Progestin: Fungsi & Penyakit

Progestin adalah hormon korpus luteum yang disebut. Bersama dengan estrogen, progestin tergolong dalam seks wanita hormon, mereka dipanggil hormon steroid.

Apa itu progestin?

Progestin adalah steroid yang disebut, struktur asasnya adalah kehamilan. Progesteron, kehamilananediol dan kehamilan adalah wakil terpenting bagi progestin. Progestin semula jadi adalah hormon corpus luteum yang dihasilkan oleh badan wanita itu sendiri. Terdapat juga progestin sintetik, yang juga disebut progestagen atau progestin. Progestin adalah sejenis turunan kimia dari hormon badan sendiri progesteron, yang bertanggungjawab untuk mengatur ovulasi dan menyiapkan lapisan uterus untuk penanaman telur.

Fungsi, peranan, dan makna perubatan dan kesihatan.

Progestin biasanya digunakan untuk mencegah mengandung. Mereka biasanya digunakan di sini sebagai gabungan dengan estrogen. Ini termasuk, sebagai contoh, dienogest, lynestrenol, dan norethisteron. Progestogen juga boleh digunakan sendiri untuk mencegah mengandung. Walau bagaimanapun, zat individu hanya membenarkan sedikit kawalan kitaran bulanan dan oleh itu tidak selamat seperti kombinasi dengan estrogen. Progestogen yang boleh digunakan sendiri termasuk desogestrel dan levonorgestrel. Medroxyprogesterone asetat dan etonogestrel juga antara progestin yang boleh digunakan sendiri. Desogestrel dan levornogestrel sering digunakan sebagai pil mini. Minipill mempunyai kesan hormon yang lebih rendah pada wanita, jadi sangat disarankan untuk ibu menyusu. Kesan minipill ini biasanya berumur pendek, sebab itulah sangat penting untuk mengambilnya pada waktu yang sama setiap hari jika boleh. Medroxyprogesterone diberikan dalam bentuk suntikan depot. Ini disuntik ke dalam otot, di mana ia membentuk depot dari mana bahan aktif dilepaskan ke dalam darah dalam jangka masa beberapa minggu atau bahkan beberapa bulan. implan dengan etonogestrel dan alat intrauterin dengan levornogestrel juga sesuai untuk jangka masa panjang perancang keluarga. Levornogestrel terkenal dalamdos bentuk sebagai "pil setelah pagi", yang dapat digunakan untuk mencegah mengandung. Walau bagaimanapun, ini bukan alat kontraseptif, melainkan sejenis ubat kecemasan yang terdiri daripada dua tablet yang mesti diambil sama ada atau jarak 12 jam. Pengambilannya mesti diambil dalam masa 72 jam, lebih baik tetap dalam 12 hingga 24 jam setelah hubungan seksual, sehingga kesannya tercapai.

Kesan

Cara tindakan progestin kimia dimodelkan berdasarkan progestin semula jadi progesteron. Bersama dengan estrogen, progesteron adalah salah satu jantina wanita hormon. Ia dihasilkan dalam kuantiti yang berubah secara berirama di ovari, dengan kesan estrogen dan progesteron saling berkait. Estrogen menyebabkan lapisan rahim menjadi berkembang, sementara progesteron kemudian menyiapkannya untuk menanam telur yang disenyawakan. Setelah telur terbentuk dan dilepaskan di ovari dengan tindakan estrogen, progesteron membantu mencegah lebih jauh ovulasi dan pematangan telur, dan dengan itu kehamilan kembar. Setelah persenyawaan berjaya, progesteron menjalankan tugas memantapkan lendir vagina dan lendir serviks sehingga tidak lagi sperma boleh sampai ke uterus. Ia juga memastikan kehamilan dijaga selepas implantasi. Sekiranya tidak berlaku persenyawaan atau kehamilan, tahap progesteron akan menurun lagi. Pendarahan penarikan yang disebut berlaku, di mana tisu-tisu terbentuk endometrium is menumpahkan. Progestin kimia biasanya digunakan untuk mencegah kehamilan, jadi cara tindakannya agak berbeza di sini. Pada prinsipnya, progestin meniru kesan progesteron. Mereka mencegah telur matang, mereka menguatkan lendir serviks dan lendir vagina, dan mereka juga menekan sebahagiannya ovulasi.

Pengambilan

Progestin yang diambil sebagai agen tunggal digunakan secara berterusan. Tidak ada jeda untuk mengambilnya selama seminggu, dan oleh itu tidak perlu pendarahan penarikan secara berkala. Corak pendarahan yang biasa dilakukan - sama ada pendarahan tidak teratur atau hilang sepenuhnya. Pada hampir setiap wanita, pendarahan berkurang setelah beberapa bulan penggunaan dan jarang berlaku. Sekiranya progestin digunakan sebagai "pil pagi-setelah", mereka menghalang ovulasi dan juga persenyawaan telur yang matang. Mereka juga mencegah penanaman telur yang disenyawakan di uterus. Namun, jika telur sudah ditanam, "pil pagi" tidak sesuai untuk pengguguran.

Penyakit, penyakit dan gangguan

Apabila progestin diambil bersama dengan estrogen, mereka mempunyai kesan antikanker pada gejala menopaus. Kerana estrogen mendorong penumpukan endometrium, yang boleh membawa untuk pembangunan kanser sel dalam beberapa keadaan, progestin ditambahkan sehingga pendarahan penarikan berlaku, di mana endometrium berada menumpahkan lagi. Sekiranya progestin digabungkan secara keseluruhan, ini biasanya menyebabkan terbelakang endometrium dalam jangka masa panjang dan dengan itu hanya berisiko rendah kanser. Sekiranya seorang wanita berkembang endometriosis, progestin dapat membantu memecah endometrium. Ini dapat mengelakkan gejala yang disebabkan oleh keradangan dan pendarahan. Progestin secara amnya dapat memenuhi tugas progesteron semula jadi. Kekurangan progesteron sering menyebabkan gangguan haid, yang kemudiannya boleh mengakibatkan yang tidak diingini pengguguran. Dalam kes ini, progestin digunakan untuk mengimbangi kekurangan progesteron. Ia juga disyaki bahawa progestin boleh bertindak melawan kanser sel yang membentuk reseptor estrogen. Walau bagaimanapun, kesan terhadap pertumbuhan sel barah belum difahami sepenuhnya.