Bagaimana Sihat Lumayan?

Lobak menjadi semakin popular sejak kebelakangan ini. Selepas musim sejuk rutabaga yang terkenal dalam Perang Dunia I, ketika banyak orang di Jerman terpaksa tinggal hampir secara eksklusif di rutabagas, sayur musim sejuk yang sihat dan lazat ini kini kembali. Dengan hanya sebilangan kecil kalori, tetapi banyak ramuan yang sihat, lobak yang sedap sangat menyihatkan. Sebagai tambahan, rutabagas, yang, omong-omong, juga dikenal sebagai rutabagas, dapat digunakan untuk memasak banyak hidangan tanpa daging - oleh itu sayur sangat menarik bagi vegetarian.

Apa itu rutabagas?

Walaupun lobak kuning, lebih dikenali sebagai wortel, digabungkan dengan rutabagas untuk membuat sayur campur, kedua-dua spesies ini tidak berkaitan. Lobak juga tidak mempunyai persamaan dengan parsnips atau gula bit. Sebenarnya, mereka adalah subspesies dari pemerkosaan lobak - walaupun anda tidak dapat mengetahui dengan melihatnya. Sebenarnya, lobak ini adalah ubi yang hampir bulat dan mempunyai warna kehijauan, kekuningan atau coklat kemerahan, bergantung pada varieti - tetapi dagingnya berwarna putih atau kuning. Daging lobak mempunyai manis rasa yang sering dibandingkan dengan parsnips atau kubis. Bergantung pada kawasan, mereka juga disebut rutabagas, wruks, rutabagas, kohlrabi, atau butterbeet. Sayuran pada musim sejuk

Nilai pemakanan rutabaga

Anda tidak boleh makan rutabaga mentah. Atas sebab ini, maklumat berikut merujuk kepada rutabagas yang dimasak. 100 gram mengandungi:

  • Protein 1.1 g
  • 0.2 g lemak
  • 3.7 g karbohidrat
  • 2.4 g serat makanan

Sebagai tambahan, rutabagas dengan hanya 35 hingga 40 kilokalori (kcal), atau 160 kilojoule jelas rendah kalori dan oleh itu juga hebat sebagai diet makanan untuk kehilangan berat badan - juga kerana tinggi air kandungan melebihi 90 peratus. Berkat kandungan karbohidrat rendah, mereka juga boleh digunakan dalam resipi karbohidrat rendah.

Umbi kaya dengan vitamin

. vitamin kepelbagaian rutabaga sangat luar biasa. Yaitu, ubi mengandungi:

  • Beta karotena, pendahulu bagi vitamin A, yang penting untuk mata yang sihat, kulit dan rambut fungsi.
  • pelbagai vitamin kumpulan B, termasuk: Vitamin B1 hingga B3, B5, B6 dan asid folik.
  • Sebilangan besar vitamin C, yang menguatkan pertahanan
  • Vitamin E, yang merupakan salah satu antioksidan
  • Vitamin K, yang diperlukan untuk pembekuan darah

Mineral dan unsur surih dalam rutabagas.

Kandungan mineral juga tidak boleh dicemuh, kerana 100 gram rutabaga mengandung:

  • 30 mg klorin
  • 109 mg kalium
  • 49 mg kalsium
  • 7 magnesium mg
  • Sodium 5 mg
  • 30 mg fosforus
  • 37 mg sulfur

Di samping itu, rutabagas mengandungi unsur surih fluorin, yodium, zink, tembaga dan mangan, Serta besi, yang penting untuk darah pembentukan.

Nilai kesihatan rutabagas

Kerana besi mengandung, rutabagas sangat sesuai untuk vegetarian atau vegan Memasak, kerana besi tidak terikat asid oksalik dan oleh itu dapat diserap oleh badan dengan mudah. Di samping itu, rutabagas mengandungi vitamin C dan E serta pelbagai mustard minyak. Mustard minyak mempunyai kesan anti-radang dan menenangkan pada usus, sementara vitamin C menguatkan sistem imun. Kandungan serat rutabaga yang cukup tinggi merangsang pencernaan. Mereka yang mempunyai tinggi kolesterol tahap dapat menikmati rutabagas tanpa bimbang, kerana sama sekali tidak mengandung kolesterol. Ketidak toleransi terhadap rutabaga tidak diketahui.

