Microtia: Punca, Gejala & Rawatan

Microtia adalah kecacatan telinga luar yang kongenital. Dalam kes ini, telinga luar tidak terbentuk sepenuhnya. Kadang-kadang saluran telinga hanya sangat kecil atau tidak ada sepenuhnya. Pembentukan semula telinga dan pembedahan untuk memperbaiki pendengaran adalah rawatan yang mungkin.

Apa itu microtia?

Kecacatan telinga luar adalah kongenital. Kerana perkembangan telinga yang tidak lengkap, kecacatan kecil mungkin terjadi atau saluran telinga mungkin tidak ada sama sekali. Istilah microtia berasal dari terjemahan "small ear." A rawan plat sepenuhnya memisahkan telinga luar dari telinga dalam, yang seterusnya mengakibatkan batasan pendengaran yang ketara. Mikrotia boleh berlaku sama ada di satu sisi kepala atau di kedua-dua belah pihak. Dalam banyak kes, kekurangan pembangunan Rahang bawah berlaku serentak dengan mikrotia. mikrotia adalah salah satu manifestasi kecacatan telinga kongenital terbesar. Microtia dikelaskan mengikut empat peringkat:

  • Gred 1 menerangkan malformasi minimum di mana kebanyakan telinga mempunyai anatomi normal.
  • Gred 2 mempunyai pembentukan aurikular yang normal secara visual, terutamanya di bahagian bawah. Walau bagaimanapun, saluran telinga mungkin berbeza, lebih kecil atau ditutup sepenuhnya.
  • Pada kelas 3, telinga mempunyai bentuk yang serupa dengan kacang tanah dan tidak mempunyai saluran telinga.

Punca

Sebab-sebab mikrotia mungkin tidak sepenuhnya jelas. Kedua-dua faktor genetik dan pengaruh persekitaran dapat memainkan peranan dalam kecacatan kongenital ini. Walau bagaimanapun, genetik kemungkinan bertanggungjawab hanya pada lima peratus pesakit. Gangguan vaskular yang berlaku semasa perkembangan janin juga mungkin, tetapi ini tidak mungkin dapat dibuktikan dengan jelas. Kemungkinan penyebab microtia mungkin berkaitan dengan penggunaan kopi, alkohol atau penyalahgunaan dadah semasa mengandung - terutamanya pada trimester pertama. Ubat-ubatan juga boleh menjadi pencetus untuk kecacatan ini. Kekerapan berlakunya mikrotia lebih biasa di kalangan masyarakat tertentu seperti orang Asia atau penduduk dari Andes. Kemungkinan mempunyai anak yang dilahirkan dengan microtia masing-masing 1 dari 6000 dan 12,000 kelahiran.

Gejala, keluhan, dan tanda

Microtia dijumpai di kedua-dua belah pihak dalam sepuluh peratus individu yang terkena, yang disebut microtia bilateral. Kejadian anomali kongenital ini biasanya lebih kerap dijumpai di sebelah kanan kepala dan biasanya terbentuk hanya pada satu sisi. Aduan utama adalah hilang pendengaran kerana ketiadaan saluran telinga yang normal, gegendang telinga dan osikel. Individu yang terkena mikrotia masih mendengar beberapa bunyi, tetapi tidak melalui saluran telinga. Di microtia, pinna hilang, dan kadang-kadang cuping telinga dengan sisa pinna ada.

Diagnosis dan perjalanan penyakit

Manusia genetik perlu dikonsultasikan untuk penjelasan mengenai kes-kes mikrotia yang berlaku lebih kerap dalam keluarga. Penjelasan awal oleh pakar seperti otolaryngolog, pakar pediatrik, dan fonetik dan audiolog pediatrik juga disyorkan. Kemungkinan pengaruh negatif semasa awal kehamilan harus diperjelaskan. Dari usia 10 tahun, tomografi komputer dapat memberikan maklumat yang lebih tepat mengenai telinga tengah struktur. Sudah awal zaman kanak-kanak disyorkan diagnosis kecacatan. Kaedah penjelasan yang sesuai di sini adalah ujian pendengaran biasa dan tomografi dikira untuk mengesan telinga tengah kecacatan.

Komplikasi

Oleh kerana mikrotia, pesakit terutamanya mengalami masalah pendengaran. Kerana pembentukan auricle yang cacat, ini boleh mengakibatkan pendengaran terhad atau tuli sepenuhnya. Walau bagaimanapun, jangka hayat pesakit tidak dikurangkan atau dibatasi oleh aduan ini. Orang muda atau anak-anak kecil khususnya boleh mengalami keluhan psikologi yang teruk atau kemurungan kerana mikrotia. Mereka yang terkena hanya dapat mendengar bunyi tertentu dan mengalami batasan yang ketara dalam kehidupan seharian mereka. Pada kanak-kanak, mikrotia juga boleh membawa kepada gangguan perkembangan, sehingga perkembangannya diperlambat, mengakibatkan kerosakan akibatnya pada masa dewasa. Dalam beberapa kes, microtia juga boleh membawa kepada mengimbangi gangguan. Gejala penyakit ini agak terhad dan dapat diselesaikan dengan bantuan implan dan pendengaran bantuan. Tidak ada komplikasi atau ketidakselesaan tertentu. Walau bagaimanapun, ibu bapa perlu memperkuat harga diri anak-anak mereka untuk mengelakkan rasa rendah diri. Keluhan pendengaran dapat dikurangkan dengan campur tangan pembedahan. Sekali lagi, tidak ada komplikasi khas.

