Punca dan Rawatan Kecemasan: Rawatan, Kesan & Risiko

Kilat dan guruh - yang mengejutkan, lebih banyak guruh - menghasilkan perasaan ketakutan pada sebilangan besar orang. Tetapi pada orang lain, mereka tidak. Ramai orang juga takut bersendirian di pangsapuri atau masuk ke ruang bawah tanah yang gelap. Yang lain takut memandu di atas jambatan, terbang di kapal terbang, menaiki menara tinggi, atau menyeberangi plaza. Takut dengan doktor gigi, peperiksaan, atau bercakap atau membaca puisi di hadapan banyak orang juga tidak biasa.

Gejala dan tanda-tanda kebimbangan

Sekiranya anda bertanya kepada orang-orang apa yang mereka rasakan ketika mereka mengalami kegelisahan, mereka biasanya melaporkan bahawa mereka mempunyai kesan bahawa mereka jantung sedang menguncup. Kadang kala mereka juga menghadapi masalah bernafas, mereka menjadi pucat atau mereka memerah. Senarai pendek ini sahaja menunjukkan bahawa perasaan cemas boleh berlaku pada orang yang berlainan dalam situasi yang paling pelbagai. Selalunya individu itu bahkan tidak tahu dari mana datangnya kegelisahan mereka. Sebagai contoh, ramai yang tidak pernah terbang di dalam kapal terbang dan mereka takut akan hal itu. Yang lain berulang kali berada di bilik bawah tanah gelap, tetapi ketakutan mereka terhadapnya tidak reda, walaupun tidak ada yang pernah menyakiti mereka di sana. Tidak pernah ada anak yang melihat hantu - namun dia mungkin takut akan hal itu. Walau bagaimanapun, ketakutan - dan kita telah melihat sebab-sebab berlainan yang boleh timbul - sering menghalang orang daripada melakukan perkara yang betul dalam situasi tertentu. Oleh itu, kita harus bertanya kepada diri sendiri apa yang ditakutkan oleh ketakutan itu dan bagaimana kita dapat melindungi diri daripadanya. Sekiranya anda bertanya kepada orang-orang apa yang mereka rasakan ketika mereka mengalami kegelisahan, mereka biasanya melaporkan bahawa mereka mempunyai kesan bahawa mereka jantung sedang menguncup. Kadang-kadang mereka juga menghadapi kesukaran bernafas, pucat atau memerah, rasa seolah-olah mereka dimandikan sejuk berpeluh, merasakan tekanan yang suram di perut kawasan, atau lumpuh ketakutan. Oleh itu, perasaan cemas disertai dengan perubahan dalam aktiviti organ dalaman.

Sebab dan asal usul

Tetapi mengapa begitu banyak orang takut terbang di kapal terbang, misalnya? Ini adalah soalan yang senang dijawab; bagaimanapun, semua orang pernah mendengar mengenai kemalangan kapal terbang. Oleh itu, sudah cukup untuk memikirkan kemungkinan akibat dari penerbangan sehingga menimbulkan rasa takut. Sehubungan dengan itu, kita dapat menyatakan terlebih dahulu bahawa ketakutan selalu mendahului situasi atau pengalaman yang akan datang, tetapi tidak pernah berlaku setelah peristiwa itu terselamat. Namun, mesti dikatakan bahawa kemunculannya selalu disebabkan oleh pengalaman sebelumnya yang kurang bernasib baik. Sebagai contoh, jika kita telah membakar diri kita beberapa kali di atas kompor yang panas, pada masa akan datang pemandangannya sudah cukup, dan kita berhati-hati untuk menyentuhnya lagi. Penyatuan sebab dan akibat yang begitu jelas - menyentuh dapur, luka bakar yang menyakitkan - yang dapat difahami oleh setiap manusia, menjadikan terjadinya perasaan ketakutan ketika melihat tungku itu berlebihan. Walau bagaimanapun, pada kanak-kanak, kita melihat ketakutan sebenar dapur dan ketuhar yang panas dan bahkan dapat mendidik mereka melalui perasaan takut ini untuk tidak menyentuh dapur atau ketuhar. Kita dapat menyimpulkan apa yang berlaku di sini secara fisiologi dari pelbagai pengetahuan. Semua proses ini kembali ke kemampuan pusat sistem saraf untuk memproses pelbagai rangsangan berlari serentak atau datang dalam urutan tertentu dari lingkungan luaran dan dalaman - dengan kata lain, untuk menyatukan proses saraf yang dipicu oleh rangsangan dalam apa yang disebut penerima rangsangan ke dalam rangkaian pengujaan atau menjadi "mosaik sel-sel saraf yang bersemangat serentak". Sebilangan besar masa - tetapi tidak selalu - penyebaran pengujaan atau penghambatan ke saluran saraf yang sesuai menuju ke organ memicu tingkah laku yang sesuai dari setiap organ dan sistem organ dan oleh itu keseluruhan organisma. Keseluruhannya disebut aktiviti regulasi dari otak, dan kita tahu bahawa ia berlaku melalui pembentukan reaksi bersyarat. Dalam korteks serebrum, sel-sel saraf tertentu terangsang oleh dorongan dari luar, iaitu sekiranya perapian panas oleh kesakitan rangsangan, dan oleh dorongan yang datang dari organ dalaman dan otot. Pada masa yang sama, impuls saraf dari optik saraf juga sampai ke korteks serebrum ketika melihat titik panas, sehingga timbul sumber kegembiraan lain di sini. Di antara kumpulan sel teruja yang berbeza ini, hubungan bersyarat terbentuk. Sekiranya impuls saraf kini sampai ke korteks serebrum hanya melalui optik saraf, misalnya ketika melihat titik fokus, mereka tersebar melalui sambungan yang terbentuk seperti jambatan ke kawasan kortikal yang lain. Kawasan-kawasan ini sekarang juga teruja dan menghantar dorongan ke organ dalaman. Oleh itu, hanya pandangan dari sebuah periuk yang mencetuskan, hingga tahap tertentu, reaksi yang sama yang timbul pada awal ketika perapian panas disentuh.

