Melanoma koroid - Apakah kemungkinan pemulihan?

definisi

Selesai melanoma adalah tumor malignan yang paling biasa di dalam mata pada orang dewasa. The koroid membentuk bahagian posterior kulit vaskular di mata. Choroidal melanoma disebabkan oleh degenerasi sel pembentuk pigmen (melanosit), yang penting untuk warna mata. Oleh itu tumor ini sering berwarna gelap. Choroidal melanoma sering bermetastasis, yang bermaksud bahawa sel-sel degenerasi mencapai bahagian tubuh yang lain dan terkumpul di sana.

Kekerapan melanoma uveal

Secara keseluruhan, tumor mata jarang berlaku berbanding tumor lain. Melanoma rahim mempengaruhi satu daripada 100,000 orang setiap tahun di Eropah. Melanoma urat kira-kira 50 kali lebih biasa pada orang berkulit putih daripada pada orang berkulit gelap.

Risiko mengembangkan melanoma uveal meningkat seiring bertambahnya usia. Sebilangan besar penyakit melanoma koroid berlaku di antara usia 60-70 tahun. Sehingga kira-kira 50% daripada mereka yang terjejas mati akibat hati dan paru-paru metastasis.

Melanoma rahim adalah penyakit yang tidak langsung turun temurun atau sekurang-kurangnya tidak diketahui keturunan langsung. Walaupun begitu, faktor genetik boleh memainkan peranan. Sebagai contoh, orang dengan kulit yang lebih ringan lebih kerap terkena melanoma uveal.

Di samping itu, tertentu penyakit genetik seperti neurofibromatosis boleh menjadi faktor risiko perkembangan melanoma uveal. Namun, pada asasnya, melanoma uveal adalah penyakit yang berlaku terutamanya pada usia yang lebih tua dan disebabkan oleh banyak faktor persekitaran. Dalam kebanyakan kes, melanoma choroidal pada awalnya tidak menimbulkan gejala.

Oleh itu ia tetap tidak dapat dikesan untuk jangka masa yang panjang sehingga mencapai ukuran tertentu. Kadang-kadang ia ditemui secara kebetulan semasa pemeriksaan rutin oleh seorang pakar mata. Apabila tumor tumbuh dan mencapai ukuran tertentu dan telah merebak ke kawasan penglihatan paling tajam, gangguan visual yang besar berlaku.

Pigmen oren di permukaan tumor adalah ciri melanoma koroid. The pakar mata dapat mengenali perkara ini dalam peperiksaannya. Tumor biasanya melambung keluar, kadang-kadang dengan lebam.

Sekiranya doktor dapat mengesan tisu padat di bawah bonjolan semasa ultrasound pemeriksaan, ini menunjukkan melanoma koroid. Doktor sering dapat mengesan detasmen retina di bahagian bawah mata semasa pemeriksaan. Warna hitam yang kuat dan bersaiz kurang dari 2 mm bertentangan dengan melanoma koroid.

Jarang sekali kedua mata terkena. Setiap pemeriksaan oftalmologi rutin (contohnya semasa menetapkan gelas) harus merangkumi cermin fundus, kerana ini memungkinkan pengesanan awal melanoma koroid. Sekiranya terdapat kecurigaan melanoma uveal, oftalmoskopi fundus mata selalu ditunjukkan oleh pakar mata, mungkin juga oleh doktor keluarga.

An ultrasound pemeriksaan dapat memberikan maklumat mengenai lokasi dan ukuran tepat dari melanoma koroid. Keabnormalan dan penyakit lain dari koroid dapat dibezakan. Fluorescein yang dipanggil angiografi dilakukan untuk perwakilan fotografi mata darah kapal.

Dalam proses ini, yang terbaik darah kapal dibuat kelihatan dengan menggunakan pewarna pendarfluor. Ini membolehkan doktor mendapatkan idea mengenai keadaan of the okular darah kapal. Untuk mengecualikan metastasis, Sebuah Sinar X toraks dan an ultrasound pemeriksaan organ perut juga mesti dijalankan.

If metastasis disyaki, tomografi komputer dan pemeriksaan putaran nuklear disyorkan. Sampel juga diambil, yang disebut biopsi, biasanya dari hati, jika disyaki metastasis. Kemajuan dan pemeriksaan susulan adalah penting.

Rawatan melanoma uveal bergantung pada ukurannya. Susulan berulang disyorkan untuk melanoma koroid 2-3 mm. Untuk ukuran 4-8 mm, radiasi tempatan biasanya dilakukan.

Dalam prosedur ini, pembawa sinaran dijahit ke sclera mata dan tetap untuk masa tertentu, bergantung pada dos radiasi yang diperlukan. Walau bagaimanapun, kaedah ini hanya mungkin dilakukan sekiranya tumor kecil dan berukuran tertentu. Sekiranya tumor lebih besar daripada 8 mm, sumber radiasi tempatan ini tidak dapat digunakan dan tidak berkesan.

Untuk tumor kecil dan rata, rawatan dengan laser inframerah adalah mungkin. Ini kadang-kadang dilakukan bersamaan dengan sinaran tempatan. Untuk tumor kecil, ais dengan bantuan pin sejuk hingga -78 °, yang disebut kiroterapi, boleh disyorkan.

