Tarragon: "Naga Kecil"

Tarragon (Artemisia dracunculus), berkaitan dengan perkara biasa mugwort and wormwood, tergolong dalam keluarga tanaman komposit (Asteraceae). Asalnya tidak jelas, mungkin berasal dari Siberia, Amerika Utara dan China. Sejak awal abad pertengahan, orang Arab juga membumbui hidangan mereka dengan tarragon.

Mungkin asal nama "tarragon" terletak pada kata pinjaman dari bahasa Yunani, di sini drakon bermaksud "naga" atau "ular". Penamaan botani tarragon dalam bentuk latin "dracunculus" (naga kecil) juga menunjukkan hal ini. Ternyata, tarragon dikaitkan dengan naga berkat sumber akarnya yang tumbuh terjalin.

Penggunaan tarragon

Sementara tunas bunga masih ditutup, dahan tarragon atas dipotong dan digantung hingga kering. Hari ini, tarragon digunakan terutamanya sebagai perasa.

Dalam perubatan tradisional, ia tidak lagi digunakan untuk tujuan terapi. Ini disebabkan oleh ramuan tarragon, yang disyaki bersifat mutagenik dan karsinogenik. Oleh itu, Institut Penilaian Risiko Persekutuan mengeluarkan amaran mengenai perkara ini pada tahun 2002. Walau bagaimanapun, tarragon terus digunakan dalam perubatan rakyat.

Tarragon: bahan aktif

Bahan estragole bertanggungjawab dalam tarragon bersama dengan anethole untuk membezakannya, anise-Suka rasa. Secara keseluruhan, tarragon Jerman atau Perancis mengandungi tiga peratus minyak pati, selain terpenes yang telah disebutkan seperti ocime dan terpineol. Selain itu, bahan aktif berikut juga terdapat dalam tarragon:

  • Derivatif asid Cinnamic
  • Phellandrene
  • Pinene
  • Camphene
  • Eugenol
  • Limonene

Di sisi lain, tarragon Rusia mengandungi hanya satu peratus minyak pati. Tarragon benar-benar tidak ada di sini, tetapi sabinene dan elemicin, serta turunan ocimene dan eugenol ada.

Flavonoid seperti quercetin atau patuletin bertanggungjawab terhadap tart rasa tarragon.

Ciri-ciri perubatan tarragon

Dalam perubatan rakyat, tarragon dikatakan mempunyai kesan penyembuhan pada pencernaan. Oleh kerana ia mengandungi banyak bahan pahit yang merangsang pengeluaran jus gastrik, ia membantu menguatkan pencernaan. Itulah sebabnya ia berguna untuk pelbagai masalah pencernaan seperti kembung perut atau gangguan usus. Di samping itu, rempah juga mempunyai kesan menenangkan pada perut kejang, kerana tarragon mempunyai kesan antispasmodik.

Di samping itu, minyak pati tarragon mempunyai kesan pemanasan dan peningkatan darah peredaran apabila digunakan secara luaran. Oleh itu, tarragon bersama dengan minyak lain juga dapat memberikan kelegaan dari reumatik kesakitan.

Selain itu, menurut takhayul abad pertengahan, tarragon juga seharusnya menyembuhkan gigitan ular. Walau bagaimanapun, teori ini belum disahkan. Walau bagaimanapun, nama Jerman untuk tarragon seperti ramuan ular masih mengingatkan kita akan fungsi ini.

Tarragon sebagai ramuan masakan

Pucuk tarragon muda dapat digunakan dengan baik untuk rasa cuka and mustard. Di samping itu, mereka juga sesuai untuk perasa ayam, kentang dan pasta, nasi, ikan rebus dan timun acar. Dalam salad, tarragon yang terkenal cuka digunakan.

Tarragon juga sangat diperlukan untuk menyempurnakan banyak sos. Sebagai contoh, dalam masakan Perancis, ia menyempurnakan rasa sos bérnaise, sos hollandaise dan vinaigrette.

Penanaman tarragon

Di kebun, tarragon tahan lasak menyukai tempat yang cerah hingga separa teduh di tanah lembap yang kaya dengan humus. Tarragon Rusia dapat disemai pada bulan April, sementara tarragon Jerman disebarkan oleh pelari akar. Daun sempit dan memanjang berkembang pada batang bercabang. Pada bulan Julai, perbungaan berbentuk kepingan dengan kepala bunga kecil berwarna hijau-kuning muncul.

Rasa dan bau tumbuhan ini mengingatkan anise, adas, dan sweetthistle atau likuoris. Tarragon Rusia, sebaliknya, hampir tidak berbau dan rasanya sedikit tart. Sayangnya, tarragon Rusia adalah satu-satunya varietas yang dapat disebarkan oleh biji, itulah sebabnya ia lebih disukai di tapak semaian.