Takut melalui penyaman

Maklumat yang disimpan di pusat sistem saraf dari masa lalu untuk apa yang berikut menyentuh dapur yang panas menjadi penyebab kita tidak menyentuhnya. Oleh itu, kita tidak lagi takut dengannya. Sebagai tambahan kepada sumber rangsangan yang disebutkan sejauh ini, bahasa juga dapat memicu proses pengujaan dan penghambatan reflektif di pusat kita sistem saraf. Seperti yang telah dijelaskan, pada kanak-kanak pembelajaran untuk bercakap, perkataan itu bertindak sebagai rangsangan suara melalui telinga ke dalam proses saraf, dan di sini ia menghubungkan dengan pengalaman yang telah dilalui oleh kanak-kanak dengan objek yang disebutkan. Hubungan reflektif bersyarat dari kata "ibu", misalnya, dan pengalaman yang berkaitan dengannya mengarah kepada kenyataan bahawa kata "ibu" sendiri dapat membangkitkan semua sensasi yang telah berkembang dari pengalaman dengannya. Namun, jika ini atau anak itu telah menyedari dan menginginkan isi perkataan "ibu" yang berbeza, dan memang lebih baik, melalui perihalan rakan sekolah atau guru daripada peristiwa di sekitar ibunya sendiri dapat memberinya atau dia, maka penentangan itu berkembang yang sering kita temui dan yang berdasarkan perbezaan antara realiti dan yang dibayangkan. Sekiranya kita mengambil kira semua yang telah diperkatakan sejauh ini, perkembangan perasaan ketakutan, misalnya ketakutan terhadap jalan yang gelap, dapat dijelaskan sedikit lebih baik. Hampir setiap orang mempunyai pengalaman dalam hidup mereka yang tidak begitu menyenangkan bagi mereka dan yang tidak ingin mereka alami lagi: mereka telah memotong jari, dirasakan kesakitan dan dilihat darah. Yang lain pernah mengalami kemalangan kereta, kadang-kadang malah mengalaminya sendiri, dan sebagainya. Semua pengalaman dengan akibatnya meninggalkan jejak dalam korteks serebrum, meninggalkan sensasi, yang menyatakan kontras dengan idea-idea perjalanan hidup yang bahagia, oleh itu didasarkan pada kontras antara realiti dan imaginasi. Kembali kepada ketakutan dan penyebabnya, kita sudah dapat memahami bahawa individu tersebut tidak perlu melalui pengalaman sendiri untuk merasakan ketakutan di hadapan situasi yang serupa. Seseorang telah membaca di surat khabar atau dalam novel bagaimana seseorang diserang, dirobohkan dan dirompak di jalan yang gelap. Kegembiraan yang disebabkan oleh kata-kata meninggalkan - seperti yang telah disebutkan - jejak mereka di korteks serebrum, disimpan. Sekiranya seseorang sekarang berjalan di sepanjang jalan yang gelap, kegelapan itu sendiri, pembantaian pintu depan, sebagai isyarat atau kesempatan, dapat menjadikan seluruh rangkaian saraf menjadi gairah, yang telah terbentuk di sistem saraf pusat oleh peristiwa yang dialami sendiri atau oleh peristiwa yang telah dibuat semula semasa membaca. Rangsangan ini diikuti oleh fenomena seperti turun naik jantung kadar, pecutan nadi, pelebaran atau penyempitan darah kapal, gemetar, dan lain-lain Malah akhbar melaporkan mengenai jambatan runtuh kerana tinggi air, di mana sebuah kereta api keseluruhan terjun ke kedalaman, cukup untuk membangkitkan proses saraf pada sebilangan besar orang di gemereta kereta api di atas jambatan, yang membangkitkan kengerian peristiwa lalu, menanamkan ketidakpastian dan dengan itu ketakutan. Semakin jelas laporan itu, semakin kuatlah ketakutannya, sejak memandu di atas jambatan ... Di sini kita mesti mencelah untuk menunjukkan sebelumnya fenomena lain semasa proses saraf reflektif bersyarat.

