Adakah Yoga sesuai untuk semua orang? | Manfaat Kesihatan Yoga

Adakah Yoga sesuai untuk semua orang?

Yoga biasanya merupakan bentuk latihan yang sangat lembut tetapi sangat intensif, sebab itulah ia sesuai untuk semua peringkat umur dan juga untuk banyak gambar klinikal. Latihan dapat dipermudahkan untuk pemula atau mereka yang mempunyai batasan pergerakan, sehingga orang-orang dari usia yang lebih tinggi juga dapat menemukan pengenalan latihan. Oleh kerana kebanyakan latihan dilakukan di lantai, yogi harus dapat bergerak tanpa rasa sakit di atas tikar.

Sekiranya ini mungkin, sebenarnya semua orang boleh melakukan beberapa perkara yoga latihan secara bertahap. Terutama kerana tidak ada pergerakan cepat yang tersentak dalam kebanyakan bentuk yoga, yoga juga sesuai untuk orang tua. Julat pergerakan dapat ditingkatkan secara perlahan dan latihan dapat diperhebatkan.

Kerana beban kardiovaskular yang rendah, latihan juga dapat dilakukan untuk orang yang tidak terlatih dan lanjut usia. Orang yang melakukan yoga selama bertahun-tahun dapat meningkatkan kestabilan dan mobiliti mereka pada usia tua. Yoga juga sesuai untuk kanak-kanak.

Latihan sering digambarkan dengan sangat bergambar (kobra, melihat anjing) dan boleh diajar dengan cara yang suka bermain dan berorientasikan kanak-kanak. Pernafasan juga boleh disatukan ke dalam latihan dengan anak-anak jika boleh. Walaupun dari aspek suka bermain, kanak-kanak tentu juga harus diajar cara yang betul untuk melakukan latihan, supaya pergerakan yang salah atau bahkan berbahaya dapat dielakkan.

Yoga sangat sesuai untuk pesakit dengan bernafas masalah, kerana arahan pernafasan yang disasarkan dapat membantu pesakit-pesakit ini dan memperbaiki mekanisme pernafasan mereka. Pesakit dengan osteoporosis or rematik harus berhati-hati agar tidak membebani mereka sendi dan tulang berlebihan dengan pergerakan berlebihan. Seseorang tidak boleh berlatih di luar kesakitan ambang.

Adakah yoga menggantikan latihan kecergasan?

Yoga adalah bentuk latihan yang semakin fokus pada kekuatan ketahanan, kestabilan dan penyelarasan. Yang sistem kardiovaskular juga dicabar, tetapi lebih banyak di kawasan aerobik (dengan oksigen yang mencukupi, kurang memenatkan). Yoga tidak dapat mengikuti ketahanan lari dari segi daya tahan.

Di sini sistem kardiovaskular dicabar dengan cara yang sama sekali berbeza. Denyutan nadi juga jauh lebih tinggi dan selalu ada fasa di mana anda melatih anaerobik anda ketahanan (kurang bekalan oksigen, hutang oksigen, memenatkan latihan ketahananYoga adalah asas yang baik dan meningkatkan daya tahan asas dan daya tahan aeorbe sedikit, tetapi tidak dapat menggantikan yang betul kecergasan latihan. Sukan seperti berenang, berbasikal atau berlari sesuai untuk ini. Walau bagaimanapun, terdapat juga bentuk yoga moden yang lebih berkesan dalam peningkatan kecergasan melalui urutan latihan yang lebih pantas dan urutan latihan yang sedikit berbeza.