Breaststroke

definisi

Payudara adalah salah satu yang tertua berenang gaya dan sering digunakan di kawasan kebangsaan. Walaupun demikian ia adalah salah satu teknik yang paling sukar di berenang. Aplikasi yang kerap di kawasan nasional dihubungkan oleh DLRG dan dengan itu menghubungkan pemikiran penyelamatan.

Menurut peraturan persaingan antarabangsa, awalnya diizinkan untuk membawa senjata ke atas air, tetapi ini berkembang menjadi rama-rama strok berenang. Hari ini, teknik sapuan payu dara adalah teknik bergelombang (pergerakan gelombang), teknik pertindihan (tanpa fasa meluncur) dan teknik gelongsor (terutama dalam jarak 200m). Dalam pertandingan antarabangsa jarak 50 hingga 200 meter selesai.

Peraturan persaingan

  • Mayat mesti disimpan di dada kedudukan sepanjang jarak keseluruhan. - Selepas permulaan dan setiap giliran badan boleh membuat tarikan lengan lengkap dan lengkap kaki pergerakan. - Semasa setiap kitaran, bahagian dari kepala mesti menerobos permukaan air.
  • Pergerakan lengan dan kaki mesti serentak dan dalam satah mendatar. - Siku mesti berada di bawah air semasa fasa pemanjangan lengan. - Tangan tidak boleh dibawa lebih jauh daripada pinggul. - Pada setiap giliran dan di garisan penamat, kedua tangan mesti digunakan untuk menyerang.

Penerangan gerakan

Pergerakan lengan: Gaya dada moden dicirikan oleh pergerakan seperti gelombang (teknik bergelombang). Sama seperti berenang lumba-lumba, badan dibawa ke bentuk gelombang oleh lengan berturut-turut dan kaki pergerakan. Lengan menyelam ke dalam air yang terbentang.

Mereka terus dipusing ke luar. Siku berhenti dan sudut siku semakin ditutup untuk mewujudkan jalan kerja yang paling mungkin dan paling berkesan terhadap penyangga. Pada titik ini batang tubuh diarahkan ke atas / ke belakang supaya lengan dapat berfungsi dengan optimum.

At dada tinggi siku dibawa ke badan dan pergerakan ke depan lengan dimulakan. Pada akhir pergerakan ke dalam kepala berada di atas permukaan air dan penyedutan mengambil tempat. Lengan harus diregangkan ke depan sebanyak mungkin untuk mewujudkan ketahanan sesedikit mungkin di dalam air.

Semasa pergerakan lengan ke hadapan, kepala diletakkan di dalam air. kaki pergerakan: Pergerakan kaki adalah kesukaran yang lebih besar dalam tekanan payudara. Untuk membuat ketahanan sesedikit mungkin terhadap arah berenang, hanya kaki bawah yang digunakan ketika memukul kaki. Paha tetap berdiri dan kaki bawah dilekatkan pada punggung. Kemudian kaki dipusing ke luar (supinasi) dan kaki bawah digerakkan dalam bulatan.

ralat

Kesalahan biasa yang dilakukan semasa menetas adalah:

  • Senjata tidak dilanjutkan sepenuhnya pada awal fasa tarikan. Oleh itu, yang berfungsi strok lengan dipendekkan dengan ketara dan daya tarikan melalui lengan dikurangkan. - Tangan tidak tegak lurus dengan arah berenang.

Oleh itu air hanya dipotong dan penyangga tidak dapat ditumpuk. - Lutut ditarik di bawah perut. Ini memberi badan kesan brek, kerana berfungsi melawan daya tahan air.

  • Kepala diangkat terlalu banyak untuk bernafas. Oleh itu, banyak tenaga dibazirkan.