pusat graviti badan digerakkan. Ini mengakibatkan aktiviti di kaki otot untuk terus mengekalkan mengimbangi. Semasa berjalan, terdapat saling bergantung antara pergerakan serentak anggota badan yang berbeza yang mesti diselaraskan. Perkembangan pergerakan terganggu dikaitkan dengan interaksi pengalaman psikologi tetapi juga perkembangan persepsi dan kemahiran motor. Ringkasan berlaku di bawah istilah teknikal Motopädie, Mototherapie dan juga Motopädagogik sebagai tambahan, pergerakan terapi dan / atau pedagogi pergerakan. Pada prinsipnya, psikomotrik selalu menggambarkan perkembangan keperibadian dari sudut pandangan holistik. Jiwa dan fizikal oleh itu selalu berhubung dan proses pergerakan berdasarkan kesedaran diri. Oleh itu, sikap seseorang selalu mengatakan sesuatu mengenai keadaan mentalnya. Pada masa yang sama, pergerakan tidak hanya mempengaruhi kemahiran motorik seseorang, tetapi juga pada persepsi kemampuan seseorang sendiri. Terutama dan saling berkaitan adalah rasional dan emosi serta proses mental pada kanak-kanak. Ini menjelaskan mengapa emosi juga dinyatakan melalui pergerakan atau melalui urutan pergerakan. Oleh itu, secara terapeutik, permainan pergerakan digunakan untuk memudahkan hubungan dengan anak-anak. Oleh itu, pergerakan sangat sesuai untuk membina dan kemudian menggabungkan kecekapan pergerakan. Kesatuan proses motorik dan mental menerangkan istilah "psikomotor" dalam hasilnya. Mendapatkan kepentingan dalam perubatan moden adalah istilah "psikomotor", yang menggambarkan promosi pengembangan dengan bantuan pergerakan.

Penyakit dan penyakit

Mungkin terdapat kelainan motor yang berkaitan dengan kekurangan tingkah laku di zaman kanak-kanak. Menurut Kiphard, ini berdasarkan "disfungsi serebral minimum." Ini berkaitan dengan kekurangan pergerakan dan / atau persepsi dan seterusnya untuk hiperaktif, kegelisahan motor sebagai tambahan, untuk kepekatan gangguan atau tingkah laku yang dihambat. Menurut Kiphard, aktiviti motor dapat menstabilkan dan menyelaraskan keperibadian anak atau remaja. Trampolin, misalnya, sangat sesuai untuk latihan penyelarasan dan pergerakan. Kekurangan fizikal, mental dan atau psikologi dapat ditangani secara positif dengan unsur-unsur psikomotrik. Ini berlaku untuk gangguan dalam bidang kognisi dan komunikasi serta bidang emosi, kemahiran motor dan persepsi deria. Sudah perkembangan awal kanak-kanak boleh terganggu, misalnya, dalam bidang kognisi, pengembangan bahasa, tetapi juga emosi dan struktur asas formatif untuk tingkah laku sosial kemudian. Secara terperinci, ini dapat menjadi pengalaman diri dan tubuh yang terganggu melalui kemungkinan ekspresi fizikal yang tidak mencukupi dan kemampuan yang tidak mencukupi untuk persepsi dan pelaksanaan pengalaman deria. Keengganan atau ketidakmampuan untuk mengenali peraturan juga termasuk dalam bidang ini. Enuresis (bedwetting selepas akhir tahun ke-4 kehidupan) juga boleh disebabkan oleh fungsi psikomotor yang terganggu. Dalam bentuk primer, anak tidak pernah kering; dalam bentuk sekunder, pundi kencing kawalan kemudiannya berhenti. Sebagai tambahan kepada gangguan psikomotor yang telah disebutkan, pertumbuhan terencat akal dari segi panjang dan kenaikan berat badan juga boleh berlaku dalam beberapa kes. Corak tingkah laku depresi juga tidak biasa.