Merokok semasa tonsilitis akut | Tonsillitis akut

Merokok semasa tonsilitis akut

Pesakit yang menderita tonsilitis akut boleh bertanya pada dirinya sendiri adakah rokok mempunyai kesan merosakkan tambahan semasa penyakit atau sama ada mengganggu penyembuhan. Soalan ini mesti dijawab dengan "Ya". merokok mengganggu proses penyembuhan semula jadi dan boleh memburukkan lagi gejala seperti sakit tekak.

Selanjutnya, selaput lendir sudah sangat teriritasi oleh keradangan, sehingga kerengsaan yang disebabkan oleh rokok boleh memanjangkan jangka masa penyakit ini. Penyembuhan lengkap dari tonsilitis akut memakan masa sekitar satu hingga dua minggu. Selama ini, menghisap rokok harus dielakkan sepenuhnya.

Mengandung adalah tekanan tertentu pada organisma ibu masa depan. Oleh itu, wanita di mengandung sering dipengaruhi oleh gejala tonsilitis akut seperti sakit tekak, sukar menelan dan demam. Peningkatan kerentanan terhadap jangkitan dijelaskan oleh peningkatan tekanan pada tubuh untuk membekalkan organisme lain yang sedang tumbuh.

Sekali akut radang amandel telah didiagnosis, biasanya sembuh tanpa masalah, seperti pada orang lain. Walau bagaimanapun, rawatan dengan antibiotik dan agen antipiretik harus diperiksa dan dibincangkan dengan teliti dengan doktor, kerana beberapa bahan aktif boleh membahayakan anak yang belum lahir. Semasa mengandung, wanita secara amnya harus mengelakkan ubat penahan sakit seperti aspirin or ibuprofen.

Ini sering digunakan untuk kesakitan dan demam dalam keadaan akut radang amandel, tetapi dos yang tinggi membawa risiko komplikasi serius. Walaupun pada dua pertiga pertama kehamilan ubat ini dapat digunakan dalam dosis rendah dengan perundingan perubatan, pada sepertiga terakhir ada kontraindikasi mutlak, kerana pendarahan dapat terjadi, pengecutan ditangguhkan dan a jantung kecacatan pada kanak-kanak (penutupan duktus arteriosus pramatang) boleh berkembang. Di samping itu, terapi antibiotik sering diperlukan semasa akut radang amandel.

Ini boleh menjadi bermasalah semasa kehamilan, kerana akibat yang paling serius dari penggunaan ubat yang salah adalah malformasi pada anak. Penelitian yang baik dan umumnya tidak bermasalah pada kehamilan adalah penisilin, yang juga memainkan peranan utama dalam rawatan tonsilitis akut. Sekiranya ia adalah radang amandel akut yang tidak rumit, ubat rumah yang terkenal seperti berkumur dengan bijaksana teh, kompres betis dan banyak minum lebih baik daripada terapi ubat. Walau bagaimanapun, tonsilitis yang berpanjangan mungkin harus diatasi antibiotik disebabkan oleh kemungkinan komplikasi, walaupun tidak dapat ditekankan cukup dengan penggunaan ubat semasa mengandung, seperti pada tonsilitis akut, hanya boleh dilakukan setelah berunding dengan doktor.

Tonsillitis akut pada bayi

Tonsillitis akut adalah penyakit biasa terutama pada kanak-kanak. Terutama kanak-kanak kecil, iaitu kanak-kanak usia prasekolah sehingga lebih kurang. 6 tahun, sering menderita yang tidak menyenangkan sakit tekak dan sukar menelan, yang disertai oleh demam.

Terutama dengan anak-anak adalah penting untuk memperhatikan beberapa langkah penting. Bayi harus minum banyak walaupun kesakitan, air atau teh adalah yang terbaik. Lozenges yang rendah bius juga berguna untuk melawan kesakitan.

Persembahan di pakar pediatrik berguna untuk mengelakkan komplikasi radang amandel akut yang tidak dirawat. Dalam keadaan terburuk, jantung dan buah pinggang kerosakan dan demam reumatik mungkin berlaku. Terapi antibiotik mesti dimulakan.

Di sini adalah penting untuk memastikan bahawa bayi terus mengambil ubat walaupun gejala sudah reda, untuk mengelakkan pengaktifan semula. Rawatan tonsilitis akut juga memberi tumpuan kepada langkah-langkah untuk mengurangkan demam. Di satu pihak, rawatan di rumah ada: kompres betis sejuk, kain basah untuk kepala.

Sekiranya ini tidak mencukupi, ada ubat yang menurunkan demam. Di sini, penting untuk diingat untuk mengambil kira keperluan khas kanak-kanak kecil. Kerana bahaya sindrom Reye, aspirin tidak boleh diberikan kepada kanak-kanak di bawah umur 12 tahun.

Sebagai alternatif, bahan aktif ibuprofen boleh didapati. Dalam kes parasetamol, dos maksimum 60 mg bahan aktif per kg berat badan mesti diperhatikan. Dos yang lebih tinggi merosakkan hati.