Kerap membuang air kecil: Apa yang Perlu Dilakukan?

Apabila pundi kencing mengisi, adalah normal untuk mengalami keinginan untuk membuang air kecil lebih masa. Tetapi sekiranya keinginan untuk membuang air kecil berlaku secara berterusan atau sangat kuat, ini mungkin menunjukkan gangguan pada pundi kencing. Terdapat pelbagai sebab di sebalik gejala, termasuk cystitis atau diperbesarkan prostat. Penting untuk diagnosis adalah sama ada keinginan untuk membuang air kecil berlaku pada waktu siang atau malam dan berapa banyak air kencing yang keluar ketika membuang air kecil. Baca di sini apa sebab yang boleh berlaku kerap kencing dan pilihan rawatan apa yang ada.

Tidak selalu ada penyakit

Di dalam badan kita, kira-kira 1 hingga 1.5 liter air kencing terbentuk setiap hari. Tepat berapa banyak air kencing yang dihasilkan bergantung terutamanya pada jumlah cecair yang dimakan. Air kencing dihasilkan di buah pinggang dan kemudian terkumpul di pundi kencing. Apabila pundi kencing sudah penuh, kita merasakan keinginan untuk membuang air kecil kerana tekanan cecair di dinding pundi kencing. Semasa kita membuang air kecil, air kencing juga membuang racun dan membuang produk ke dalam badan. Sekiranya anda banyak minum atau makan banyak air-kaya makanan - seperti tembikai, timun atau tomato - keinginan untuk membuang air kecil adalah perkara biasa. Walau bagaimanapun, banyak air kencing harus keluar dari pundi kencing semasa anda membuang air kecil. Secara amnya, membuang air kecil hingga sepuluh kali sehari masih dianggap normal. Sekiranya anda lebih kerap ke tandas, anda harus berjumpa doktor.

Kerap membuang air kecil: penyebab pada lelaki dan wanita.

Secara amnya terdapat tiga bentuk kencing yang berbeza:

  • Poliuria
  • Pollakiuria
  • nokturia

Dalam poliuria, sejumlah besar air kencing dikeluarkan setiap hari, kira-kira dua hingga tiga liter. Ini jauh lebih banyak daripada biasa. Selalunya berlaku bersama-sama dengan keinginan untuk membuang air kecil yang kuat - ini terutama berlaku dengan kencing manis mellitus. Selain itu, poliuria juga boleh dipicu oleh berlebihan alkohol or kopi penggunaan serta ubat-ubatan seperti diuretik, yang mempunyai kesan penyahhidratan. Penyakit seperti buah pinggang kegagalan atau jantung kegagalan juga kemungkinan penyebabnya. Di samping itu, ada kemungkinan mental yang melampau tekanan menyebabkan kerap membuang air kecil.

Pollakiuria sebagai penyebabnya

Sekiranya terdapat keinginan untuk membuang air kecil, tetapi tidak ada atau hanya sedikit air kencing yang dapat disalurkan, ini disebut pollakisuria. Pada lelaki, fenomena ini biasanya menunjukkan prostat penyakit. Pada wanita, dorongan kerap membuang air kecil, di mana hanya sedikit air kencing yang dapat disalurkan, sering terjadi pada peringkat awal mengandung. Walau bagaimanapun, pollakiuria juga dapat menunjukkan suatu pundi kencing yang mudah marah or cystitis. Gejala khas cystitis adalah membakar and kesakitan semasa membuang air kecil. Selain cystitis, keadaan saluran kencing yang lain seperti pelvis buah pinggang keradangan mungkin juga menjadi penyebabnya.

