Latihan Hallux valgus

Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa kesakitan in hallux valgus terutamanya disebabkan oleh perpindahan metatarsal tulang dan peralihan yang terhasil dari sendi metatarsophalangeal ke sisi. Pemakaian kasut yang kerap dan berpanjangan yang terlalu ketat, tinggi dan runcing boleh menyebabkannya kaki depan untuk melekat bersama dan meratakan lengkungan melintang. Ini bererti bahawa fisiologi putaran kaki tidak lagi terjamin.

Untuk melonggarkan lekatan, jari-jari kaki biasanya harus digerakkan dengan banyak, sebaiknya sebaik sahaja kasut dilepas. 1.) Sebagai latihan yang lebih intensif, kelereng, kancing atau batu kecil dapat dijepit di antara jari kaki dan kemudian digerakkan bersama.

Jarak yang lebih besar antara jari kaki melonggarkan lekatan dengan lebih baik dan lebih baik darah peredaran darah dirangsang dengan betul. Selain itu, jari kaki besar dan jari kaki kedua sangat berdekatan kerana kedudukan yang salah dan dapat dilepaskan oleh objek di antaranya. 2.)

Sekiranya terdapat salah letak kaki yang lain, mengakibatkan a hallux valgus, penting untuk melatih lengkungan melintang. Menggenggam guli atau kain sangat berguna di sini, kerana pemendekan kaki mengaktifkan otot. Cakar kaki yang aktif juga merupakan senaman yang baik.

Berjalan tanpa alas kaki harus dilakukan sekerap mungkin, kerana kepekaan diaktifkan. Gabungan berjalan kaki tanpa alas kaki dan berjalan di permukaan yang berbeza (padang rumput, pasir, batu, dll.) Dapat meningkatkan kesannya.

3.) Oleh kerana paksi kaki telah berubah, anda harus memastikan bahawa anda menggulung dengan baik ketika berlari supaya lengkungan kaki diaktifkan. Latihan "Penguin" juga dapat digunakan untuk memusingkan kaki dan dengan itu mengaktifkan lengkungan kaki.

Pesakit memegang tumitnya bersama-sama dan menekan dirinya ke posisi jari kaki. Dengan memegang tumit bersama, kaki depan berpusing dengan kaki belakang. Latihan selanjutnya dapat dilihat dalam artikel Latihan mobilisasi.

Latihan yang digunakan untuk kesakitan dalam kaki depan juga boleh dilakukan dalam kes hallux valgus. Anda boleh mendapatkannya dalam artikel Latihan menentang kesakitan di bahagian depan kaki. Oleh kerana hallux valgus sering melibatkan a kepincangan kaki, yang tendon mengelilingi kaki harus diperiksa secara khusus.

Terutama tendon plantar, yang memanjang di bawah telapak kaki, sering dipendekkan dan oleh itu boleh menyebabkan kesakitan pada bahagian tendon atau, jika tidak dirawat, bahkan menyebabkan lonjakan tumit. 1.) Untuk meregangkan tendon ini, pesakit berdiri di atas kaki dengan jari kaki dan membiarkan tumit turun ke lantai.

Dia kekal dalam kedudukan ini selama 20-30 saat dan melepaskan daya tarikan sekali lagi. 2.) Pesakit juga boleh melakukan melintang regangan tapak kaki dengan memaut ibu jari sepanjang tendon dan meregangkannya ke sisi.

3.) Selain tendon plantar, otot betis juga harus cukup elastik untuk membolehkan pergerakan kaki mencukupi. Untuk meregangkan otot betis, pesakit berdiri dengan lenguh dan membiarkan tumit belakang berdiri di atas lantai dan berusaha mengekalkannya di sana sementara berat badan didorong ke arah depan kaki.

Kaki juga boleh diletakkan di sebelah satu sama lain dan pesakit cuba mencapai lantai dengan tangannya sementara regangan kakinya. Seperti yang disebutkan di atas, lengkungan melintang penting untuk menghindari hallux valgus. Lengkungan melintang dibentuk oleh otot tertentu yang berasal dari bahagian bawah kaki dan tarik di bawah kaki ke jari kaki.

