Latihan dalam kumpulan COPD | COPD - latihan dari fisioterapi

Latihan dalam kumpulan COPD

Latihan kumpulan dibahagikan kepada fasa yang berbeza dengan latihan yang berbeza. Latihan ini berfungsi untuk meningkatkan kesihatan pesakit ketahanan, mobiliti, penyelarasan dan kekuatan. Beberapa latihan disenaraikan sebagai contoh.

1. ketahanan 1 minit berjalan pantas, kemudian rehat 1 minit dengan latihan pernafasan. 2 minit berjalan kaki atau berlari dan sesuai dengan rehat 2 minit dengan latihan pernafasan dll 2. ketahanan Latihan tarian sederhana di bawah bimbingan ahli terapi dalam kumpulan.

3. penyelarasan Peserta kumpulan berbaris berpasangan antara satu sama lain dan saling melemparkan bola. Untuk menjadikannya lebih sukar, satu kaki kemudian diangkat dari lantai sehingga mengimbangi mesti dijaga pada masa yang sama. 4. penyelarasan dan kekuatan Dua peserta berbaris ke belakang dan melemparkan bola mengikut arah jam di badan mereka. 5. kumpulan regangan Ahli kumpulan berbaris dalam bulatan dan lakukan senaman regangan bersama, terutamanya untuk dada. Lebih banyak latihan pernafasan boleh didapati di sini:

  • Latihan melawan kesakitan semasa penyedutan
  • Senaman pernafasan

Latihan terapi pernafasan

Terutama terapi pernafasan memainkan peranan penting untuk COPD pesakit, kerana dengan teknik yang dipelajari mereka dapat mengawalnya bernafas dan dengan itu mendapatkan kembali tahap kawalan diri tertentu. Latihan biasa dalam terapi pernafasan adalah seperti berikut: 1. bibir brek Bibir bibir adalah bernafas teknik yang membawa kepada kelonggaran saluran udara. Untuk melakukan senaman, pesakit terlebih dahulu menghirup secara normal dan kemudian meletakkan bibirnya secara perlahan. Semasa menghembus nafas melalui mulut, oleh itu anda mesti bernafas melawan daya tahan.

Tekanan belakang udara meningkatkan tekanan udara pada bronkus sehingga tidak runtuh. 2. diafragma/ perut bernafas Dalam bentuk pernafasan ini, usaha bernafas harus dikurangkan. Untuk melakukan ini, berbaring telentang dengan tangan melintasi tangan anda perut.

Sekarang cuba bernafas sedemikian rupa sehingga perut anda naik dan turun dengan ketara semasa bernafas. Cara termudah untuk melakukan ini adalah dengan menarik melalui hidung dan keluar melalui bibir brek. 3. dada regangan Dalam latihan ini anda berbaring dengan kaki bengkok di satu sisi dan angkat lengan atas di atas anda kepala.

Sekarang pusingkan badan atas perlahan-lahan ke belakang sambil menarik nafas, lutut anda tetap berada di posisi permulaan. Semasa menarik nafas, perlahan-lahan putar bahagian atas badan anda ke depan. 4. regangan daripada dada Duduk atau berdiri tegak dan tegak.

Lengan menggantung longgar di sebelah badan. Semasa penyedutan angkat lengan kanan anda lurus ke atas dan sedikit ke sebelah kiri sehingga badan atas anda membongkok sedikit ke sisi kiri. Semasa menarik nafas, kembali ke posisi awal dan ulangi keseluruhan proses dengan lengan kiri anda.