Pergolakan laser, iaitu skleroterapi laser, hanya disyorkan untuk tumor kecil dengan ketinggian rendah. Dalam kes ini, tumor dipanaskan dengan kuat oleh cahaya (laser). Untuk tumor yang lebih besar hingga 15 mm, sinaran proton disyorkan.

Untuk tumor bersaiz sederhana, disyorkan penghapusan tumor secara radiosurgikal atau pembedahan. Sekiranya tumor berada pada kedudukan yang baik, ia boleh dikeluarkan dari luar. Selepas penyingkiran tumor, rangsangan khusus antigen dari sistem imun adalah disyorkan.

Tujuannya adalah untuk membuang tumor selengkap mungkin dan memelihara mata. Sekiranya terdapat tumor yang sangat meluas, tindakan membuang mata adalah disyorkan. Dalam beberapa kes, kemoterapi disyorkan, selalunya digabungkan dengan radioterapi.

Di sini, adalah mungkin untuk memberikan ubat kemoterapi secara langsung ke saluran darah mata. Ada juga kemungkinan ubat itu dimasukkan ke dalam badan mata vitreous. Dalam kedua prosedur kemoterapi, ubat ini diberikan dalam dos yang tinggi ke kawasan yang terjejas.

Dalam beberapa kes, ini berjaya meningkatkan kejayaan rawatan dan mengurangkan kesan sampingan. Pada masa lalu, ia disyaki berlebihan Radiasi UV boleh menyebabkan melanoma koroid, serupa dengan kulit kanser (melanoma). Namun, kerana badan vitreous di dalam mata menyerap sinaran UV, Radiasi UV tidak mungkin menjadi penyebab utama melanoma uveal.

Sebaliknya, hubungan dengan kehilangan satu kromosom, iaitu kromosom 3, telah terjalin. Berbeza dengan melanoma kulit, hubungan erat dengan gen, yang disebut pembuangan genetik, telah ditemukan dalam melanoma uveal. Telah diperhatikan bahawa pesakit dengan tumor choroidal yang mempunyai dua orang yang sihat kromosom Sangat jarang mengembangkan bentuk melanoma choroidal yang ganas.

Sejajar dengan itu, ini sangat jarang menunjukkan metastasis. Sebaliknya, pesakit dengan kehilangan kromosom 3 sangat kerap mengalami melanoma koroid metastatik. Melanoma choroidal tumbuh untuk waktu yang lama tanpa diperhatikan oleh pesakit kerana ia tidak menyebabkan sebarang gejala.

Hanya di atas ukuran tertentu penglihatan menjadi cacat. Sejak koroid mata tidak mempunyai limfa kapal, melanosit yang merosot tumbuh tanpa dikenali oleh sistem imun dan dapat membentuk metastasis di bahagian lain badan pada awal perjalanan penyakit ini. Kerana kekurangan limfa kapal di mata, melanoma choroidal dapat tumbuh untuk waktu yang sangat lama tanpa dikenali oleh sistem imun sebagai asing dan malignan.

Ini juga merupakan sebab mengapa melanoma choroidal sering kali dimetastasis pada masa diagnosis. Ini bermakna bahawa sel-sel degenerasi melanoma koroid telah diangkut melalui darah ke bahagian tubuh yang lain dan telah menetap di sana. Lokasi metastasis yang paling biasa di melanoma uveal adalah hati dan paru-paru.

Sejak kanser sel menyebar terutamanya melalui darah, organ seperti hati, paru-paru dan tulang biasanya terjejas. Metastasis juga boleh berlaku pada mata itu sendiri. Metastasis hati sering dapat dirawat secara pembedahan, sebagai alternatif terapi radiasi tersedia.

Walau bagaimanapun, prognosis sekiranya terdapat metastasis yang jauh masih terhad. Kemungkinan pemulihan bergantung pada apakah tumor dapat dikeluarkan sepenuhnya. Prognosis selanjutnya bergantung pada pelbagai faktor, termasuk ukuran dan jenis sel tisu tumor.

Prognosis lebih teruk untuk tumor sel epiteloid atau sel campuran besar dan disebut daripada tumor sel spindle kecil dan disebut. Kira-kira separuh daripada mereka yang terkena tumor epitelium atau sel campuran mati dalam 5 tahun. Walau bagaimanapun, pengecualian mengesahkan peraturan tersebut, kerana banyak faktor individu menentukan kemungkinan penyembuhan dan perjalanan penyakit ini.

Sekiranya metastasis terbentuk, prognosis secara keseluruhannya lebih teruk. Kadar kelangsungan hidup di melanoma uveal bergantung terutamanya pada tahap di mana penyakit ini dikesan. Sekiranya hanya terdapat satu ketumbuhan di mata, kadar kelangsungan hidup statistik untuk 5 tahun akan datang adalah sekitar 75%.

Sebaliknya, 25% individu yang terjejas mengalami metastasis dalam 5 tahun ke depan, di mana kanser merebak ke organ lain. Dalam kes ini, prognosis semakin teruk. Sekiranya metastasis jauh seperti itu sudah dapat dijumpai, rata-rata kelangsungan hidup adalah sekitar enam bulan.

Seperti banyak angka yang dikumpulkan secara statistik, ini adalah nilai purata. Oleh itu, ramalan yang boleh dipercayai mengenai kelangsungan hidup seseorang yang terjejas tidak mungkin.