Asidosis laktat

definisi

Laktik asidosis menyebabkan peningkatan kepekatan asid laktik di darah, yang menyebabkan nilai pH jatuh di bawah julat fisiologi dan akibatnya beralih ke nilai berasid. Perubahan nilai pH kerana asidosis boleh memberi kesan serius. Kebiasaannya, manusia darah sedikit beralkali atau beralkali kerana garam terlarut. Dengan asidosis, yang darah menjadi sedikit berasid.

Penyebab latatacidosis

Lactate asidosis biasanya disebabkan oleh metabolisme sel yang terganggu, di mana penggunaan glukosa yang memakan oksigen (aerobik) tidak dapat dilakukan secara fungsional. Sebagai produk perantaraan metabolisme glukosa yang tidak lengkap, laktat selalunya terkumpul akibatnya, kerana pengeluaran tenaga dari glukosa hingga laktat juga mungkin tanpa oksigen. Ini membawa kepada peningkatan keletihan bekalan tenaga anaerobik-laktasid (anaerobik = tanpa oksigen).

Semasa laktat asidosis, piruvat terbentuk dari glikolisis di bawah kekurangan oksigen dan ditukar menjadi asid laktik. Glikolisis adalah proses dalam badan di mana karbohidrat dipecah menjadi monosakarida dan dimasukkan ke dalam aliran darah. The hati mampu memecahkan laktat hingga tahap tertentu dan mengimbangi asidosis laktat hingga tahap tertentu.

Walau bagaimanapun, apabila hati penurunan fungsi, pengumpulan laktat tidak dapat dihentikan lagi dan badannya terlalu banyak. Asidosis laktik sering berlaku pada pesakit diabetes dalam konteks ketoasidosis diabetes. Hati dan buah pinggang penyakit juga keracunan darah (sepsis) juga boleh menjadi penyebabnya.

Biasanya, laktat berlebihan dalam hati digunakan dalam proses pengeluaran glukosa (glukoneogenesis) dan dengan itu dipecah. Walau bagaimanapun, jika terdapat penyakit hati, proses ini mungkin terhad dan laktat terkumpul. Terutama dalam kes pengumpulan laktat secara besar-besaran, hati yang rosak tidak lagi dapat mengimbangi keadaan.

Punca lain adalah keadaan yang mengancam nyawa seperti kejutan, paru embolisme dan operasi utama, di mana tisu kadang-kadang tidak mencukupi dengan darah dan akibatnya tidak lagi menerima oksigen yang mencukupi, itulah sebabnya tubuh harus menggunakan pengeluaran tenaga melalui pembentukan laktat. Dalam konteks tinggi gula darah tahap pesakit kencing manis, misalnya, badan mengalami dehidrasi yang teruk sehingga terlalu sedikit darah yang tersisa di sistem vaskular. Ini membawa kepada apa yang disebut hipovolemik kejutan.

Akibatnya kejutanorgan tidak mencukupi dengan darah dan oleh itu terlalu sedikit oksigen dan asidosis laktik berkembang. Pelbagai ubat, seperti ubat anti-diabetes metformin khususnya, juga boleh menyebabkan asidosis laktik. Dadah yang membawa kepada asidosis laktik biasanya menghalang rantai pernafasan, yang bermaksud bahawa kurang oksigen dihasilkan dan tersedia untuk pengeluaran tenaga, oleh sebab itu perlu beralih ke metabolisme asid laktik.

Kekurangan tiamin (vitamin B1), dalam konteks sindrom Beriberi, yang sering diprovokasi oleh kekurangan zat makanan dan ketagihan arak, juga boleh menyebabkan asidosis laktik. Kekurangan tiamin menyebabkan kitaran sitrat, menyebabkan produk perantaraan piruvat terkumpul, yang boleh ditukar menjadi laktat. Asidosis laktik juga boleh berlaku dalam konteks penyakit ketumbuhan, kerana beberapa tumor menghasilkan laktat.