Baru Bermula: Berjalan adalah Sihat

Mengapa anda tidak mengira berapa jam yang kita habiskan duduk rata-rata setiap hari dan berapa banyak masa yang kita habiskan untuk melakukan aktiviti sederhana hingga berat setiap hari? Wanita menghabiskan purata 6.7 jam dan lelaki 7.1 jam duduk setiap hari. Digabungkan dengan kira-kira 8 jam tidur, ini bermakna lebih daripada separuh hari dihabiskan tanpa aktiviti fizikal yang ketara.

Di samping itu, wanita melakukan 5.7 jam dan lelaki 4.4 jam aktiviti ringan seperti membeli-belah, berjalan kaki, dan Memasak, meninggalkan rata-rata hanya 3.4 jam untuk wanita dan 4.5 jam untuk lelaki untuk aktiviti sederhana hingga berat (berbasikal, kerja pembinaan, sukan, dll.) setiap hari.

Mengapa "berjalan" dari semua perkara?

Berjalan adalah cara paling utama dan semula jadi untuk berkeliling. Meliputi jarak jauh dengan berjalan kaki telah menjadi sebahagian daripada kehidupan manusia setiap hari selama ribuan tahun. Doktor sukan Klaus Völker menyebutnya "teknik budaya yang tersedia untuk semua orang."

Sementara itu, berjalan kaki menjadi tidak fesyen. Dan salah begitu. Kerana ia adalah bentuk pergerakan yang paling sederhana. Berjalan tidak memerlukan banyak usaha. Ia berlaku semudah bernafas. Sesiapa yang ingin berjalan kaki boleh memulakannya. Beberapa langkah berjalan kaki selalu dapat dimasukkan ke dalam kehidupan seharian.

Kami melakukan kebaikan badan kita. Lagipun, ia adalah keajaiban otot yang kecil, tendon dan tulang dan lebih lengkap untuk apa-apa selain bergerak. Anda selalu boleh berjalan: muda atau tua, bersendirian atau bersama, pada bila-bila masa dan di mana-mana tempat. Anda tidak memerlukan pakaian sukan atau peralatan yang mahal, tidak ada tempat latihan yang tetap dan anda tidak perlu membayar sebarang bayaran atau pintu masuk yuran.

Mengapa berjalan sihat?

Berjalan melatih organisma kita, misalnya, ketika kita berjalan dengan pantas, kita menyerap hingga sepuluh kali lebih banyak oksigen berbanding ketika kita sedang berehat. Tetapi berjalan juga membantu melegakan pendiam tekanan. Dalam keadaan tertekan, badan berfungsi dengan pantas. Otot tegang, darah aliran dan oksigen bekalan meningkat, dan hormon seperti adrenalin dan Kortisol dilepaskan dalam jumlah yang lebih besar. Oleh itu, badan bersedia untuk menghadapi cabaran.

Reaksi penggera tubuh ini sekali diperlukan untuk bertahan hidup dalam situasi berbahaya, seperti serangan. Hari ini, kita masih mengalami situasi yang tertekan, tetapi kita tidak pernah perlu menjalani kehidupan kita. Ini bermaksud bahawa tenaga yang diberikan tidak lagi habis digunakan secara automatik. Mereka yang aktif secara fizikal memberikan a mengimbangi.

Contoh mengenai subjek "berjalan"

Seorang penyambut tetamu mengambil rata-rata 1,200 langkah sehari, seorang pereka grafik 1,400 langkah, seorang pengurus 3,000 langkah, seorang jurujual 5,000, seorang suri rumah atau rumah tangga dengan anak-anak 13,000, dan pengirim surat masih mengambil 18,000 langkah sehari. Dengan jarak tempuh 80 sentimeter, 3,000 langkah akan membawa anda sejauh 2.4 kilometer. Berikut adalah beberapa contoh jarak ini:

  • Di Hamburg, anda dapat dengan 3,000 langkah dari Hafenstraße ke Michel, di Munich dari stesen utama ke Marienplatz.
  • Di Berlin, jarak antara Alexanderplatz dan Brandenburg Gate sedikit lebih lama, kira-kira tiga kilometer.
  • Di Leipzig, jaraknya sekitar 3,000 langkah dari stesen utama ke Central Stadium dan di Düsseldorf dari Burgplatz ke stesen utama.
  • Di Dresden, ia berada di sepanjang tebing Elbe dari Jambatan Augustus ke Marienbrücke dan kembali lagi hanya 3,000 meter dan di Stuttgart sekali pusat membeli-belah Königstraße naik-turun.
  • Stesen kereta bawah tanah di Berlin rata-rata berjarak 790 meter. Siapa yang mendapat stesen di kemudian hari, membuat - dengan panjang langkah 80 sentimeter - cukup 987 langkah tambahan.

Tetapi berjalan kaki tidak semestinya diperlukan. Perubahan kecil dalam kehidupan seharian membuahkan hasil dan bertambah sepanjang hari. Sebagai contoh, siapa yang meninggalkan lif dan menaiki 200 anak tangga sehari, sudah tentu semakin kuat jantung, peredaran, pernafasan dan metabolisme.