Kecederaan pada gendang telinga (pecahnya gendang telinga) | Kehilangan pendengaran akut

Kecederaan pada gendang telinga (pecahnya gendang telinga)

Manipulasi luaran terusan pendengaran, misalnya dengan memasukkan gegendang telinga terlalu jauh atau memukul telinga dengan rata tangan, boleh mencederakan gegendang telinga. Selain kesakitan dan sejumlah kecil pendarahan, pengurangan kemampuan pendengaran berlaku. Pakar telinga, hidung dan ubat tekak cuba menutup air mata dengan jahitan halus. Kerosakan kecil sembuh dengan sendirinya.

Gangguan pengudaraan tiub (catarrh tiub)

Sekiranya berlaku keradangan di kawasan nasofaring (faringitis, sinusitis = keradangan pada sinus paranasal, rhinitis akut (menghidu), membran mukus dapat membengkak sehingga sangkakala pendengaran (Tuba Eustachii) tidak lagi dapat memberikan persamaan tekanan antara telinga tengah dan tekak. Terutama apabila turun naik tekanan (menyelam, terbang, pendakian gunung), tekanan yang tidak menyenangkan kini dirasakan di telinga, yang tidak lagi hilang walaupun menelan atau menguap. Di samping itu, a hilang pendengaran berlaku yang tidak berhenti sehingga tekanan disamakan.

Tiub akut pengudaraan gangguan biasanya sembuh sendiri kerana jangkitan virus dangkal. Titisan hidung dekongestan boleh menyebabkan bengkak mereda dan membuka kembali tiub Eustachian. Hanya jarang a tusuk (paracentesis) dari gegendang telinga perlu untuk mengalirkan efusi timpani.

Keradangan akut telinga tengah (Otitis media acuta)

Akut otitis media adalah jangkitan pada selaput lendir telinga tengah disebabkan oleh salah satu virus or bakteria. Biasanya disebut sebagai jangkitan menaik, kerana patogen biasanya berasal dari nasofaring dan sebelumnya gejala yang berlaku adalah selesema (rinitis), sinusitis atau bronkitis. Patogen menemui jalan melalui tabung pendengaran (tabung Eustach ́sche, Tuba auditiva), yang menghubungkan telinga tengah dengan nasofaring.

Kanak-kanak sangat kerap terkena jangkitan seperti itu dan mengadu berdenyut, menarik telinga, yang juga disertai demam dan hilang pendengaran. Rehat umum dan titisan hidung dekongestan dengan cepat boleh menyebabkan pemulihan daripada jangkitan virus. Sekiranya terdapat jangkitan bakteria, gejalanya harus diatasi dengan antibiotik. Kanak-kanak dengan keradangan telinga tengah yang kerap dilihat secara amnya harus diperiksa oleh pakar ENT, sebagai sebab khaspolip, tonsilitis kronik, kronik faringitis (angina), kronik sinusitis) boleh menjadi penyebab. Anda juga boleh mendapatkan maklumat lebih lanjut di bawah topik kami:

  • Jangkitan telinga tengah akut
  • Sinusitis Nasennebenhöhlenentzu
  • Menghidu

Kecederaan tekanan pada telinga (barotrauma)

Apabila tekanan berubah secara tiba-tiba (menyelam, terbang, pendakian gunung), perbezaan tekanan bertambah antara telinga tengah dan luaran terusan pendengaran. Ini dengan cepat dikompensasikan oleh sangkak pendengaran yang sihat. Sekiranya terompet telinga terganggu fungsinya dan berlaku perubahan tekanan yang sangat cepat, maka gegendang telinga diregangkan terlalu banyak.

Kami menganggap ini sebagai perasaan tekanan dan hilang pendengaran. Sekiranya tekanannya berlebihan, gendang telinga juga dapat terkoyak, sehingga telinga terasa parah kesakitan, berdering di telinga dan kehilangan pendengaran. Air mata di gendang telinga dapat diperbaiki dengan operasi kecil.