Bilakah anak saya mula berjalan?

definisi

Langkah pertama anak adalah tonggak besar dalam perkembangan anak dan sering menjadi momen yang sangat memuaskan bagi ibu bapa. Peralihan dari merangkak pada tangan dan kaki ke berjalan dengan dua kaki bukan sahaja membolehkan anak bergerak lebih cepat, tetapi juga untuk meneroka dan melihat persekitaran secara bebas. Ini adalah langkah penting pertama dalam perkembangan dari bayi hingga balita. Apabila kanak-kanak mula membuat pengalaman berjalan pertama dapat sangat berbeza dari anak ke anak.

Paling awal

Kanak-kanak yang sangat berani dan eksplorasi cenderung belajar berjalan lebih awal daripada kanak-kanak lain. Mereka cuba meneroka dunia mereka dan pada sekitar tujuh hingga lapan bulan mereka perlahan-lahan mulai menarik perabot, seperti sofa, untuk dapat berdiri. Sebaik sahaja mereka dapat melakukan ini, mereka mula mengambil langkah pertama yang tidak selamat. Ini berlaku pada awal bulan kelapan.

Secara purata

Rata-rata, bayi mula mengambil langkah pertama antara bulan kesepuluh dan kedua belas kehidupan. Walau bagaimanapun, ini masih sangat tidak menentu dan biasanya mereka masih memerlukan sokongan. Lazimnya berjalan di sekitar sofa, yang boleh dipegangnya sepanjang masa. The otak dan organ keseimbangan sekarang mesti terbiasa dengan kedudukan badan yang baru supaya mengimbangi dijaga tanpa berpegang pada objek. Proses ini diselesaikan pada kebanyakan kanak-kanak sekitar bulan kesebelas dan mereka mula menempuh jarak yang lebih pendek tanpa bantuan berjalan kaki bantuan.

Selewat-lewatnya

Pada dasarnya, ibu bapa tidak perlu risau sekiranya bayi mereka lambat pembelajaran berjalan berbanding kanak-kanak lain. Tahap perkembangan ini berbeza dari kanak-kanak ke anak dengan cara dan ketika anak belajar berjalan. Sebilangan kanak-kanak tidak mula berjalan sehingga berumur 18 bulan, yang masih dalam tahap perkembangan normal.

Selalunya kanak-kanak yang mengambil masa yang lama untuk belajar berguling-guling dan merangkak juga mula berjalan kemudian. Selagi anak itu masih maju, ini semua berada dalam lingkungan perkembangan normal. Walau bagaimanapun, jika terdapat kelewatan yang ketara di kawasan lain berbanding bayi lain, anda boleh membincangkannya dengan pakar pediatrik anda. Dalam konteks ini, penting untuk mengetahui bahawa bayi pramatang umumnya lebih lambat dalam perkembangannya daripada anak-anak mereka.

Bilakah kanak-kanak biasanya mula berdiri?

Sudah dari bulan kelima hidup, banyak bayi ingin melakukan percubaan pertama untuk berdiri. Selalunya, dipegang oleh ibu bapa, mereka mula mengimbangkan dan melompat ke paha ibu bapa. Langkah ini sangat penting supaya jisim otot yang diperlukan dapat berkembang dengan perlahan, yang diperlukan untuk berjalan tegak.

Sekitar bulan ketujuh kehidupan, bayi mula ingin menarik diri dengan perabot yang berada di ketinggiannya. Pada mulanya mereka sering jatuh dengan cepat, tetapi melalui latihan ini otak mula menyesuaikan diri dengan keadaan dan mengimbangi bertambah baik. Pada akhir perkembangan ini, anak-anak sudah boleh berdiri dengan selamat di tangan ibu bapa mereka pada usia sekitar lapan bulan. Pada fasa ini, penjagaan harus dilakukan untuk menutup sudut dan pinggir yang tajam di sekitar bayi, kerana bayi jatuh agak kerap dan sebaliknya boleh mencederakan dirinya sendiri.