Amnesia

Sinonim

Kehilangan ingatan, "pemadaman"

definisi

Amnesia adalah gangguan yang sementara memori untuk orientasi temporal atau memori kandungan. Amnesia adalah gejala yang boleh berlaku dalam pelbagai gangguan atau faktor pencetus dan mesti dibezakan demensia, Di mana memori gangguan berkembang dengan perlahan dan berterusan.

Punca

Banyak pengaruh yang mengganggu pada otak boleh menyebabkan penurunan kesedaran dan memori, yang dapat diperhatikan, misalnya, melalui pengaruh racun, dalam bentuk alkohol, ubat-ubatan (misalnya ubat penenang), tetapi juga ubat-ubatan. Tambahan pula, pengaruh ganas dari semua jenis (mekanikal, elektrikal) pada otak menyebabkan kesenjangan ingatan, yang juga mendatangkan pecah diagnostik dalam kes gegaran sebagai bentuk paling ringan trauma kraniocerebral. Penyakit otak, Seperti epilepsi, strok atau keradangan pelbagai sebab juga migrain juga boleh menyebabkan amnesia.

Akhirnya, terdapat penyakit psikiatri seperti gangguan keperibadian, gangguan disosiatif dan hipnosis, yang juga boleh menyebabkan kehilangan kesedaran atau ingatan. Sekiranya kecederaan pada otak berlaku akibat penggunaan kekerasan dalam kemalangan, ini dikenali sebagai a trauma kraniocerebral. Ini juga boleh disebabkan oleh kejatuhan pada kepala.

Oleh kerana tempoh tidak sedarkan diri, tahap keparahan yang berbeza dapat dibezakan. Bentuk paling lemah dari trauma kraniocerebral ialah gegaran. Dalam kes ini, pesakit tidak sedarkan diri hanya untuk waktu yang singkat (maksimum 10 minit).

Simptom biasa adalah amnesia retrograde. Pesakit tidak dapat mengingati kejadian sebenar. Gejala yang disertakan adalah loya dan muntah.

A kehilangan ingatan untuk acara masa depan, dipanggil amnesia anterograde, tidak mungkin berlaku pada kecederaan otak ringan. Bentuk amnesia ini boleh berlaku pada kecederaan otak yang lebih serius apabila sel saraf dimampatkan oleh pendarahan atau edema. Sekiranya kemalangan itu menyebabkan kerosakan sel saraf yang tidak dapat dipulihkan, amnesia akan berterusan.

Latihan memori dapat membantu mengaktifkan kawasan otak yang lain untuk mengimbangi kehilangan fungsi. Amnesia juga boleh dicetuskan oleh tekanan. Di satu pihak ia boleh menyebabkan amnesia disosiatif.

Bentuk amnesia ini membawa kepada jurang ingatan selektif yang berkaitan dengan ingatan autobiografi. Pakar memahami amnesia disosiatif sebagai sejenis fungsi pelindung jiwa untuk mengelakkan daripada berulang kali menghadapi kejadian tertekan. Tetapi tekanan juga memainkan peranan penting sebagai pencetus amnesia global sementara.

Ia sering berlaku apabila keadaan tekanan fizikal dan psikologi mendahului. Seolah-olah otak berehat sebentar. Setelah 24 jam selambat-lambatnya, jurang ingatan ditutup kembali dan kemampuan pesakit untuk mengingat tidak lagi terhad.

Selepas pengambilan alkohol yang berlebihan, pemadaman yang disebut boleh berlaku setelah bangun tidur. Orang yang terkena mempunyai jurang ingatan hingga beberapa jam. Ini adalah amnesia sementara, iaitu ingatan pulih sepanjang masa.

Sangat berbeza dengan jumlah alkohol yang dicetuskan amnesia. Pengambilan alkohol secara kronik boleh menyebabkan perkembangan sindrom Korsakow kerana kekurangan vitamin B1. Gejala utama penyakit ini ialah amnesia.

Ini kadang-kadang wujud dalam bentuk global, iaitu kedua-dua peristiwa yang berpengalaman dan kandungan baru tidak lagi dapat diambil. Namun, selalunya, kandungan memori lama diingati dengan baik. Walau bagaimanapun, pesakit tidak dapat mengingati kejadian yang baru dialami.

Tanpa sedar, pesakit mengisi jurang ingatan ini dengan kandungan fantasi. Ini disebut konfabulasi dalam terminologi perubatan dan merupakan gejala khas sindrom Korsakow. Kehilangan ingatan atau gangguan ingatan selepas a strok adalah biasa.

Jenis dan tahapnya bergantung pada kawasan otak mana yang terjejas dan seberapa parahnya kerosakan. Pada pesakit dengan a strok di hemisfera kiri otak, sering terdapat masalah dengan ingatan semantik. Mereka yang terjejas tidak dapat mengingat fakta dengan baik.

Ingatan mengenai pengalaman peribadi tidak terganggu. Ini lebih biasa berlaku selepas strok di hemisfera kanan otak; di sinilah memori episodik dilokalisasi. Selalunya gangguan ini hanya sementara atau sekurang-kurangnya hilang sebahagiannya.

Walau bagaimanapun, jika strok telah menyebabkan sel saraf mati di kawasan yang luas, amnesia kekal. Kejang epilepsi sangat sering disertai dengan amnesia. Jenis dan tahap amnesia boleh sangat berbeza dari pesakit ke pesakit.

Dalam kebanyakan kes, amnesia selepas kejang epilepsi hanya sementara dan cepat surut. Dalam bentuk lobus temporal yang jarang berlaku epilepsi, amnesia adalah satu-satunya gejala. Di sini, gangguan ingatan berulang berlaku tanpa gejala yang menyertainya.

Fokus epileptogenik disyaki di hippocampus. Di sini, EEG juga dapat mendedahkan kelainan. Yang paling penting diagnosis pembezaan is amnesia global sementara.

Selepas campur tangan pembedahan, gangguan ingatan sering diperhatikan pada pesakit selepas operasi. Ini adalah jangka masa pendek dan biasanya merujuk kepada peristiwa tepat sebelum atau selepas operasi. Ini biasanya juga berkaitan dengan ubat-ubatan yang diberikan kepada pesakit untuk diinduksi anestesia.

Oleh itu, jurang ingatan memang diinginkan, bagaimanapun, banyak pesakit mengalami kejadian ini sebagai sebahagian trauma. Selepas operasi bedah saraf pada tengkorak, amnesia juga boleh melangkaui fasa pasca operasi segera. Pada pesakit tua, juga sering diperhatikan bahawa gangguan ingatan berterusan untuk waktu yang lama setelah operasi.

Tidak jelas apakah ini dapat dilihat sebagai pertanda perkembangan demensia. Amnesia setelah bangun tidur sering wujud dalam keadaan mengantuk. Dalam keadaan ini, orang yang terkena disorientasi dari segi masa dan tempat setelah bangun.

Ini juga disertai oleh penurunan psikomotor. Biasanya keadaan ini berlangsung selama maksimum 15 minit. Ingatan kali ini tidak berpisah. Ciri khas untuk ini gangguan tidur adakah ia berlaku dari tidur nyenyak. Ia dapat diprovokasi dengan bangun tidur, tetapi juga terjadi ketika terbangun secara spontan.