Cara Sihat Untuk Mengatasi Alahan

Haiwan rambut, debunga dan habuk rumah adalah antara musuh terbesar dari banyak alahan penghidap. Walau bagaimanapun, ini jauh dari menghabiskan senarai panjang kemungkinan alergen, kerana alergi secara teorinya dapat berkembang terhadap beberapa bahan dan bahan. Dengan kemajuan kehidupan moden, alahan juga meningkat. Sebab utama untuk ini adalah kenyataan bahawa walaupun kanak-kanak kecil sangat kerap berkembang dalam persekitaran yang sangat dilindungi. Oleh itu, badan tidak belajar menangani masalah tersebut alahan mencetuskan dan memberi reaksi yang terlalu sensitif dalam perjalanan selanjutnya. Tetapi tidak semua alahan berasal zaman kanak-kanak. Sebilangan pesakit dikejutkan dengan jerami secara tiba-tiba demam, walaupun mereka dapat melalui hutan tanpa keluhan selama bertahun-tahun sebelumnya. Kehidupan dengan alahan dapat dijana semula dengan ubat-ubatan rumah, pencegahan yang sesuai dan, jika perlu, ubat khas.

Ubat-ubatan untuk melawan alahan

Kandungan haiwan, serbuk sari dan habuk rumah adalah antara musuh terbesar dari banyak orang alahan penghidap. Walau bagaimanapun, ini tidak menghabiskan senarai panjang kemungkinan alergen. Sebaik sahaja alahan berlaku di sistem imun, hampir tidak dapat disembuhkan pada banyak pesakit. Walaupun langkah-langkah seperti desensitisasi oleh doktor menjanjikan kejayaan, mereka seringkali tidak seratus peratus berkesan. Bagi penghidap alergi, masih ada pengambilan ubat penghambat alergi, yang disebut antihistamin. Ini biasanya terdapat di kaunter dan di setiap farmasi. Untuk melalui tempoh alergi yang panjang sekiranya berlaku alahan debunga, bagaimanapun, ia memerlukan beberapa pek. Alergi kemudian boleh menjadi beban kewangan dengan cepat. Daripada pergi ke farmasi tempatan, mereka yang terjejas semakin menggunakan tawaran dari Internet, misalnya, untuk memesan ubat secara dalam talian di www.medipolis.de. Harga dalam talian selalunya lebih rendah daripada harga di farmasi tempatan. Harga dalam talian selalunya lebih rendah daripada harga di farmasi tempatan dan dalam jangka masa panjang, sejumlah wang yang tidak dapat dipertimbangkan dapat dijimatkan. Tidak ada jawapan umum untuk persoalan ubat mana yang terbaik. Walaupun beberapa pesakit sensitif terhadap bahan-bahan tertentu, mereka lebih gembira dengan ubat-ubatan lain. Kesan sampingan biasa bagi antihistamin adalah yang pasti keletihan, yang boleh menjadi lebih kuat atau lemah bergantung pada persediaannya. Penghidap alergi yang bergantung secara kekal pada ubat semacam itu harus memilih persediaan yang mencetuskan kesan sampingan paling sedikit bagi mereka. Semburan hidung or titis mata juga membantu penghidap alergi untuk melegakan gejala yang tidak menyenangkan.

Langkah-langkah pencegahan

Untuk mengurangkan risiko alahan dengan ketara, ibu harus menyusukan bayinya sehingga sekitar bulan keempat. Tempoh penyusuan yang lebih lama adalah lebih baik. Walau bagaimanapun, jika ini tidak dapat dilakukan atas sebab peribadi, masa minimum yang disarankan juga cukup untuk memberi perlindungan asas yang kukuh kepada anak anda. Vaksinasi yang disyorkan juga membantu mengurangkan risiko alahan dalam jangka masa panjang. Untuk menjaga haiwan peliharaan, ini tidak dilarang. Alahan tidak mungkin berkembang dengan haiwan peliharaan di rumah daripada tanpa. Penghidap alergi anjing yang sudah mengetahui tentang alergi mereka tidak perlu dilakukan tanpa rakan berkaki empat kesayangan mereka dan dapat menjaga keturunan bebas alergi, menurut markt.de. Untuk mengelakkan alahan, sihat diet juga disyorkan. Ia terdiri daripada buah-buahan dan sayur-sayuran yang seimbang. Satu lagi kesan sampingan yang sihat diet mencapai dan mengekalkan berat badan yang sihat. Berat badan yang berlebihan sebagai faktor pendorong alergi dapat dielakkan secara langsung dengan cara ini. Sekiranya anda juga sering menayangkan rumah anda dan pastikan a kehidupan yang sihat persekitaran, anda menghalang pembentukan acuan dan dengan itu menghilangkan pencetus alergi lain. Sekiranya alergi sudah ada, pencegahan agak sukar, tetapi dapat disesuaikan dengan alergen yang berkaitan. Oleh itu, jika anda mengetahui bahan yang anda alah, anda harus menjauhinya jika boleh. Ini boleh menjadi agen pembersih, makanan atau juga tungau. Sekiranya anda alah pada kotoran tungau debu, disarankan agar anda membeli peralatan tempat tidur dan tilam yang mesra alahan. Mengelakkan serbuk sari tertentu seringkali sukar, kerana pencetus alergi di udara bergantung pada musim dan hampir tidak dapat dielakkan. Sekiranya kuat alahan debunga, bagaimanapun, ada baiknya untuk memiliki ujian alergi dilakukan. Di sini ditentukan debunga mana yang mencetuskan alergi. Dengan bantuan kalendar, di mana beban debunga ditunjukkan oleh bulan, masa kritikal dalam setahun dapat dikenal pasti. Kemungkinan lebih lanjut ditawarkan oleh perkhidmatan maklumat yang menghantar beban debunga semasa ke hari. Pada hari yang sangat banyak pendebungaan, penghidap alergi kemudian dapat menggunakan ubat yang sesuai atau menghabiskan hari yang santai di dalam rumah.

Ubat rumah untuk demam hay

Hay demam mungkin salah satu alahan yang paling biasa. Menurut laporan, setiap orang dewasa kelima di Jerman menderita gejala penyakit ini yang menjengkelkan. Kulit gatal-gatal, bersin dan kesemutan mata adalah antara gejala yang paling biasa, sementara mata berair dan berterusan mukosa hidung bengkak juga diperhatikan. Mereka yang tidak mahu menggunakan ubat dengan segera juga boleh mengatasi alergi dengan ubat-ubatan rumah. Penyedutan dengan kayu putih minyak atau juga pudina minyak telah membuktikan diri mereka di sini. Ini boleh dilakukan dengan alat sedut profesional atau kaedah klasik di atas semangkuk panas air. Yang air wap melembapkan selaput lendir yang teriritasi dan melegakan proses keradangan yang ada. Pernafasan dengan bebas dapat menjadi mungkin lagi. Pembilasan hidung dengan larutan garam khas juga banyak membantu penghidap alergi. Pesakit dengan penglihatan yang lemah dapat mencegah kerengsaan mata yang teruk jika memakainya gelas semasa musim debunga akut dan jangan gunakan kanta lekap. Mandi secara berkala (lebih baik setiap hari) membantu menghilangkan alergen dari kulit dan rambut, memberi kelegaan berpanjangan kepada tubuh.