Pembelian dan simpanan

Waktu menuai rutabagas adalah pada musim luruh. Oleh itu, sangat penting untuk membeli sayur ini, kerana kemudian ia ditawarkan dengan harga yang sangat rendah kerana musim. Dari bulan September hingga April, rutabagas boleh didapati di bahagian sayur di kebanyakan pasar makanan atau di pasar. Lobak dengan daging kuning sangat popular di Memasak kerana rasanya yang lebih sengit - lobak berdaging putih dijadikan makanan haiwan di negara ini. Semasa membeli, pastikan kulit lobak licin dan tidak rosak. Umbi kecil dianggap sangat lembut, sementara rutabagas besar boleh rasa sedikit berkayu. Lobak hanya akan disimpan selama beberapa hari di dalam laci sayur di dalam peti sejuk. Tempat terbaik untuk menyimpan rutabagas adalah di bilik bawah tanah yang gelap. Di sana, dalam keadaan baik, mereka akan kekal segar selama berbulan-bulan.

Bekukan rutabagas

Sebagai alternatif, rutabagas juga boleh dibekukan. Untuk melakukan ini, anda boleh mencuci rutabaga terlebih dahulu, mengupasnya dan memotongnya menjadi kepingan kecil. Biarkan kepingan rutabaga masak mendidih air selama lebih kurang lima minit. Masukkan kiub yang telah disejukkan ke dalam beg pembeku dan beku. Sejuk, rutabagas akan tetap enak selama kira-kira enam bulan.

Penyediaan: rutabaga di dapur.

Lobak juga boleh dimakan mentah. Rutabagas mentah rasa baik parut dalam salad, misalnya. Namun, untuk kebanyakan resipi, anda mesti merebus atau mengukusnya. Walau apa pun, sebelum penyediaan, lobak dibasuh, dikupas dan bahagian kayu dikeluarkan. Biasanya, mereka kemudian dipotong menjadi tongkat, kiub atau kepingan, bergantung pada resipi. Lobak boleh disediakan dengan pelbagai cara. Malah bubur bayi adalah salah satu cara menyediakan sayur serbaguna ini. Beberapa resipi yang paling popular menggunakan rutabagas termasuk:

  • Sayuran lobak
  • Rebusan Lemak
  • Pucat lobak, sebagai contoh, sebagai lauk dengan ikan atau daging.
  • Sup lobak, misalnya dengan Kassler

Sisa makanan dengan lobak juga boleh dibekukan dengan baik. Memanaskan badan, beberapa hidangan ini sering terasa lebih enak. By the way, ini juga berlaku untuk bubur bayi yang disediakan dari mereka. Terutama di Jerman utara dan Skandinavia, resipi dengan rutabagas tidak pernah ketinggalan zaman, walaupun selepas musim sejuk rutabaga yang terkenal. Di sana, rutabaga juga sering disebut sebagai rutabaga dan, sebagai sayur musim sejuk yang popular, bahkan muncul di meja di banyak keluarga pada hari Krismas sebagai makanan perayaan. Salah satu resipi yang popular, misalnya, rutabaga puree. Selalunya, selain rutabagas, sebilangan wortel juga dimasukkan ke dalam puri ini. Dalam kes ini, mereka tidak berfungsi sebagai pengganti, tetapi sebagai tambahan yang beraroma.

Resipi untuk sup rutabaga

Sekiranya anda ingin menyediakan sup rutabaga sendiri, anda memerlukan rutabaga besar. Ini dikupas dan kemudian dicincang. Kemudian boleh didihkan hingga mendidih air atau kuahnya. Sekiranya anda suka, anda juga boleh memasukkan sebiji lobak merah dan menambahkannya. Kemudian beberapa kentang yang dikupas dan juga dicincang dimasukkan ke dalam sup. Kemudian sekeping Kassler dipotong menjadi kepingan kecil dan juga ditambahkan ke sup. Untuk menyempurnakan rasa, thyme kini ditambah. Cincang segar thyme sangat sedap. Sebagai alternatif, ia juga boleh thyme daripada rempah penggoncang. Di Jerman utara khususnya, beberapa sosej yang dimasak ditambahkan ke sup panas sejurus sebelum akhir Memasak masa, dikeluarkan lagi sebelum disajikan dan ditawarkan bersama mustard pada pinggan tambahan dengan sup lobak. 10 makanan dengan kekuatan vitamin