Amenorea: Apabila Tempoh Gagal Muncul

Pendarahan haid adalah tanda proses berkala yang dikendalikan oleh banyak pihak hormon. Gangguan dalam struktur peraturan boleh membawa untuk penyimpangan di kekuatan, tempoh dan keteraturan tempoh. Kadang-kadang ia tidak berlaku sama sekali. Baca di sini mengenai sebab-sebab di sebalik tempoh yang tidak dijawab dan apa yang boleh anda lakukan mengenainya.

Amenorea primer dan sekunder

Kitaran haid wanita berlaku secara berkala rata-rata antara usia 13 dan 45 tahun dan berlangsung selama 25-35 hari. Tujuannya adalah untuk menyediakan telur untuk pembiakan. Sekiranya persenyawaan tidak berlaku selepas ovulasi, lapisan atas lapisan rahim adalah menumpahkan dan pendarahan haid bermula, berlangsung sekitar 3-7 hari. Pendarahan hari pertama sesuai dengan permulaan kitaran baru.

Proses ini selalu mengikut corak yang sama dan dikendalikan oleh pelbagai jenis kelamin hormon, terutamanya dari otak (v, LH) dan ovari (estrogen, progesteron). Gangguan haid boleh mempunyai sebab psikologi atau fizikal.

  • Utama amenorea: tidak ada haid yang berlaku sehingga usia 18 tahun.
  • Menengah amenorea: Sudah ada kitaran normal, maka pendarahan tidak ada selama sekurang-kurangnya 3 bulan.

Punca amenorea

Dalam bentuk primer, hampir selalu ada sebab fizikal. Ini termasuk kelainan kromosom kongenital dan malformasi genital, disfungsi ovari dan gangguan hormon terutamanya pada diencephalon dan kelenjar pituitari.

Dalam bentuk sekunder, fasa psikologi atau fizikal tidak jarang berlaku tekanan menjadi penyebabnya. Ini termasuk, misalnya, (berkaitan dengan pekerjaan) tekanan, perjalanan, keputusan penting yang akan datang atau acara keluarga. Apa yang berlaku secara terperinci pada tahap hormon belum difahami sepenuhnya. Namun, diasumsikan bahawa situasi seperti itu dapat memicu kerosakan fungsi di sistem saraf yang mempengaruhi peraturan hormon.

Terutama pada wanita yang lebih muda, turun naik berat badan yang besar atau penurunan berat badan yang teruk, seperti di anoreksia, Boleh membawa untuk tempoh yang tidak dijawab.

Ketidakseimbangan hormon sebagai penyebabnya

Ketidakseimbangan hormon dan gangguan metabolik mempengaruhi wanita pada usia berapa pun. Contohnya, bertingkat darah tahap seks lelaki hormon membawa untuk tempoh yang tidak dijawab, kesan yang biasa dilakukan oleh atlet wanita yang mengambil Steroid anabolik untuk membina otot.

Pencetus yang jarang berlaku adalah tumor penghasil hormon di ovari, penyakit umum yang teruk dan ubat-ubatan persediaan hormon dan kanser dadah, Tetapi juga ubat psikotropik dan tablet untuk rendahkan darah tekanan. Setelah menghentikan pil, mungkin diperlukan beberapa minggu untuk kitaran kembali normal (“pasca pil amenorea").

Selain bentuk patologi, terdapat juga fisiologi, iaitu normal, amenorea, yang disebabkan oleh perubahan hormon semasa mengandung dan penyusuan, juga semasa dan selepas menopaus. Secara kebetulan, walaupun haid berhenti selama beberapa minggu selepas melahirkan, tidak ada perlindungan yang mencukupi untuk hamil lagi, sekurang-kurangnya jika wanita itu tidak menyusu.