Pemeriksaan Di Pakar Sakit Puan: Diagnostik Asas

. pemeriksaan fizikal berlaku di kerusi ginekologi terkenal. Walaupun bentuknya agak menonjol dan - khasnya. Dinding perut lega dengan sedikit ketinggian bahagian atas badan, menjadikannya lembut dan mudah teraba; pelindung kerusi, termasuk di bahagian belakang, menangkal punggung yang berongga dan membantu pesakit berehat sebisa mungkin; dan penyebaran kaki memberi doktor pandangan yang baik dan palpasi pada kawasan vagina. Segera sebelum memulakan pemeriksaan, pesakit harus mengunjungi tandas sekali lagi - doktor hanya dapat menilai kawasan dengan betul jika kencing pundi kencing kosong dan oleh itu kecil.

Pemeriksaan dengan spekulum

Pertama, doktor akan mencari tanda-tanda penyakit yang kelihatan secara luaran (pemeriksaan), seperti kemerahan, pustula kecil, atau rembesan lendir pada alat kelamin luar. Kemudian doktor akan menyebarkan dengan lembut labia dengan dua jari dan periksa bahagian dalam faraj (faraj).

Dia kemudian memasukkan spekulum (cermin vagina). Ini adalah alat pemeriksaan logam yang digunakan untuk menyebarkan vagina sedikit terbuka sehingga dinding vagina dan serviks dapat dinilai dan - misalnya sebagai bagian dari pemeriksaan saringan - smear dapat diambil untuk pemeriksaan mikroskopik.

Bergantung pada soalan, doktor mungkin menggunakan kolposkop dalam pemeriksaan yang sama, kaca pembesar dengan sumber cahaya yang diletakkan di depan faraj pintu masuk dan yang dengannya struktur dalaman dapat dinilai pada pembesaran 10-40x.

Dalam peperiksaan khas seperti asid asetik ujian, selaput lendir dibasahi dengan warna dan kemudian berubah warna bergantung pada jenis sel. Ini memungkinkan untuk membayangkan kawasan yang mencurigakan dengan sangat baik dan mengambil sampel tisu dari mereka. Oleh kerana ukuran spekulum dipilih mengikut ukuran faraj, pemeriksaan ini biasanya tidak menyakitkan, paling tidak menyenangkan. Walau bagaimanapun, prasyarat untuk ini adalah bahawa pesakit berjaya menenangkannya lantai pelvik kawasan.

Pemeriksaan palpatory

Langkah seterusnya adalah palpasi organ genital dalaman dengan dua tangan ("dua manual"). Untuk melakukan ini, bergantung pada ukuran vagina, hanya indeksnya jari atau jari telunjuk dan tengah satu tangan (dengan sarung tangan dan pelincir) dimasukkan ke dalam faraj, dan dengan tangan yang lain doktor menekannya dari luar di atas tulang kemaluan. Ini membolehkannya meraba vagina, serviks, uterus dan tiub fallopio antara tangannya. Ramai pesakit mendapati palpasi bimanual ini tidak menyenangkan; namun, ia tidak boleh menyakitkan.

Sebagai sebahagian daripada pengesanan awal kanser, doktor juga dapat melakukan palpasi rektum, di mana tumor setempat dapat dikesan dengan palpasi Rektal. Pemeriksaan serentak mengenai Rektal dan faraj dengan satu jari masing-masing juga membenarkan ligamen penahan uterus dan dinding pelvis dapat dinilai dengan baik (pemeriksaan rektovaginal bidigital).

Semasa mengandung, doktor dapat meraba perut dari luar dengan genggaman tangan tertentu (Leopold hand grip) dan dengan itu memperoleh pelbagai maklumat, misalnya mengenai kedudukan dan ukuran anak. Selain itu, dia juga memeriksa dari faraj dan - kemudian - dari usus.

Pemeriksaan payudara (mammadiagnostics).

Sebahagian daripada pemeriksaan ginekologi, terutama berkaitan dengan pengesanan awal kanser, adalah penilaian payudara dengan cara melihat (pemeriksaan) dan palpasi (palpation). Antara lain, perhatian diberikan kepada simetri payudara, yang kulit, puting, rembesan, benjolan atau lekatan, kurang bergerak ketika mengangkat lengan, kelembutan dan pembesaran limfa simpul. Prosedur pengimejan seperti mamografi, ultrasonografi, atau pengimejan resonans magnet boleh mengikuti mengikut keperluan.