Titik Perbincangan mengenai Diagnostik Genetik

Pencetakan jari genetik didasarkan pada fakta bahawa kawasan tertentu pada DNA berbeza pada setiap manusia (kecuali pada kembar yang serupa) dan dengan itu tidak dapat dilihat. Untuk menentukannya, jumlah bahan genetik terkecil (pada prinsipnya sudah satu sel), yang dapat dijumpai misalnya di rambut, air liur, sperma or darah, mencukupi.

Untuk mengenal pasti seseorang, bahan genetik yang diperoleh darinya secara automatik dibandingkan dengan bahan yang disimpan dalam pangkalan data (pada masa ini kira-kira 400,000 rekod data di Jerman). Walau bagaimanapun, terdapat risiko yang sangat kecil untuk mencocokkan positif atau palsu yang salah (iaitu, seseorang dikatakan palsu memiliki DNA yang sesuai dengan sampel yang ada, atau sampel tersebut ditolak sebagai tidak sama walaupun coraknya ada dalam pangkalan data) Ini kerana hanya 12-16 gen lokus dibandingkan daripada keseluruhan DNA, yang menghasilkan hanya kebarangkalian statistik untuk pertandingan.

Cap jari genetik memungkinkan untuk menentukan identiti, tetapi bukan pernyataan lebih lanjut, misalnya, mengenai jantina, kulit warna atau penyakit keturunan, kerana ini disimpan di bahagian DNA pengekodan lain yang disebut (iaitu yang mempunyai maklumat genetik). Di Jerman, ini digunakan di satu pihak untuk menyelesaikan jenayah (serupa dengan cap jari "klasik"), dan di sisi lain untuk menjelaskan masalah ayah.

Titik perbincangan

Maklumat yang diperoleh dalam analisis genetik adalah data sensitif yang memungkinkan kesimpulan dibuat mengenai penyakit atau kecacatan genetik. Oleh itu, ada risiko bahawa maklumat ini dapat digunakan tanpa kebenaran atau digunakan terhadap pembawa. Sebagai contoh, majikan dapat menentukan maklumat genetik sebagai kriteria pengambilan pekerja, atau kesihatan syarikat insurans boleh meningkatkan premium mereka sehingga merugikan mereka yang terjejas.

Aspek etika juga menjadi topik perbahasan yang sengit sejak munculnya penyelidikan genetik. Perbahasan mengenai diagnosis genetik pra-penanaman menggambarkan ini, seperti, misalnya, persoalan mengenai akibat apa yang semakin canggih diagnostik pranatal akan dimiliki untuk ibu bapa, anak-anak dan akhirnya masyarakat. Adakah ibu bapa yang secara sedar akan melahirkan anak dengan kecacatan genetik akan berada di bawah tekanan untuk membenarkan tindakan mereka di masa depan (atau adakah mereka sudah melakukannya?). Apa yang dimaksudkan dengan imej diri dan tingkah laku penerimaan kita terhadap kecacatan dan penyakit? Adakah sistem penjagaan kesihatan kita di masa depan akan menampung kos tindak lanjut untuk kecacatan hanya pada tahap terhad atau tidak sama sekali?

Soalan-soalan ini hanyalah sebilangan besar yang harus dihadapi oleh individu dan masyarakat hari ini, dan yang menunjukkan bahawa apa yang mungkin, perlu, diinginkan dan dibenarkan secara etika tidak selalu sama.