Fisioterapi untuk pecahnya ligamen dalaman dan luaran

Kecederaan pada ligamen dalam atau luar sering berlaku apabila lutut diputar dengan bahagian bawah yang tetap kaki. Sukan dengan gerakan tersentak, seperti bola sepak, bola baling atau skuasy /tenis, boleh menyebabkan mekanisme yang disebutkan di atas. Ligamen dalaman lebih kerap terjejas daripada ligamen luar dan biasanya disertai dengan kecederaan pada meniskus dalaman dan anterior ligamen cruciate (Triad Tidak Puas).

Kecederaan ligamen terbahagi kepada 3 darjah. Gred 1 ialah regangan, gred 2 adalah pecah separa dan gred 3 yang paling teruk adalah pecah lengkap. Oleh itu, kestabilan lutut tidak lagi terjamin. Bagaimana kecederaan dirawat bergantung kepada keparahan dan gejala yang menyertainya.

Physiotherapy

Gejala akut harus dirawat secara fisioterapi. Ini dapat dilakukan melalui pendekatan terapi berikut: Dalam jangka masa panjang, otot penstabil sendi lutut mesti dilatih. Untuk kepekaan kedudukan sendi yang lebih baik dan untuk mempromosikan penyelarasan and mengimbangi kemahiran, latihan kestabilan harus dilakukan dengan menggunakan permukaan yang tidak rata atau pendirian berkaki satu.

Bantal Airex, papan goyangan, top berputar, tikar sukan besar, trampolin dan gergaji besi sangat sesuai untuk tujuan ini. Rakaman sokongan dan electrotherapy boleh menyokong penyembuhan luka dan memberikan kestabilan lutut walaupun berlari. Anda boleh mendapatkan semua latihan di bawah: Latihan pecah ligamen dalaman / luaran Semua latihan boleh didapati di bawah: latihan pecah ligamen dalaman / luar

  • . kesakitan di kawasan ligamen dapat dikurangkan dengan rawatan ais.
  • Geseran silang digunakan untuk mencegah reaksi keradangan baru dan untuk menyokong penyembuhan luka.

    Ahli terapi bermula dari sudut yang betul ke struktur yang dirawat dengan strukturnya jari dan menariknya ke arahnya. Di antara, tisu boleh ditenangkan oleh sejuk.

  • Penggerakkan dari sendi lutut dan juga pinggul dan buku lali sendi disyorkan kerana beban yang tidak betul semasa berjalan. Malposisi di pelvis dan tulang belakang harus diperbetulkan untuk mengekalkan pergerakan umum.
  • Saliran limfatik sangat penting sekiranya berlaku pembengkakan teruk pada sendi lutut.
  • Begitu juga, metabolisme dapat diaktifkan dan lutut dibebaskan dengan daya tarikan sendi lutut dalam pelbagai posisi permulaan pesakit.
  • Sekiranya ketegangan otot keras otot lutut, tonus dapat diturunkan dengan teknik tisu lembut, terapi haba or urut.
  • Sekiranya ligamen dalaman pecah, kumpulan Pes Anserinus (penambah sendi lutut) dan luas medial dari quadriceps oleh itu otot harus dilatih.

    Latihan dari terapi PNF sesuai untuk tujuan ini, yang melatih kumpulan otot secara khusus. Selain itu, latihan pengukuhan umum seperti merapatkan dan membengkokkan lutut dengan memudahkan bola di antara lutut dapat digunakan untuk meningkatkan ketegangan adduktor.

  • Dalam kes pecahnya ligamen luaran yang lebih jarang, tunjang lateral, tensor fascia latae dan otot gluteal kecil (punggung) adalah otot yang harus dilatih dengan sewajarnya. Corak PNF yang sesuai dengan kumpulan otot atau latihan pengukuhan umum dengan penekanan pada otot lateral dan belakang juga sesuai.