Gejala Kanser Payudara

Kanser payudara adalah barah yang paling biasa di kalangan wanita di Jerman - menyumbang kira-kira satu pertiga daripada semua kes barah baru. Setiap tahun, kira-kira 70,000 wanita baru didiagnosis menghidap penyakit ini, dan hanya kurang dari seperempat juta yang terkena penyakit ini kanser payudara. Kemungkinan penyembuhan bergantung terutamanya pada jenis kanser dan tahap barah.

Kanser payudara - gambaran keseluruhan

Diagnosis kanser payudara - atau karsinoma susu dari segi teknikal, atau singkatnya mamma-Ca - pada mulanya sangat bagus kejutan bagi mereka yang terjejas. Tetapi sama sekali tidak mungkin seorang wanita menghadapi payudara kanser pada dirinya sendiri atau pada seseorang yang dia kenal: Rata-rata, barah payudara menyerang satu daripada lapan wanita sepanjang hidup mereka. Sebilangan besar wanita berumur antara 60 hingga 65 tahun ketika pertama kali didiagnosis. Walau bagaimanapun, wanita di bawah usia 40 tahun juga boleh terkena, dan hampir sepertiga payudara kanser pesakit belum mencapai usia 55 tahun.

Oleh itu, pemeriksaan secara berkala sangat penting. Pemeriksaan boleh menjadi sangat penting, terutamanya kerana tumor jarang menyebabkan penyakit biasa simptom barah payudara, terutamanya pada awalnya. Tetapi prognosisnya lebih baik apabila barunya dikesan. Pilihan rawatan untuk barah payudara adalah pelbagai, dan kemungkinan penyembuhannya agak tinggi: pada masa ini, kadar kelangsungan hidup 5 tahun - yang dalam kebanyakan kes dapat disamakan dengan penyembuhan - sekitar 88%.

Kanser payudara: bentuk barah ini

Doktor membezakan beberapa bentuk barah payudara yang mengandungi sel yang berbeza. Mereka berkembang lebih kurang agresif dan menyebarkan tumor anak perempuan (metastasis) ke tahap yang berbeza - terutamanya di tulang, paru-paru, hati and otak. Dalam empat daripada lima kes, tumor berasal dari saluran susu (karsinoma payudara duktal), dan sekitar 5-15% kes dari lobus kelenjar (karsinoma payudara lobular).

Bentuk lain, seperti barah saluran limfa atau saluran darah puting, jauh lebih jarang, tetapi selalunya lebih agresif. Di samping itu, terdapat luka prakanker yang belum tumbuh ke tisu sekitarnya atau terbentuk metastasis. Oleh itu, mereka juga disebut tumor bukan invasif ("karsinoma in situ", CIS). Pembahagian ke dalam pelbagai bentuk barah payudara adalah penting untuk terapi dan prognosis.

Mencegah kanser payudara

Seperti banyak penyakit, ada faktor-faktor dalam barah payudara yang tidak dapat dipengaruhi (misalnya, usia atau gen) dan, pada gilirannya, faktor-faktor lain yang dapat digunakan untuk menurunkan risiko terkena barah payudara secara khusus. Faktor penurunan risiko ini termasuk:

  • Mengurangkan berat badan berlebihan: Lemak merangsang pengeluaran estrogen dan dengan itu pembelahan sel di kelenjar susu - meningkatkan risiko degenerasi. Yang meningkat kepekatan of insulin dalam darah sering dikaitkan dengan obesiti juga nampaknya meningkatkan risiko barah payudara atau kambuh.
  • Terlibat dalam aktiviti fizikal secara berkala, terutamanya selepas menopaus: Ini mengurangkan kadar estrogen dan meningkatkan berat badan normal.
  • Minum alkohol jarang dan sedikit, jangan merokok: Alkohol meningkatkan tahap estrogen dan dengan demikian terbukti menjadi faktor risiko kuat untuk barah payudara (karsinoma payudara).
  • Sihat diet dengan banyak buah-buahan dan sayur-sayuran: walaupun sejauh ini belum ada pengaruh khusus terhadap barah payudara, para penyelidik percaya bahawa diet yang kaya dengan antioksidan pada prinsipnya dapat mencegah barah.
  • Baki tekanan and kelonggaran tempoh: Sekali lagi, tidak ada kaitan langsung dengan barah payudara yang terbukti. Tetapi diketahui bahawa gaya hidup yang seimbang pada prinsipnya merupakan prasyarat penting untuk tetap sihat dan juga untuk mencegah barah payudara.

By the way, perkara di atas juga membantu untuk mengelakkan barah payudara yang dirawat berulang.