Candida Glabrata: Jangkitan, Penularan & Penyakit

Candida glabrata adalah kulat yis tergolong dalam genus Candida. Untuk masa yang lama, Candida glabrata tidak dianggap patogenik; namun, semakin jelas bahawa patogen menyebabkan peningkatan jumlah jangkitan oportunistik.

Apa itu Candida glabrata?

Candida glabrata tergolong dalam genus Candida. Candida adalah jamur ragi yang tergolong dalam kelas kulat tiub (Ascomycota). Terdapat sejumlah 155 spesies Candida yang berbeza. Candida glabrata adalah ragi haploid. Oleh itu, ia hanya mempunyai satu set kromosom. pada glukosa-pepton agar, ragi muncul sebagai koloni berwarna krim dan halus yang membentuk sel seperti ragi yang lebih panjang. Sel-sel ini juga disebut sebagai pseudomycelia. Sel ragi individu berukuran antara 2 dan 4 µm. Kandungan GC Candida glabrata adalah 39.6 hingga 40.2 mol%. Kandungan GC menunjukkan peratusan DNA asas terbentuk dari guanin dan sitosin. Maklumat genetik Candida glabrata terdapat dalam nukleus sel dalam bentuk 13 kromosom. Genom lengkap dari strain kulat pertama kali dikodekan sepenuhnya pada tahun 2004. Ia terdiri daripada lebih daripada 12 juta pasangan asas dan lebih daripada 5000 gen. Sejak sekian lama, Candida glabrata diklasifikasikan sebagai organisma bukan patogen. Terdapat hanya beberapa jangkitan dengan kulat yis. Walau bagaimanapun, Candida glabrata kini didapati sebagai patogen yang sangat oportunis. Peluang patogen adalah parasit yang menggunakan keseluruhan yang lemah keadaan badan dan lemah sistem imun untuk menyebarkan. Akibatnya, mereka menyebabkan apa yang dikenali sebagai jangkitan oportunistik.

Kejadian, taburan, dan ciri

Candida glabrata adalah patogen yang berlaku di mana-mana. Ini bermaksud bahawa kulat menjajah pelbagai habitat yang berbeza. Ini biasanya dijumpai sebagai bahan pencemar dalam jus buah, tetapi juga terdapat pada buah-buahan dan sayur-sayuran. Salad sayur mentah siap dari kaunter sejuk menunjukkan tahap pencemaran yang sangat tinggi. Mereka sering dicemari dengan berjuta-juta jamur Candida yang membentuk penjajahan. Penyelidikan menunjukkan bahawa patogen juga mampu bertahan di luar tubuh manusia. Pada tahap kelembapan antara 30 hingga 50 peratus, kulat bertahan sekurang-kurangnya 30 hari. Pada tahap kelembapan yang lebih tinggi, kelangsungan hidup meningkat hingga 12 bulan. Candida glabrata adalah satu-satunya spesies Candida yang mempunyai sebilangan adhesin. Adhesin adalah faktor yang memungkinkan bakteria dan kulat untuk melekat pada struktur tertentu. Di Candida glabrata, pengeluaran adhesin dikodkan oleh gen EPA. EPA bermaksud adin sel epitelium. Di dalam kulat, gen EPA terletak di kawasan subtelomerik yang disebut. Mereka dapat bertindak balas terhadap isyarat dari persekitaran dengan besar-besaran ungkapan. Oleh itu, Candida glabrata dapat melekat pada permukaan biotik dan abiotik pada tikar mikrob. Akibatnya, jamur menyebabkan biofilm berbahaya pada kateter kencing, misalnya, sehingga jangkitan saluran kencing yang disebabkan oleh Candida glabrata setelah kateterisasi berulang kali di hospital. Candida glabrata juga menempel pada produk pergigian, seperti gigi palsu, dan dengan itu memasuki badan. Pengambilan melalui makanan dan jus yang tercemar juga mungkin.

Penyakit dan keadaan perubatan

Candida glabrata adalah patogen yang berperanan terutamanya di hospital. Di sana, ia berulang kali menyebabkan jangkitan pada saluran urogenital. Sebagai contoh, uretritis (keradangan daripada uretra) boleh berkembang akibat Candida glabrata. Dalam uretritis, selaput lendir bahagian terakhir saluran kencing (uretra) meradang. Ini menyebabkan kesakitan semasa membuang air kecil, keputihan dari uretra, dan pemalar keinginan untuk membuang air kecil. Yang pundi kencing mungkin juga dipengaruhi oleh keradangan. Keradangan dari kencing pundi kencing juga dipanggil cystitis. Gejala khas cystitis termasuk kesakitan and membakar semasa kencing, kerap kencing dengan bahagian kecil air kencing, dan pundi kencing kekejangan. Selanjutnya, mungkin ada darah dalam air kencing. Dalam kes yang teruk, demam juga mungkin. Di sebelah Candida albicans, Candida glabrata adalah penyebab jangkitan kulat faraj kedua yang paling biasa. Bersama, mycosis faraj dipanggil mycosis faraj. Tanda khas a jangkitan faraj dengan Candida glabrata adalah pelepasan yang tidak berbau, putih dan rapuh dari faraj. Wanita yang terjejas sering mengalami gatal-gatal di kawasan vulva. Lapisan putih yang tidak boleh dilap dibentuk pada vagina mukosa. Ini dipanggil pelapis sariawan. Dalam kes jangkitan yang teruk, mereka boleh merebak ke seluruh vulva. Di samping itu, erosi yang menyakitkan boleh timbul di kawasan genital. The kulit lesi boleh meluas ke mons veneris dan bahagian dalam paha. Kesakitan dari mukosa sebab-sebab kesakitan semasa membuang air kecil dan hubungan seksual. Pada pesakit yang mengalami kekebalan yang teruk, iaitu orang yang mengalami penurunan sistem imun, contohnya pesakit dengan AIDS or leukemia, fungemia boleh berkembang. Dalam kes ini, kulat bergerak melalui aliran darah ke semua organ di dalam badan. Ia adalah jangkitan sistemik. The darah keracunan disertai dengan tinggi demam, menggigil dan peningkatan pucat. Umumnya keadaan adalah miskin. Sekiranya paru-paru terkena Candida glabrata, teruk radang paru-paru hasil. The jantung mungkin juga terkena jangkitan. Keradangan pada jantung injap (endokarditis) adalah komplikasi serius dari jangkitan kulat. Oleh itu, diagnosis dan rawatan awal adalah penting. Kultur biasanya ditanam dari penyapu atau najis untuk menentukan diagnosis. Tambahan pemantauan IgA di darah boleh memberikan bukti jangkitan akut. Pengendalian air kencing juga mungkin dilakukan, tetapi memberikan maklumat yang kurang tepat. Rawatan adalah dengan agen antijamur.