Zucchini: Adik Labu

Zucchini telah menikmati populariti yang hebat di Jerman sejak tahun 80-an. Dan kerana sayur ini mempunyai sedikit rasa sendiri, sayur ini dapat disiapkan dalam hampir semua variasi. Siapa yang tidak menikmati salad zucchini ringan atau kaserol yang lazat dengan zucchini, tomato dan daging cincang pada musim panas? Pada masa yang sama, zucchini kaya dengan vitamin, mempunyai tinggi air kandungan dan rendah kalori. Di samping itu, mudah dicerna, oleh itu resipi dengan zucchini sangat sesuai untuk diet. Gourmets malah menghargai bunga kuning tanaman sulur sebagai makanan istimewa. Zucchini kelihatan sangat baik di panggangan - dan apabila musimnya berakhir, zucchini juga dapat dibekukan dengan mudah: Sebaiknya potong terlebih dahulu dan potong terlebih dahulu.

Zucchini penuh dengan nutrien yang kaya

Walaupun zucchini kebanyakannya air, ia juga kaya dengan karbohidrat, protein, serat, natrium, kalium dan kalsium. Sebagai tambahan, zucchini dikenali sebagai penderma vitamin A dan vitamin E. Ringkasnya, hari ini mustahil untuk membayangkan menu kami tanpa resipi dengan zucchini.

Mereka yang ingin memperkayakan kebun sayur mereka sendiri, biasanya tidak memerlukan lebih dari dua tanaman untuk memenuhi keperluan keluarga empat, kerana zucchini menghasilkan banyak buah. Untuk tujuan ini, setiap tanaman harus dibiarkan seluas kira-kira satu setengah hingga dua meter persegi. Sementara bekalan nutrien yang mencukupi dan air penting, berhati-hati - zucchini sensitif terhadap sejuk, musim panas hujan. Secara optimum, mereka dituai dengan panjang kira-kira 15 sentimeter dan berat 200 gram untuk memastikan rasa halus.

Zucchini: adik perempuan labu.

Zucchini mendapati penyebarannya di Eropah melalui Itali, di mana ia dibiakkan dari labu kebun sejak akhir abad ke-17, yang juga dinyatakan dengan namanya: sedikit labu. Ia juga mempunyai hari tersendiri di sana pada 7 Mei: giorno del zucchetto, kerana penanaman berlangsung dari pertengahan April hingga pertengahan Mei. Sekiranya zucchini tidak dituai dengan panjang sepuluh hingga 20 sentimeter seperti biasa, juga berkembang hingga ukuran a labu dan mencapai berat hingga lima kilogram.

Bentuknya boleh memanjang atau bulat. Terdapat varieti kuning dan hijau, dengan warna yang berbeza dan juga jalur. Mereka dituai antara bulan Jun dan Oktober dan harus dimakan setelah kira-kira dua belas hari. Walau bagaimanapun, suhu di bawah lapan darjah dan penyimpanan di sebelah epal atau tomato akan menyebabkan zucchini merosakkan lebih cepat kerana etil yang dirembeskan.

Penyediaan yang mudah dan resipi yang lazat

Vegetarian akan menikmati tortilla zucchini: Untuk melakukan ini, tumis zucchini dan hijau bawang dengan sedikit bawang putih, pukul telur dengan thyme, pasli, garam dan lada dan kulit lemon, sebarkan tomato ceri di atasnya dan biarkan semua masak di dalam ketuhar. Sekiranya anda tidak mahu melepaskan daging, anda boleh menikmati perahu zucchini - contohnya dengan ham yang dimasak, keju Gouda dan sos tomato.

Siapa yang tidak menikmati sup zucchini dengan lada merah, bawang, krim masam dan sedikit wain putih, disempurnakan dengan sedikit cili api di sejuk petang musim sejuk. Di tanah airnya, dan juga di seluruh wilayah Mediterranean, ia sangat dihargai sebagai ramuan ratatouille. Zucchini yang disumbat dengan daging cincang juga popular - tidak ada batasan imaginasi anda.

Resipi dengan zucchini

Resipi untuk kaserol zucchini dengan daging cincang segar dari ketuhar untuk dua orang. Bahan-bahan berikut diperlukan untuk penyediaan:

  • 350g kentang
  • 2 zucchini sederhana
  • 1 tomato sederhana
  • 200ml sup sayur
  • 250g daging cincang
  • Krim fraiche
  • Garam dan lada

Untuk menyediakan, lakukan seperti berikut: Zucchini, kentang dan tomato potong kecil, garam dan lada dan masukkan ke dalam acuan untuk kaserol. Tuangkan kuah dan masak selama setengah jam pada suhu 180 darjah. Masukkan crème fraiche ke daging cincang berpengalaman dan bakar dalam ketuhar selama setengah jam lagi.