Adakah dibenarkan melakukan sukan walaupun mengalami kesakitan? | Sakit Sindrom Peningkatan Bahu

Adakah dibenarkan melakukan sukan walaupun mengalami kesakitan?

Di bahu sindrom impingement, penumpukan otot dan kekuatan otot-otot yang mengelilingi bahu serta pemeliharaan dan peningkatan pergerakan sangat penting untuk kejayaan terapi. Atas sebab ini, sukan juga boleh dilakukan dengan bahu sindrom impingement, tetapi sukan seperti berenang, bola baling atau tenis kurang digalakkan kerana beban bahu yang tinggi. Selain itu, berjoging atau berbasikal, mendaki gunung, diarahkan dengan betul dan disesuaikan kecergasan latihan atau yoga dan Pilates semestinya disyorkan. Beban atletik harus banyak bergantung pada sensasi individu kesakitan dan keluhan pada hari-hari selepas latihan. Sekiranya tidak ada yang kuat kesakitan semasa dan selepas latihan atau sekatan pergerakan yang disebabkan olehnya, rasa sakit otot yang lebih ringan seperti sakit boleh diterima.

Bagaimana saya mengenali sindrom hambatan bahu?

Dalam perjalanan bahu sindrom impingement, yang kesakitan semasa pergerakan biasanya membawa kepada postur yang melegakan, bahu tidak lagi bergerak dalam garis lurus terakhir, yang boleh menyebabkan lekatan dan kaku. Di samping itu, keketatan relatif di bawah akromion, kalsifikasi dari tendon dan perubahan tulang reaktif dapat menyekat pergerakan. Dalam kebanyakan kes, memusingkan bahu ke luar dan menyebarkan bahu ke sisi adalah yang paling dipengaruhi oleh sekatan pergerakan. Dalam kebanyakan kes, sekatan pergerakan ini dapat dirawat dalam fisioterapi dan dapat ditingkatkan dengan senaman untuk menguatkan otot dan memperluas pergerakan.

Kehilangan kekuatan

Akibat dari melegakan postur, yang sering diambil kerana kesakitan yang berkaitan dengan sindrom hentakan bahu, mungkin ada kehilangan kekuatan di lengan yang terkena. Otot-otot yang tidak lagi cukup terisi, patah dan kehilangan kekuatan dan pergerakan. Ada juga kemungkinan bahawa saraf ditekan oleh pembengkakan, keradangan atau perubahan tulang di kawasan bahu, yang juga dapat menyebabkan kehilangan kekuatan pada otot yang dibekalkannya. Untuk membuat penambahbaikan di sini, anda boleh membaca artikel berikut:

  • Fisioterapi sekiranya saraf terjepit
  • Latihan Sindrom Peningkatan Bahu
  • Latihan pergerakan bahu