Penuaan: Fungsi, Tugas, Peranan & Penyakit

Penuaan adalah proses semula jadi. Walau bagaimanapun, banyak orang ingin mengelakkannya dengan segala cara. Kemajuan perubatan telah meningkatkan jangka hayat, tetapi ini tidak dapat mengelakkan kematian.

Apa itu penuaan?

Orang sering merasa sukar untuk menyesuaikan diri dengan perubahan fizikal yang menyertai penuaan. Sama ada tumbuh-tumbuhan, haiwan atau manusia, penuaan mempengaruhi semua makhluk hidup di bumi ini. Orang sering merasa sukar untuk menyesuaikan diri dengan perubahan fizikal yang menyertai penuaan. Terutama di negara perindustrian, di mana belia dan kesihatan adalah sebahagian daripada standard kejayaan budaya yang ditetapkan. Proses biologi menunjukkan perlambatan semua proses kimia dan fizikal pada organisma hidup. Menghentikan proses penuaan bermaksud meningkatkan jangka hayat seseorang. Sejak zaman berzaman, orang telah memperhatikan persoalan penuaan mereka sendiri dan cara memanjangkan umur mereka. Baru-baru ini sains berkembang ke tahap di mana kemajuan yang menentukan telah dicapai dalam memperpanjang jangka hayat. Penuaan juga dikaitkan dengan kemerosotan yang boleh menjadikan hidup cukup membebankan dan menyakitkan. Oleh kerana populasi masa kini di negara-negara perindustrian cukup tercerahkan dan mempunyai banyak pilihan untuknya, individu dapat membentuk kehidupan mereka sedemikian rupa sehingga proses penuaan ditangguhkan. Faktor seperti sihat diet, senaman, rendah tekanan dan sikap positif terhadap kehidupan memainkan peranan dalam hal ini. Faktor keturunan juga mempunyai pengaruh yang menentukan terhadap kelajuan proses penuaan. Oleh itu, penyelidikan genetik pada masa ini bahkan berusaha mempengaruhi faktor keturunan untuk menyembuhkan penyakit dan menghentikan proses penuaan.

Fungsi dan tugas

Mengapa kita berumur tidak benar-benar difahami. Walaupun begitu, penuaan makhluk hidup adalah salah satu bidang pengetahuan yang paling banyak diteliti. Ini telah menyebabkan kepelbagaian pendapat mengenai kaedah untuk mempengaruhi penuaan. Penuaan diatur secara semula jadi untuk memberi laluan kepada yang segar dan muda. Penuaan bukan disebabkan oleh satu proses. Banyak proses yang berbeza berjalan selari dan saling berinteraksi antara satu sama lain. Sebilangan besar dari mereka dikendalikan secara genetik, jadi mereka tidak dapat dipengaruhi dengan kuat dari luar. Penuaan adalah asas teori evolusi. Menurut teori ini, hanya individu yang paling kuat dan berkemampuan dari populasi yang bertahan dan membentuk gen kolam untuk generasi baru. Ahli biologi pada masa ini menganggap bahawa banyak gen yang sama yang menjadikan organisma muda dapat bertahan kemudiannya bertanggungjawab terhadap penurunannya. Sistem penyelenggaraan yang dikawal secara genetik mesti memastikan, pertama dan terutama, bahawa individu itu bertahan cukup lama untuk membiak. Sel yang tidak diperlukan untuk pembiakan menjadi habis selepas pembiakan. Setelah periode ini, tubuh masih memiliki cadangan sel, tetapi pada suatu saat mereka juga habis oleh tekanan lingkungan, tekanan, dan pertumbuhan sel yang lambat. Pelbagai proses mencetuskan perubahan sel yang mempercepat atau memulakan proses penuaan. Sebahagiannya, proses penuaan dikendalikan oleh organ, tetapi juga dipengaruhi dari luar. Dalam proses penuaan, proses keradangan dapat dikesan pada tisu, dipengaruhi oleh bahan berbahaya seperti radikal bebas. Mereka disebabkan oleh pemakanan yang salah, terlalu banyak Radiasi UV, berat badan berlebihan, kurang bersenam dan terkandung dalam racun persekitaran. Kami menyerapnya dengan makanan atau makanan kami kulit. Sekiranya radikal bebas terdapat secara berlebihan, sel akan diubah atau dimusnahkan.

Penyakit dan penyakit

Orang mencari cara untuk menangguhkan waktu kematian sebanyak mungkin. Dengan berbuat demikian, mereka berharap dapat menemui kaedah yang dapat menyembuhkan penyakit seperti kanser, kencing manis, dan penyakit kardiovaskular. Walaupun jangka hayat manusia untuk jangka waktu paling lama keberadaannya di bumi paling banyak 30-40 tahun, ia telah meningkat dua kali ganda dalam beberapa dekad berkat kemajuan perubatan. Akibatnya, umat manusia harus menghadapi lebih banyak penyakit yang berkaitan dengan usia. Ini terutamanya penyakit kardiovaskular, kanser dan perubahan demensia dari otak. Walaupun perubatan dan farmakologi dapat mempengaruhi banyak proses penyebab penyakit, mereka tidak dapat mencegah penuaan dan kematian. Pada suatu ketika, tubuh sudah habis. Namun, ada "pembuat lama" khas yang harus dihindari oleh orang jika mereka ingin hidup sihat untuk waktu yang lama. Ini termasuk radikal bebas, faktor yang paling agresif dan berterusan yang mempengaruhi seluruh metabolisme kita. Mereka bukan sahaja memusnahkan tisu penghubung daripada kulit, mereka juga bertanggungjawab untuk banyak barah. Antioksidan melindungi daripada kesan radikal bebas dan dijumpai, misalnya, di vitamin E, vitamin C, vitamin A dan selenium. Yang berpanjangan tekanan tahap merosakkan metabolisme, kerana meningkat Kortisol tahap, yang dapat dikesan di darah semasa berpanjangan tekanan, menyerang sistem imun. Ini membawa kepada arteriosclerosis dengan risiko jantung serang, strok dan kencing manis. Kurang tidur juga mempercepat penuaan sel. Mereka yang banyak tidur lebih kuat kulit pada keesokan harinya dan dapat menikmati lebih banyak daya hidup berkat peningkatan pertumbuhan yang lebih besar hormon.


merokok dan alkohol terlibat secara signifikan dalam penuaan pramatang. Mereka mengurangkan darah mengalir ke kulit dan semua organ. Ini meningkatkan risiko penyakit kardiovaskular dan strok. Mungkin 30% daripada semua barah disebabkan oleh rokok. osteoporosis juga berlaku lebih kerap dengan usia kerana rangka tidak lagi dapat menyimpan cukup kalsium. merokok juga mempercepat proses ini. Terlalu banyak cahaya matahari juga berbahaya. Ia menghasilkan kedutan dan bintik-bintik pigmen dan meningkatkan risiko kulit dengan ketara kanser. Oleh itu, jika anda mengurangkan faktor-faktor ini, anda dapat menjalani kehidupan yang lebih lama dan sihat. Walaupun begitu, kehidupan yang sihat tidak dapat mengubah gen yang menyebabkan pertumbuhan semula sel dan penuaan yang perlahan.