Herpes genital

maklumat am

Herpes genitalis kebanyakannya disebabkan oleh subkumpulan virus HSV 2, yang tergolong dalam herpes simplex virus. Dalam 50-70% kes, kumpulan virus ini adalah kumpulan virus pencetus. Herpes genitalis adalah salah satu penyakit kelamin. Pada masa ini penyakit ini adalah salah satu penyakit yang sering dijangkiti penyakit kelamin di German.

penghantaran

Dalam kebanyakan kes, virus ini disebarkan melalui hubungan seksual. Terutama hubungan seksual tanpa perlindungan dengan pasangan yang dijangkiti meningkatkan risiko jangkitan secara dramatik. Virus ini memasuki badan melalui kecederaan kecil pada kulit dan membran mukus.

Di badan, seperti semua herpes virus, virus boleh hidup tanpa disedari seumur hidup tanpa menyebabkan gejala. Dalam beberapa kes, ini boleh menyebabkan wabaknya jangkitan herpes genital. Kerana ia virus boleh memasuki badan tanpa disedari dan tinggal lama di sana, kebanyakan orang tidak mengetahui mengenai jangkitan mereka dan oleh itu tidak dapat mengambil langkah berjaga-jaga untuk mencegah penyebaran lebih lanjut. Ini membawa kepada lingkaran setan yang hanya berakhir setelah wabak jika kedua-dua pasangan telah dirawat secara intensif dengan ubat.

Gejala

Sama seperti jangkitan herpes yang lain, perubahan kulit yang biasa tidak berlaku pada awal penyakit ini. Dalam banyak kes, pesakit pada awalnya mengadu rasa tidak selesa, kesemutan dan gatal di kawasan genital. Walau bagaimanapun, banyak pesakit belum pergi ke doktor dalam hal ini keadaan.

Selalunya kerana malu dan kerana mereka belum dapat menilai penyakitnya. Walau bagaimanapun, keadaan terapi terbaik adalah pada tahap awal. Dalam beberapa kes, pesakit sudah berjumpa doktor dan rawatan penting tidak dijalankan.

Pada peringkat lebih lanjut, kerengsaan kulit pada alat kelamin akan menjadi jelas. Mereka berkisar dari kemerahan sederhana pada kulit dan penskalaan hingga ketinggian dan pembentukan pustular pada alat kelamin. Lazimnya adalah gatal yang semakin meningkat dan menyakitkan, yang merebak pada peringkat penyakit ini.

Pada tahap yang lebih progresif, vesikel juga dapat terbentuk pada alat kelamin. Lepuh ini kemudian boleh pecah dan rembesan dapat dilepaskan ke persekitaran. Pada peringkat ini, pesakit sangat mudah berjangkit.

Sebagai peraturan, hubungan seksual sudah tidak dapat dilakukan pada tahap ini kerana orang yang terlibat menyedari bahawa ada sesuatu yang tidak kena. Setelah pembukaan lepuh, kerak terbentuk yang juga boleh keluar lagi setelah dimanipulasi. Dalam beberapa kes, gejala teruk seperti kelemahan, loya dan demam juga boleh berlaku pada orang yang terjejas.