Kegelisahan kerana kebiasaan dalam kehidupan seharian (stereotaip).

Dalam kehidupan kita, kita memperoleh tabiat yang sangat spesifik. Contohnya, kita bangun pada waktu tertentu, kemudian kita mencuci, berpakaian, makan sarapan pagi, dan pergi bekerja. Oleh itu, kami melakukan tindakan berturut-turut tertentu secara berkala. Urutan tindakan ini juga sesuai dengan urutan tertentu proses pengujaan dan penghambatan dalam korteks serebrum, yang disebut stereotaip dinamik. Gangguan dalam urutan stereotaip tersebut dianggap tidak menyenangkan. Kadang-kadang kita tidak tahu mengapa kita bersedih sejak awal pagi, dalam keadaan tidak sedap hati, kerana kita biasanya tidak ingat bahawa kita bangun pada waktu pagi dengan cara yang berbeza daripada biasa, terganggu, tidak dapat menyesuaikan diri dengan keadaan baru dengan cepat dan lain-lain. Ciri khas untuk reaksi stereotaip yang dikendalikan bahawa kejayaan keseluruhan stereotaip menunjukkan penegasan positif untuk semua reaksi pertengahan dan dengan demikian menjadi alasan untuk berusaha untuk pengulangan yang tetap dan berjaya. Sekiranya urutan terganggu secara sensitif, penghambatan yang dihasilkan akan kembali ke neuron yang terlibat dalam urutan keseluruhan stereotaip. Itu bermaksud, sekiranya pengulangan rantai reaksi, yang normal itu sendiri, tetapi yang terganggu beberapa kali, sudah di awal rantai refleks gangguan urutan, yang berada dalam jangkauan kemungkinan dan yang mana sudah mengalami beberapa kali (ia juga disimpan secara informatif), mempunyai kesan pada keseluruhan rangkaian saraf proses ini. Mari kita ambil contoh kegelisahan peperiksaan: dalam perjalanan ke peperiksaan, seseorang tiba-tiba membayangkan bahawa seseorang mungkin akan gagal. Pemikiran tentang kemungkinan hasil negatif ini menyebabkan ketidakpastian dalam proses peperiksaan itu sendiri dan menjadi penyebab kegagalan. Kebimbangan peperiksaan juga akan berulang dalam peperiksaan yang akan datang. Ketidakamanan seperti itu dapat timbul jika terjadi gangguan atau perubahan dalam berbagai macam tindakan dan kegiatan kebiasaan - yaitu stereotaip dinamik. Seperti yang telah disebutkan, seseorang terbiasa dengan acara-acara harian tertentu. Sekiranya mereka berlari secara berkala, dia merasa selamat. Tidak ada yang mengganggunya, semuanya berjalan seperti jam - dia gembira. Kadang-kadang, bagaimanapun, peristiwa merangkumi keteraturan ini yang tiba-tiba menghadapinya dengan perkara yang tidak diketahui. Tetapi dia tidak dapat mengatasi situasi itu, stereotaip reaksi sarafnya terganggu. Sekiranya ini berlaku di persekitaran kerjanya yang normal, keesokan harinya kemasukan ke pejabat akan menyedarkan memori semalam dan membuatnya tidak selesa untuk rutin harian baru. Dia menunggu dengan gementar pada penghujung hari.

