Agregatibacter actinomycetemcomitans

usang: Actinomyces actinomycetemcomitansKami kaviti oral adalah tempat pengumpulan bagi pelbagai yang berbeza bakteria dan kuman. Walaupun terdapat rawatan gigi setiap hari dan penggunaan ubat kumur, terdapat kira-kira 500 jenis bakteria dalam mulut. Salah satu yang paling terkenal adalah streptokokus, yang menukar karbohidrat dari makanan menjadi asid laktik yang menyerang gigi kita.

Ini semua lebih dikenali sebagai "karies". Walaupun ini adalah salah satu penyebab penyakit pergigian yang paling biasa, ada jenis penyakit lain bakteria yang boleh didapati di kaviti oral, Aggregatibacter actinomycetemcomitans. Bakteria ini adalah salah satu penyebab gingivitis dan periodontitis, keradangan periodontium.

klasifikasi

Untuk dapat menilai kepentingan sebenar Aggregatibacter actinomycetemcomitans, adalah perlu untuk mengklasifikasikannya dengan lebih dekat. Ini adalah Gram-negatif (berubah menjadi merah dalam pewarnaan Gram; mempunyai lapisan murein tipis peptidoglikan dan bahagian luar membran sel) dan bakteria tidak bergerak. Ia berlaku pada flora oral dan memproses komponen makanan yang dimakan oleh manusia.

Flora oral merujuk kepada semua mikroorganisma yang telah menetap di kaviti oral. Ia dapat memetabolisme maltosa, fruktosa, glukosa, mannose, karbohidrat, xilosa dan manitol. Tambahan pula, spesifikasinya merangkumi fakta bahawa ia dapat tumbuh di lingkungan kaya oksigen (aerobik) dan miskin oksigen (anaerobik).

Ia tidak bergantung kepada oksigen. Bakteria ini mampu mempercepat tindak balas hidrogen peroksida terhadap oksigen dan air. Sekiranya flora oral diubah secara patologi (tidak normal), patogen tunggal, dalam kes ini Aggregatibacter actinomycetemcomitans, mungkin terdapat dalam jumlah yang meningkat dan dengan demikian menyebabkan gangguan pada flora oral fisiologi. Dalam bakteria ini membawa kepada gingivitis dan periodontitis.

penghantaran

Aggregatibacter actinomycetemcomitans tidak berasal dari flora oralnya sendiri, tetapi ditularkan dan dengan demikian berasal dari "luar". Ia dapat disebarkan dengan mencium, tetapi juga dengan berkongsi alat makan, gelas dan berus gigi. Terutama penyebaran dari ibu bapa kepada anak terbukti secara klinikal.

Fasa utama di mana ibu bapa dapat menyebarkan kuman menyebabkannya periodontitis kepada anak adalah semasa letusan gigi kekal. Walau bagaimanapun, risiko ini dapat dikurangkan dengan menggunakan alat makan yang terpisah dan kebersihan mulut produk, dan dengan tidak menjilat pacifier atau sudu sendiri Pasangan anda juga boleh menghantar Aggregatibacter actinomycetemcomitans melalui air liur bertukar, seperti yang berlaku semasa mencium.

Namun, ini tidak bermaksud bahawa periodontitis mesti pecah, kerana faktor lain juga memainkan peranan penting. Sebagai contoh, seseorang yang membawa bakteria dalam flora lisannya tetapi tidak pernah mengalami masalah dengan periodontitis sendiri boleh menyebarkan Aggregatibacter actinomycetemcomitans kepada orang lain, di mana radang radas periodontal kemudian berkembang. Bakteria dapat menembusi tisu, oleh sebab itu ia sangat berterusan dan dapat muncul semula walaupun menjalani rawatan. Oleh itu, periodontitis adalah penyakit berjangkit yang sebenar.