Dorongan pada waktu malam untuk membuang air kecil

Orang-orang tua khususnya mengalami keinginan untuk membuang air kecil, terutamanya pada waktu malam. Seseorang bercakap tentang nokturia ketika pundi kencing mesti dikosongkan secara berkala lebih dari dua kali pada waktu malam. Ini secara signifikan mengganggu tidur dan boleh membawa kepada gejala seperti sakit kepala, kesukaran menumpukan perhatian dan keletihan ketika hari itu. Pada wanita, jangkitan pada saluran kencing bawah seperti sistitis sering menjadi penyebab gejala. Pada lelaki, sebaliknya, kerap kencing pada waktu malam biasanya menunjukkan pembesaran jinak prostat. Kerana penyempitan uretra, mereka tidak dapat mengosongkan semua air kencing dari pundi kencing ketika membuang air kecil. Selepas itu, pundi kencing mengisi semula dengan lebih cepat kerana sisa air kencing yang tersisa, dan keinginan untuk membuang air kecil dipicu lagi.

Buat diagnosis yang tepat

Jika anda mengalami kerap kencing, anda harus berjumpa doktor dan memberi penjelasan mengenai penyebab gejala. Sebagai permulaan, doktor biasanya akan mengadakan perbincangan terperinci dengan anda dan menjelaskan soalan berikut:

  • Bilakah keinginan untuk membuang air kecil berlaku (pada waktu siang atau malam)?
  • Semasa membuang air kecil, adakah banyak air kencing datang atau lebih sedikit?
  • Adakah anda mempunyai rasa dahaga yang kuat?
  • Adakah anda mengambil ubat tertentu seperti diuretik?
  • Adakah anda mengambil banyak cecair, terutama dalam bentuk kopi atau teh?

Mungkin doktor akan mengesyorkan anda menyimpan buku harian mitrikursi. Di dalamnya anda dapat melihat berapa kerap dan dalam situasi apa keinginan untuk membuang air kecil. Juga, tuliskan berapa banyak dan apa yang anda minum sebelumnya.

Pemeriksaan darah dan air kencing

Setelah wawancara, doktor boleh memerintahkan pemeriksaan terhadap darah dan tahap air kencing dan darah kepekatan (osmolariti). Begitu juga, sebuah ultrasound saluran kencing dan juga prostat, an Sinar X pemeriksaan, atau sistoskopi pundi kencing mungkin berguna. Bergantung pada kecurigaan, fungsi organ lain seperti jantung mungkin juga perlu diteliti. Dalam beberapa kes, pemeriksaan urodinamik juga dilakukan. Antara lain, ini langkah-langkah jumlah air kencing yang dapat disimpan oleh pundi kencing dan sama ada terdapat kehilangan air kencing yang tidak disengajakan. Fungsi dari lantai pelvik otot juga dapat diperiksa dengan cara ini.

Apa yang membantu melegakan kencing yang kerap?

Sekiranya anda sering ke tandas, anda mesti selalu menjelaskannya oleh doktor. Biasanya, penyebab yang tidak berbahaya adalah di sebalik keluhan, tetapi penyakit serius seperti kencing manis, prostat kanser or jantung kegagalan juga mungkin. Rawatan yang tepat untuk kerap membuang air besar bergantung pada penyakit yang mendasari. Sekiranya tidak ada penyebab organik, anda harus mencuba pundi kencing anda dengan cara yang disasarkan. Jangan pergi ke tandas pada awal keinginan untuk membuang air kecil, tetapi sengaja menekannya sebentar. Dengan cara ini, pundi kencing anda perlahan-lahan akan terbiasa dengan jumlah isian yang lebih besar lagi. Dalam keadaan apa-apa, anda tidak boleh minum lebih sedikit hanya kerana anda mesti kerap ke tandas. Ini hanya akan membahayakan badan anda dalam jangka masa panjang.

Ubat melegakan ketidakselesaan

Sekiranya kualiti hidup anda sangat dibatasi oleh keinginan untuk membuang air kecil, ubat juga boleh digunakan untuk rawatan. Anticholinergics or ubat spasmolitik, sebagai contoh, pastikan kontraktiliti pundi kencing dikurangkan. Bagi lelaki, penyekat alfa yang disebut juga disarankan, yang melemaskan otot-otot prostat. Bagi wanita, sebaliknya, estrogen lebih banyak membantu. Anda juga harus berjumpa doktor atau ahli farmasi untuk mengetahui sama ada ubat herba juga sesuai terapi. Sebagai contoh, dalam kes pundi kencing yang mudah marah, simptomnya dapat diatasi dengan makan labu benih.