Pemakanan dan Nafas dalam Ajaran Mazdaznan

Makan sedikit, tetapi makanan vegetarian yang betul dan bervariasi, tetapi bukan untuk makan - ini adalah prinsip Mazdaznan diet. Matlamat pengambilan makanan yang lebih bertapa adalah untuk menjadi orang yang sempurna. Ringkas latihan pernafasan bertanggungjawab untuk pemakanan rohani. Apa peranan bernafas dan permainan pemakanan dalam ajaran Mazdaznan, anda boleh belajar di sini.

Pemakanan adalah proses penciptaan

“Manusia tidak ada di bumi untuk mengumpulkannya perut segala sesuatu yang dibuang oleh hutan, padang rumput, ladang atau kebun, seperti di kedai makanan, dan dia juga bukan di sini sebagai semacam perkuburan gereja atau kuburan untuk binatang mati. Sebaliknya, ini adalah untuk membuktikan di bumi ini kekuatan roh atas jirim. " Oleh itu bermula Bab 1 mengenai Pemakanan Mazdaznan. Dua aspek, iaitu makanan haiwan dan makan sendiri, ditolak oleh pengikut ajaran ini.

Secara sederhana, Mazdaznan (diucapkan "Masdasnan") adalah falsafah hidup berdasarkan kesedaran bernafas dan pemakanan. Perkataan itu sendiri bermaksud "pemikiran yang menguasai segalanya". Selain pemakanan yang betul, betul bernafas memainkan peranan utama.

Makan secara sedar: kurang lebih banyak

Obesiti dan kerakusan adalah pantang larang; kawalan diri dan makan sederhana adalah yang utama. Makanan dan daging yang diawetkan ditolak, sementara telur dan produk tenusu dibenarkan. Sekiranya anda berfikir bahawa Mazdaznan diet monoton dan tegas, anda salah: kerana cara mengambil makanan yang sangat sedar, pelbagai juga sengaja ditambahkan ke menu. Oleh itu, kira-kira dua pertiga makanan harus terdiri daripada sayur-sayuran dan satu pertiga pati, lemak dan protein.

Gabungan yang betul juga penting: sebagai contoh, dua makanan yang mengandungi protein tidak sesuai; buah atau sayur dengan roti, beras atau yogurt lebih baik. Sayur-sayuran tidak boleh dikukus air, tetapi dengan sedikit lemak. Pada waktu pagi, berpuasa menguntungkan kerana penghadaman yang agak kuat; hanya jus buah yang dibenarkan, kerana masih menyokong pencernaan.

Apa diet yang harus dilakukan dalam ajaran Mazdaznan.

Mereka yang makan dengan cara ini, menurut ajaran, lambat laun akan menghilangkan berat badan mereka yang berlebihan dan hidup lebih sihat.

Pemakanan Mazdaznan, kata para penyokong, memberi yang terbaik kepada manusia dan dengan itu juga meningkatkan mental mereka kekuatan. Pemakanan yang betul, kata mereka, membawa kepada pembentukan potensi atau kekuatan yang lebih tinggi pada manusia, yang mengembangkan pemikiran yang lebih tinggi dan lebih tinggi dalam dirinya.

Bernafas dengan betul dalam ajaran Mazdaznan: latihan.

Latihan penumpuan atau kreativiti berikut dilakukan semasa bernafas dalam:

  • Seseorang mengendurkan semua otot, menaikkan otot dada dan memegangnya dalam kedudukan ini.
  • Pada masa yang sama, lidah rata di lantai mulut dan hujungnya lidah pada barisan gigi bawah, mata tertumpu pada titik pada tahap mata.
  • Sekarang tarik nafas sepenuhnya sehingga tidak berjalan lebih jauh, tahan nafas selama 20 hingga 30 saat atau lebih lama, kemudian hembuskan sehingga paru-paru dikosongkan sepenuhnya.
  • Ulangi latihan ini tiga hingga lima kali, tahan nafas sedikit lebih lama setiap kali.
  • Latihan ini tidak boleh dilakukan sebaik sahaja makan.

Sekiranya rasa tidak sihat dan peredaran yang lemah, latihan ini membantu:

  • Semua otot dilonggarkan, lidah seolah-olah menyedut.
  • Anda menghembuskan nafas dan mengosongkan paru-paru sehingga tidak menjauh.
  • Jangan menyedut selama 20 hingga 30 saat atau lebih lama, dan kemudian menyedut lagi, teresak-esak.
  • Ulangi latihan ini juga tiga hingga lima kali.

Asal pengajaran Mazdaznan

Gerakan Mazdaznan kembali ke masa lalu: kepada imam dan nabi Iran kuno Zarathustra, yaitu, yang mungkin tinggal di Iran timur antara 1,000 hingga 500 SM. Dia mencipta Parsismu - juga disebut Mazdaisme - doktrin agama yang dualistik dan beretika.

Pada awal abad ke-20, Otto Hanisch membawa doktrin Mazdaznan ke Barat. Dia pernah belajar perubatan di Iran dan telah berkenalan dengan ajaran Zarathustra. Sebagai tambahan kepada pemakanan yang peka, menghirup dan menghembuskan nafas dengan betul memberi makanan rohani kepada tubuh.