Latihan yoga untuk punggung | Latihan Yoga

Latihan yoga untuk punggung

Terdapat banyak perbezaan yoga senaman untuk menguatkan otot belakang dan meningkatkan fleksibiliti punggung.

  • Latihan untuk menguatkan otot punggung dan bahu adalah perahu. Untuk melakukan ini, berbaring di lantai dalam keadaan rawan, lengan diluruskan ke depan, dahi bersandar di lantai.

    Sekarang angkat kedua lengan dan kepala dan menjaga keduanya dalam kedudukan ini. Sebagai alat tambahan, anda juga boleh mengangkat kaki dari lantai.

  • Latihan lain untuk bahagian belakang adalah jambatan bahu. Untuk ini, berbaring di punggung dan sesuaikan kaki anda, kaki anda harus sedekat mungkin dengan punggung anda.

    Sekarang angkat pantat sejauh yang anda boleh dan tolak ke belakang. Sekiranya boleh, anda boleh mencengkam pergelangan kaki dengan tangan anda. Pegang kedudukan ini selama kira-kira 30 saat hingga satu minit.

  • Latihan terakhir berfungsi untuk menggerakkan bahu dan punggung atas.

    Mulakan di tempat duduk tumit dan hulurkan kedua-dua lengan ke hadapan. Regangkan satu lengan ke sisi bawah yang lain sehingga anda merasakan regangan di bahu dan punggung atas. Ulangi latihan dengan sebelah yang lain.

Latihan yoga untuk kanak-kanak

Oleh kerana pergerakan dan kekuatan otot mereka yang luar biasa, kanak-kanak dapat melakukan hampir keseluruhan yoga senaman seperti orang dewasa. Jawatan tidak dipegang begitu lama semasa melakukan yoga dengan anak-anak dan jeda antara latihan dipendekkan sebagai gantinya. Penjagaan harus diambil untuk memastikan bahawa anak-anak tidak melebih-lebihkan anaknya sendi.

  • Latihan untuk meningkatkan tumpuan dan mengimbangi adalah pokok. Untuk melakukan ini, anak berdiri di atas satu kaki dan memusingkan kaki yang lain ke sisi, kaki diletakkan di sebelah lutut kaki sokongan. Tangan disatukan dan lengan diregangkan ke atas.
  • Senaman yang menyeronokkan untuk menguatkan otot lengan adalah gagak. Untuk melakukan ini, anak mula berada dalam posisi berjongkok, tangan diletakkan di hadapan kaki, lutut menunjuk ke luar.

    Kemudian lutut diletakkan di lengan atas, beratnya digerakkan sedikit ke depan dan kaki dilepaskan dari tanah.

  • Latihan lain yang sering lebih mudah bagi kanak-kanak daripada orang dewasa adalah jambatan atau basikal. Untuk ini, kanak-kanak itu meletakkan kakinya di punggung dan tangannya di sebelahnya kepala. Sekarang mendorong seluruh badan ke atas sehingga pelvis adalah titik tertinggi badan.