Otot-otot ini dapat dilatih dengan latihan berikut: 1) Memungut objek: Memungut objek dengan jari kaki dan menerimanya dengan kaki yang lain. Ini bukan sahaja melatih kekuatan kaki tetapi juga meningkatkan penyelarasan. 2.)

Cakar jari kaki: Tarik jari kaki ke arah tumit -> buat kaki lebih pendek. 3.) Rentangkan jari kaki: kadang-kadang tidak dapat dilakukan pada setiap jari kaki kerana kurangnya kepekaan.

4.) Penguin: tumit tetap ditekan bersama, jari kaki berdiri dalam jarak yang jauh antara satu sama lain, kaki kaki ke-5). Kaki berdiri: Pengukuhan dari penguin dengan berdiri di atas satu kaki dan dengan menekan ke atas dan ke bawah beberapa kali.

Seperti disebutkan di atas, berjalan di permukaan yang berbeza sangat sesuai untuk meningkatkan kepekaan kaki dan untuk merangsang darah peredaran. Terus berlari memberi otot input dan dengan itu dapat berfungsi dengan lebih baik. Untuk lebih banyak latihan, lihat artikel Fisioterapi untuk Hallux valgus Untuk mencapai pengukuhan secara holistik, peningkatan persepsi dan peningkatan mengimbangi, penyelarasan senaman dengan atau tanpa bantuan sesuai: berdiri di atas trampolin, kusyen Airex, papan goyangan, dll. Berjalan di tempat Berlari di tempat dan berhenti dengan cepat Berlari dan menangkap bola pada masa yang sama Kaki berdiri Berdiri sebelah kaki kaki yang lain menulis angka dari 1- 10 ketuk ke depan dan ke belakang dengan kaki yang lain kaki lain meraih guli dan memasukkannya ke dalam lompatan lompat kontena dan pada masa yang sama pegang kelereng atau kain dengan kaki yang lain meregangkan kaki yang lain ke belakang dan tarik ke atas angkat kaki angkat lutut angkat lutut dan gabungkan dengan pinggul angkat siku yang bertentangan 90 ° dan peregangan hanya lutut bengkok lutut 90 ° dan regangkan hanya lutut hulurkan lengan ke atas dan bengkokkan (tarik bilah bahu bersama) Alternatif seperti mendayung Pendulum lengan, latihan dumbbell dll.

mungkin Semua latihan dalam posisi berkaki satu juga dapat diperhebat dengan bantal Airex, bantal goyangan dll.

  • Berjalan di tempat
  • Berlari di tempat dan berhenti dengan cepat
  • Berlari dan menangkap bola pada masa yang sama
  • Berdiri kaki
  • Kaki lain menulis nombor dari 1-10
  • Ketuk ke hadapan dan ke belakang dengan kaki yang lain
  • Kaki lain mengambil guli dan memasukkannya ke dalam bekas
  • Melompat
  • Lompat dan berpegang pada guli atau kain dengan kaki yang lain
  • Peregangkan kaki yang lain ke belakang dan tarik ke atas ke hadapan
  • Angkat kaki
  • Bengkokkan lutut dan gabungkan dengan siku yang bertentangan
  • Angkat pinggul 90 ° dan rentangkan hanya lutut
  • Bengkokkan pinggul 90 ° dan rentangkan hanya lutut dan regangkan dan bengkokkan lengan ke atas (tarik bilah bahu bersama-sama) Alternatif seperti mendayung, mengayunkan lengan, latihan dumbbell dll boleh dilakukan

Oleh kerana Hallux Valgus sering dipicu oleh kasut yang salah atau tidak selesa, maka otot kaki sewajarnya tegang.

Sama ada a urut dilakukan oleh tukang urut atau seseorang cuba melonggarkan otot. Ini dilakukan sama ada dengan melonggarkan kaki sendiri atau dengan bantuan bola landak, roller fasial atau tenis bola. Dengan Hedgehog Ball anda harus memperhatikan intensiti urut, kerana tekanan dapat dirasakan secara berbeda karena perubahan kepekaan.

Cukup letakkan kaki anda pada bola landak dan gulung. Ini berfungsi dengan cara yang sama pada gulungan fascia. Dengan tenis bola, tekanan dapat dibuat secara selektif untuk mengurangkan nada.