Fantasi: Fungsi, Tugas, Peranan & Penyakit

Fantasi adalah kekuatan kreatif kesedaran berfikir dan berfungsi sebagai elemen kreatif untuk empati, seni dan segala jenis penyelesaian masalah. Pada zamannya, Sigmund Freud melihat fantasi sebagai jalan keluar untuk memuaskan kepuasan. Hari ini, untuk psikologi, fantasi terutamanya merupakan pemprosesan realiti alternatif.

Apa itu fantasi?

Fantasi adalah kekuatan kreatif kesedaran berfikir dan berfungsi sebagai elemen kreatif untuk empati, seni dan segala jenis penyelesaian masalah. Dalam psikologi, akal manusia disebut kesedaran berfikir dan merupakan jumlah semua proses dalaman. Selain fikiran dan perasaan, ini merangkumi persepsi atau ingatan yang dinilai. Kesedaran berfikir dikatakan mempunyai kekuatan kreatif tersendiri. Oleh itu ia dapat menghasilkan kesan selepas persepsi, walaupun tidak ada persepsi yang berlaku. Keupayaan kesedaran ini disebut fantasi oleh psikologi. Menurut Wilhelm Wundt, fantasi berfikir dalam idea atau gambar tunggal yang sensual. Fantasi adalah keupayaan kreatif yang berkaitan dengan memori gambar dan juga gambar imaginasi. Namun, ia juga merujuk kepada idea-idea linguistik atau logik yang memerlukan sedikit khayalan. Melalui khayalan, dunia dalaman diciptakan dari gambar dalaman, hasilnya disebut khayalan. Dalam ilmu saraf, imaginasi, kreativiti, dan daya cipta dianggap sebagai bidang yang belum diterokai. Walau bagaimanapun, penyelidikan baru-baru ini menunjukkan bahawa imaginasi, dalam konteks kreativiti, melibatkan otak's memori kedai. Sementara itu, korteks prefrontal bertindak secara senyap sehingga maklumat dari memori sistem dapat digabungkan semula.

Fungsi dan tugas

Sebagai daya pengeluaran kesedaran, imaginasi adalah bentuk pengolahan realiti yang istimewa. Ia merancang alternatif untuk realiti dan dapat memenuhi pelbagai keperluan dalam prosesnya. Alternatif yang hebat, misalnya, membolehkan orang menambah ruang pengalaman peribadi mereka. Fantasi, sebaliknya, juga memungkinkan orang untuk menjangka akibat yang akan datang. Akhirnya, daya kreatif dapat bertindak sebagai pengganti kepuasan. Keyakinan diri yang rosak dapat dikompensasikan dalam fantasi dengan lamunan atau utopia, misalnya. Dengan cara ini, fantasi menstabilkan rasa kesejahteraan dan narsisistik seimbang. Pengalaman memalukan ditolak pada masa yang sama. Sigmund Freud disyaki mendorong dorongan di sebalik khayalan. Menurut keyakinannya, pemacu yang tidak dapat diekspresikan dan ditekan secara kompensasi bertindak secara fantasi. Oleh itu, kekuatan kesadaran kreatif berfungsi sebagai instrumen untuk kepuasan keinginan dan, menurut idea psikodinamik, adalah, sebagai asasnya, hanya injap kepuasan pemacu. Dalam eksperimen awal dalam psikologi anggapan ini telah disahkan. Pelajar bertindak agresif setelah menghina, misalnya, dalam khayalan. Penyelidikan terkini dalam bidang psikologi pembelajaran, bagaimanapun, menunjukkan hasil yang bertentangan. Kini terdapat persetujuan mengenai penggunaan khayalan yang tinggi untuk empati interpersonal. Oleh itu, memahami orang lain sangat bergantung pada imaginasi. Pada masa yang sama, sains bersetuju pada elemen kreatif imaginasi. Fantasi bahkan dianggap sebagai prasyarat penting untuk seni dan difahami sebagai sumber kreativiti. Fantasi juga berperanan dalam tindakan yang bertujuan. Dalam penyelesaian masalah, misalnya, orang memerlukan idea bagaimana menyelesaikan masalah. Matlamat tindakan digambarkan sebagai tujuan atau keinginan, sehingga tindakan yang disengajakan dapat dilakukan. Dalam sains, imaginasi juga membolehkan kognisi. Kemampuan itu relevan, misalnya, untuk sintesis penemuan dan pemerhatian empirikal, yang memberikan makna tertentu hanya melalui karya interpretatif.

Penyakit dan penyakit

Ruang fantasi berbeza dari orang ke orang. Oleh itu, kemampuan untuk berkhayal secara meluas tidak sama kuat pada setiap orang dan mungkin berkaitan dengan akal fikiran serta kawalan diri dan, terutama, dengan kemungkinan pengalaman yang pelbagai. Bagi psikologi, berfantasi berperanan terutamanya apabila ia mengambil bahagian yang tidak normal. Ini berlaku, misalnya, dengan fantasi ganas atau bahkan membunuh fantasi. Fantasi pembunuhan secara berkala kini dikaitkan dengan amukan sekolah, misalnya. Pencerobohan dan keganasan oleh itu dianggap sebagai skrip kognitif yang dipertahankan khususnya oleh pengaruh media dan pengalaman interpersonal yang negatif. Khususnya, pengalaman sosialisasi awal relevan untuk fantasi ganas. Contohnya, kanak-kanak yang mempunyai masalah tingkah laku menunjukkan permainan fantasi yang lebih ganas daripada rakan sebaya mereka. Terutama, kanak-kanak dengan kawalan diri yang rendah dipengaruhi oleh khayalan yang tidak normal. Sosial interaksi nampaknya mencetuskan khayalan. Khususnya, ini berlaku bagi mereka interaksi bahawa orang yang terkena mengalami seperti mengancam atau memalukan. Oleh itu, khayalan yang ganas adalah reaksi terhadap kehilangan kawalan yang dirasakan di persekitaran sosial. Dengan mengkhayalkan tindakan keganasan di masa depan, orang yang terkena itu sering merasa terkawal lagi dan dengan itu mengurangkan perasaan tekanan. Sebilangan pengarang mengatakan ini sebagai strategi mengatasi dorongan agresif yang dapat mengurangkan serangan. Sebaliknya, kajian menunjukkan bahawa khayalan cenderung meningkatkan tingkah laku agresif di masa depan. Bahaya tertentu selalu ada ketika orang yang terkena siksaan menyalahgunakan khayalannya sebagai pelarian biasa dari realiti dan membiarkan dirinya terbawa ke kehilangan realiti yang progresif. Bukan hanya fantasi yang ganas, tetapi fantasi yang meluas dalam bentuk apa pun dapat melarikan diri dari kenyataan dan memulakan kehilangan realiti yang progresif. Pengalaman trauma dapat mendorong kehilangan realiti ini. Mangsa pemerkosaan muda, misalnya, sering membina dunia fantasi di mana mereka dapat berundur agar tidak perlu mengalami situasi traumatik dalam keadaan sedar. Agaknya, gangguan saraf atau kecederaan juga boleh menyebabkan khayalan yang tidak normal, kuat, atau berkurang. Namun, kerana kekurangan penyelidikan di bidang ini, hubungan ini masih belum jelas hingga kini.