Latihan ini membantu mengatasi sakit kepala

Dalam fisioterapi, tujuannya bukan hanya untuk memerangi gejala "sakit kepala", tetapi untuk mencapai peningkatan jangka panjang melalui latihan postur, pembinaan otot dan pengendalian sehari-hari. Ini mencegah kerosakan akibat dan menghilangkan yang tidak menyenangkan sakit kepala. Latihan postur selalu bermula di kaki untuk menstabilkan keseluruhan rantai otot dari bawah ke atas.

latihan

1) Latihan menentang sakit kepala Di tempat duduk, kaki diposisikan selari dan lebar pinggul. Lutut selari dengan bahagian depan dan juga selebar pinggul. Badan atas diluruskan dengan memiringkan pelvis sedikit ke hadapan.

Namun, tidak begitu jauh sehingga tulang belakang bawah bergerak ke belakang berongga. Tangan digantung ke sisi badan - atau diletakkan di atas meja ke depan untuk meniru keadaan pejabat - dan pandangan diarahkan ke hadapan. Sekarang tumit perlahan-lahan ditekan ke lantai seolah-olah cuba menolaknya.

Badan kelihatan tumbuh beberapa sentimeter. Ketegangan dikekalkan. Di samping itu, pantat dan otot perut secara beransur-ansur tegang sehingga bahu boleh duduk dengan santai dan tegak pada batang lurus.

Lengan bawah juga ditekan ke atas meja dengan telapak tangan menghadap ke bawah, sternum diarahkan ke hadapan dan ke atas. Akhirnya, kepala lolling lurus ke atas, dagu ditarik ke belakang sedikit ke bawah, sehingga tulang belakang serviks mempunyai ruang untuk tumbuh panjang. Tetap dalam kedudukan ini - berhati-hati untuk tidak tegang - bernafas dalam dan sekata ke dalam perut beberapa kali.

Kemudian semua ketegangan dilepaskan, badan digerakkan dan dilonggarkan sekali dan akhirnya ketegangan badan di bangun kembali selangkah demi selangkah dari bawah ke atas. Untuk bantuan anda sendiri, cermin atau gambar sebelum dan sesudah boleh digunakan. Latihan ini terhadap sakit kepala harus dilakukan secara teratur, terkawal, sebagai latihan diri di rumah dan terutama di tempat kerja, sehingga akhirnya, tanpa banyak berfikir, postur yang sihat dan stabil dapat diguna pakai dalam kehidupan seharian.

Dalam fisioterapi, daya tahan tambahan dapat diletakkan pada badan dalam kedudukan tegak untuk menguatkan otot. Untuk mempengaruhi leher khususnya, ahli fisioterapi boleh menggunakan tangannya untuk memberi ketahanan terhadap kepala dan bahu, yang mana pesakit tidak boleh bergerak. 2) Latihan melawan sakit kepala Latihan lain untuk kepala-menstabilkan otot bermula pada kedudukan terlentang.

Kepala terbaring rata, kaki diangkat. The leher diregangkan panjang, dagu ditolak ke belakang dan ke bawah seperti a dagu berganda. Sekarang bahagian belakang kepala ditekan kuat ke dalam pad dan dipegang.

Pernafasan jauh ke dalam perut juga dilakukan di sini. Tarik nafas untuk menahan ketegangan, melepaskan dan membina semula. Sekiranya latihan dikuasai dengan baik, selain ketegangan dan tulang belakang serviks yang diregangkan, kepala dapat diangkat sedikit dari penyangga dan dipegang.

  • Dalam kehidupan seharian di pejabat, latihan melawan sakit kepala ini juga dapat dilakukan di meja. Sentiasa membina kestabilan dari bawah, meregangkan leher dan gerakkan kepala anda secara perlahan dan rata ke atas dan ke bawah.
  • Selalunya penyambungan leher yang sederhana sudah memberi kesan santai pada sakit kepala.
  • Untuk melakukan senaman yang diperlukan dan dengan itu merangsang anda darah peredaran darah dan peredaran darah di komputer, letakkan gelas air anda di atas meja atau rak yang lain sehingga anda harus bangun setiap kali untuk minum sesuatu. Minum juga sangat penting untuk mengatasi sakit kepala.
  • Latihan pergerakan mudah yang lain untuk kehidupan seharian adalah bahu dan lengan.
  • Di samping itu, seluruh otot di leher dan tekak, serta seluruh rantai otot belakang dan dada otot di hadapan hendaklah diregangkan secara berkala.

. regangan latihan diajar dalam fisioterapi dan pada mulanya dilakukan beberapa kali di bawah pengawasan.

Peregangan kedudukan dipegang selama kira-kira 30 saat sebelum perlahan-lahan dilonggarkan sehingga serat otot mempunyai masa yang cukup untuk berpisah antara satu sama lain. Artikel ini mungkin menarik bagi anda dalam hal ini: Sakit kepala kerana saraf yang mencubit di tulang belakang serviks 3) Latihan melawan sakit kepala Untuk leher regangan, kedudukan tegak diambil. Kepala dimiringkan ke sisi sehingga telinga kanan mendekati bahu kanan. Perhatian - bahu tidak ditarik ke atas.

. bilah bahu dari sisi yang sama diturunkan ke arah punggung dan jauh dari telinga. Untuk mempunyai pengaruh yang lebih besar di bahagian belakang leher, kepala kini dipusingkan dari posisi miring ini ke kanan sehingga dagu menunjuk ke arah bahu. Untuk meningkatkan regangan, dagu ditolak sedikit ke belakang.

Untuk lebih berpengaruh di bahagian depan leher, kepala dipusingkan dari posisi condong lagi, tetapi ke kiri atas. Kepala diletakkan sedikit di leher. Melalui variasi malah kawasan yang paling tegang dan lokasi sakit kepala dapat dipengaruhi.

4) Latihan untuk sakit kepala Untuk meregangkan dan melonggarkan seluruh rantai otot belakang, badan atas perlahan-lahan condong ke lantai dari posisi berdiri sehingga digantung secara longgar. Lengan dan kepala juga tergantung dengan longgar. Percubaan dibuat untuk melepaskan ketegangan dari leher.

Kemudian bahagian belakang diluruskan secara vertebra oleh vertebra, badan diregangkan sekali dan diulang beberapa kali jika perlu. 5) Latihan melawan sakit kepala Untuk membuka dada dan meregangkan otot dada semua yang diperlukan adalah dinding. Berdiri di sebelah dinding, rentangkan satu lengan ke belakang (telapak tangan menghadap ke dinding) dan pusingkan badan anda dari dinding dan lengan.

Bergantung pada ketinggian lengan, semua bahagian besar dada otot boleh diregangkan. Oleh itu, pegang lengan sekali lebih tinggi, sekali pada ketinggian bahu dan sekali bawah. Lebih banyak latihan boleh didapati dalam artikel: Latihan postur bermula dengan menguatkan buku lali sendi, menggunakan sekolah lutut, menguatkan pinggul, menguatkan batang dan menstabilkan tulang belakang serviks. Selalunya latihan isometrik juga penyelarasan dan mengimbangi latihan dilatih untuk tujuan ini.

  • Apakah kaedah terbaik untuk merehatkan tulang belakang serviks?
  • Apakah kaedah terbaik untuk meregangkan tulang belakang serviks?
  • Sakit kepala disebabkan oleh tulang belakang serviks