Rawatan stenosis saluran tulang belakang serviks tanpa pembedahan

Rawatan fisioterapeutik stenosis tulang belakang serviks pada mulanya didasarkan pada gejala yang ada, dan kemudian pada sebab sebenarnya, untuk memastikan kejayaan jangka panjang dan mengelakkan berulang.

Kandungan rawatan

Perkara utama terapi adalah: Matlamat dan langkah-langkah yang sesuai dikembangkan secara individu bersama pesakit dan memerlukan kerjasama aktif orang yang berkenaan. Terapi manual merangkumi, antara lain, pergerakan lembut ruang tulang belakang, di mana tangan terlatih menggerakkan vertebra individu dengan usaha yang minimum. Ini mewujudkan ruang di segmen yang terjejas untuk melegakan struktur atau memindahkan vertebra kembali ke lokasi asalnya dengan manipulasi cahaya.

Sekiranya maklumat dijalankan saraf terjejas, mereka boleh ditangani oleh electrotherapy. Latihan motor dan koordinat dilakukan secara aktif. Sama ada latihan mencengkam atau permainan kemahiran untuk jari, bergantung sepenuhnya pada kawasan yang terjejas, kekuatan penyempitan dan oleh itu fungsi yang tersisa.

Di samping itu, otot bahu, lengan dan tangan dilatih untuk mengelakkan degenerasi otot dan mempelajari semula fungsi dengan lebih mudah dan cepat. Sasaran dan langkah-langkah yang sesuai diselesaikan secara individu bersama-sama dengan pesakit dan memerlukan kerjasama aktif orang yang terkena.

  • Penciptaan ruang di bahagian tulang belakang yang terkena melalui pergerakan tangan dan langkah-langkah dari terapi manual, kepekaan, penyelarasan dan latihan kekuatan untuk lengan dan tangan, pembinaan otot tetapi juga kelonggaran langkah-langkah untuk otot di sekitar tulang belakang serviks.
  • Latihan postur intensif, juga pembelajaran tingkah laku dan pegangan yang betul dalam kehidupan seharian dan di tempat kerja, setelah menyaring asal-usul penyebabnya.
  • Terapi manual merangkumi, antara lain, pergerakan tangan yang lembut pada tulang belakang, di mana tangan yang terlatih menggerakkan vertebra individu dengan sedikit cahaya. Ini mewujudkan ruang di segmen yang terjejas untuk melegakan struktur atau memindahkan vertebra kembali ke lokasi asalnya dengan manipulasi cahaya.
  • Sekiranya maklumat dijalankan saraf terjejas, mereka boleh ditangani oleh electrotherapy.
  • Latihan motor dan koordinat dilakukan secara aktif. Sama ada latihan mencengkam atau permainan kemahiran untuk jari, bergantung sepenuhnya pada kawasan yang terjejas, kekuatan penyempitan dan oleh itu fungsi yang tinggal.
  • Selain itu, otot bahu, lengan dan tangan dilatih agar tidak kehilangan jisim otot dan mempelajari fungsi dengan lebih mudah dan cepat.