Fisioterapi untuk merawat siku tenis

Dalam kebanyakan kes, tenis siku bukanlah proses keradangan akut, tetapi berkembang dari masa ke masa melalui kecederaan kecil berulang (microtraumas) dan keradangan. Ini boleh disebabkan, misalnya, oleh pemuatan yang salah dan tekanan yang berlebihan pada lengan otot. Penyembuhan trauma mikro dicegah oleh regangan berulang, sehingga tendon berulang kali rosak. tenis oleh itu siku biasanya agak merosot.

Physiotherapy

tenis siku boleh dirawat dengan pelbagai cara, bergantung pada di mana kesakitan berasal dan kaedah rawatan mana yang sesuai untuk keadaan individu anda. Pada mulanya, rawatan konservatif dan / atau ubat disyorkan untuk mengelakkan pembedahan pramatang. Ini termasuk pembalut salap, suntikan glucocorticoids dan pentadbiran ubat-ubatan anti-radang bukan steroid.

Rawatan fisioterapeutik juga termasuk dalam terapi konservatif. Di sini, urut berfungsi, geseran melintang dan regangan latihan serta latihan pergerakan aktif untuk lengan dilakukan. Latihan pergerakan bertujuan untuk mempromosikan penyelarasan daripada lengan otot dan dengan itu meningkatkan interaksi mereka.

Untuk tujuan ini, latihan khusus dilakukan, yang terutama melatih yang terkawal kelonggaran otot (latihan eksentrik). Dengan meningkatkan penyelarasan otot, tekanan berlebihan dan postur buruk diperbetulkan dan dicegah untuk masa depan. Di samping itu, beberapa amalan menawarkan krioterapi, ultrasound dan kejutan terapi gelombang, yang juga dapat membantu untuk jenis keluhan ini.

Cryotherapy merangkumi rawatan dengan selesema, sementara kejutan terapi gelombang melibatkan pengenalan gelombang tekanan ke dalam badan untuk mempromosikan penyembuhan orang yang cedera tendon. Sebagai tambahan kepada pilihan rawatan "klasik", terapi dari perubatan herba, akupunktur dan homeopati juga menjanjikan. atau fisioterapi untuk iritasi penyisipan tendon (tendopati penyisipan), homeopati Agar terapi konservatif berkesan, penglibatan anda sebagai pesakit dan masa di mana terapi dimulakan sangat penting.

Semakin awal anda memulakan, semakin tinggi peluang untuk berjaya. Latihan yang ditunjukkan dalam rawatan fisioterapeutik, semestinya anda lakukan di rumah untuk menyokong kejayaan rawatan dengan cara yang terbaik. Ini termasuk, sebagai contoh, regangan senaman dan latihan pergerakan aktif yang boleh anda lakukan secara bebas.

Dalam beberapa kes siku tenis juga dirakam untuk tidak bergerak. Anda boleh mendapatkan lebih banyak maklumat dalam artikel Mengetik Tenis Siku. Sekiranya terapi konservatif tidak berfungsi, pembedahan mungkin dapat membantu.

Sebagai contoh, ini boleh dipertimbangkan sekiranya berlaku pecah tendon (tendon pecah) atau penyakit kronik. Selepas operasi sedemikian, kaedah konservatif diperlukan sekali lagi untuk mempromosikan proses penyembuhan selanjutnya. Oleh itu, fisioterapi yang disasarkan adalah sesuai untuk sebarang jenis aduan.