Ketidakamanan dan keraguan sebagai penyebab kegelisahan

Jadi ketidakpastian menjadi asas kegelisahannya. Tetapi kembali ke jambatan. Guruh roda di atas jambatan digambarkan dengan jelas. Tidak lama selepas itu berlaku bencana yang sangat dirasakan oleh pembaca. Sekiranya dia sekarang duduk di kereta api sendiri dan mendengar guruh, jalan rangsangan berjalan dengan cara yang sama dan membawa organismenya menjadi ketegangan harapan yang sangat tidak menyenangkan sehingga dia merasakannya sebagai ketakutan. Oleh itu, ketakutan selalu merupakan perasaan yang muncul di awal rangkaian tindakan aktif atau pengalaman pasif yang hasilnya positif dan berjaya tidak pasti. Kebanyakannya mempunyai hubungan dengan pengalaman peribadi atau pengalaman yang telah diberikan oleh seseorang, sama ada oleh ibu bapa atau pendidik, oleh akhbar atau secara umum dengan apa yang telah dibaca oleh seseorang. Ketakutan mencerminkan banyak idea mistik yang diwarisi dari generasi ke generasi, yang semestinya dapat diatasi sejak dulu, kerana sains telah lama menyangkal kepercayaan terhadap roh dan iblis. Di sini juga terdapat kunci untuk mengatasi perasaan takut, dari mana kita dapat melindungi diri kita dengan memperoleh pengetahuan. Hanya pengetahuan yang membolehkan kita mengatasi sisa-sisa takhayul dan membebaskan kita dari sekurang-kurangnya idea tentang penglibatan kekuatan ghaib dalam situasi apa pun. Perlu diketahui bahawa kejayaan dan kegagalan bukan disebabkan oleh kebetulan atau keberuntungan, tetapi atas pencapaian seseorang. Oleh kerana pencapaian secara semula jadi berbeza, pengalaman kegagalan tidak membuat seseorang merasa cemas, tetapi menggandakan usaha seseorang untuk meletakkan asas kejayaan. Tetapi ini adalah satu-satunya fakta.

Mengubati dan memerangi kegelisahan

Yang lain ialah tidak semua proses saraf mudah diarahkan oleh kehendak. Sebilangan besar kompleks psikologi berakar umbi. Sekiranya seseorang mempunyai kompleks ketakutan seperti itu, seseorang mesti belajar membuktikan kepada diri sendiri betapa tidak masuk akal mereka. Ramai orang mengatakan bahawa mereka tidak merasa takut apabila mereka berada di tempat orang lain. Mereka berasa selamat. Perasaan keselamatan ini jelas didasarkan pada penindasan, penghambatan perasaan ketakutan. Dalam eksperimen haiwan, telah diperhatikan bahawa fokus eksitasi yang kuat di korteks serebrum dapat menarik pengujaan dari titik kortikal lain, iaitu untuk menghalang kawasan lain. Kehadiran orang yang menyertainya di bilik bawah tanah menimbulkan fokus eksitasi yang kuat di korteks serebrum, yang mendorong penghambatan di kawasan berdekatan, di tengah-tengah ketakutan. Dorongan kuat itu muncul dari kehadiran orang lain sehingga rasa takut itu tidak dapat terjadi. Banyak orang yang takut pergi sendiri ke dalam bilik bawah tanah gelap, sering secara tidak sedar, dengan mulai menyanyi atau bersiul ketakutan, mengatasi perasaan ketakutan yang muncul dengan pusat rangsangan yang kuat dan menekannya dengan cara ini. Dengan berbuat demikian, mereka secara beransur-ansur terbiasa melakukan apa yang perlu tanpa rasa takut dalam situasi yang menimbulkan kegelisahan sebelumnya. Kebiasaan ini juga berubah menjadi stereotaip bersama dengan keadaan persekitaran yang baru - misalnya, di ruang bawah tanah - dan perlahan-lahan memastikan hilangnya ketakutan sepenuhnya. Mari kita jelaskan: ketakutan adalah fenomena yang sebenarnya tidak layak bagi seseorang pada zaman sekarang, kerana ia berdasarkan kepada rasa tidak selamat, pengetahuan yang tidak mencukupi, kekurangan memproses apa yang telah dipelajari di sekolah dan di tempat kerja, dan kurangnya kepercayaan (misalnya, ke arah jurutera yang mengira dan membina jambatan). Tetapi mereka yang sangat lumpuh oleh rasa tidak aman dan tidak percaya tidak pernah dapat mencapai kejayaan sepenuhnya. Oleh itu, setiap orang harus berusaha untuk melawan ketakutan mereka, dan lebih-lebih lagi, semua orang yang ingin mencipta dan menimbulkan ketakutan.