Bilakah anda harus berjumpa doktor?

Mikrotia yang teruk biasanya didiagnosis sejurus selepas kelahiran atau pada bulan-bulan pertama kehidupan bayi. Pada prinsipnya, kecacatan telinga ini tidak berbahaya melainkan merupakan sebahagian daripada sindrom. Dalam kebanyakan kes, perkara ini tidak berlaku. Walaupun begitu, disarankan untuk berjumpa dengan pakar pediatrik atau pakar. Bergantung pada keparahan dan bentuk mikrotia, ia dapat membatasi pendengaran anak dengan ketara. Sekiranya tidak dirawat, ia boleh mengakibatkan kekurangan pertuturan dan kerosakan seterusnya pada masa dewasa. Atas sebab ini, disarankan agar ujian pendengaran dilakukan oleh pakar ENT seawal mungkin. Doktor mesti berunding sekiranya ada mengimbangi gangguan. Pembetulan pembedahan mikrotia dan penyisipan alat bantu dengar konduksi tulang dapat dilakukan sejak usia empat atau lima tahun paling awal, kerana prosedur ini memerlukan tahap kematangan fizikal tertentu. Walau bagaimanapun, dengan syarat hanya terdapat bentuk mikrotia ringan dan anak itu tidak dibatasi olehnya, maka tidak ada keperluan untuk rawatan perubatan. Dalam beberapa kes, orang yang terjejas mungkin mengalami keluhan psikologi seperti kompleks rendah diri atau kemurungan disebabkan oleh microtia, terutamanya di zaman kanak-kanak dan remaja. Dalam kes ini, disyorkan untuk mendapatkan bantuan terapi.

Rawatan dan terapi

Oleh kerana hilang pendengaran berkaitan dengan microtia, rawatan oleh audiolog pediatrik dan otolaryngolog sangat membantu. Yang ada hilang pendengaran mesti terus diperjelaskan dan dilayan dengan sewajarnya. Dengan apa yang disebut otoplasti, aurikel yang hilang dapat disusun semula dari tisu badan sendiri. Telinga pendengaran yang normal juga memerlukan kawalan yang konsisten. Sekiranya kehilangan pendengaran konduktif atau sensorineural, tindakan diperlukan. Sekiranya terdapat kecacatan dua hala disebabkan oleh mikrotia, anak itu dapat dilengkapi dengan alat bantu dengar konduksi tulang. Pembedahan untuk memperbaiki malformasi tidak boleh dilakukan sehingga anak berusia empat hingga lima tahun paling awal, untuk mendapatkan kematangan fizikal yang diperlukan untuk prosedur ini. Sebagai alternatif, dalam kes microtia, implan boleh diletakkan untuk mengelakkan prosedur invasif dengan pembedahan. Oleh kerana mikrotia tidak begitu jelas seperti kecacatan pada wajah, beban psikologi tidak semestinya besar. Walau bagaimanapun, pembinaan semula telinga adalah peningkatan kualiti hidup mereka yang terjejas dan juga peningkatan harga diri. Di samping itu, pengurangan defisit mikrotia kongenital dikaitkan dengan peningkatan keselamatan dalam persekitaran sosial. Oleh kerana kemampuan pendengaran hampir selalu terhad di microtia, pembedahan ENT biasanya diperlukan atau disyorkan untuk meningkatkan pendengaran. Sebelum telinga terbentuk, pembedahan telinga tengah mesti dilakukan, kerana jika prosedur dibalikkan, mungkin parut boleh mengganggu pembinaan semula telinga. Operasi dilakukan dalam beberapa langkah separa. Selepas kira-kira satu tahun, perasaan pada auricle yang baru dibina kembali pada orang yang terjejas. Keuntungan pendengaran selepas pembedahan untuk meningkatkan pendengaran antara 20 hingga 40 desibel.

Prospek dan prognosis

Sebagai malformasi kongenital, microtia tidak mempunyai prospek pemulihan atau peningkatan spontan. Walau bagaimanapun, prognosis mengenai kemungkinan peningkatan malformasi aurikular biasanya sangat baik. Beberapa faktor relevan untuk prognosis yang tepat - misalnya, sama ada kedua-dua telinga terpengaruh dan telinga dalam dan tengah benar-benar utuh. Sekiranya, misalnya, hanya aurikel yang cacat, intervensi skala kecil dari bidang pembedahan plastik sekurang-kurangnya dapat meningkatkan pendengaran dengan sangat banyak. Penyesuaian dan pembinaan semula telinga yang normal lebih kerap dilakukan. Walau bagaimanapun, kemungkinan gangguan perkembangan yang berlaku akibat gangguan pendengaran membawa risiko keterbatasan yang lebih besar. Perkara-perkara ini harus ditangani lebih awal untuk mendapatkan peluang pampasan yang terbaik. Perlu juga diperhatikan bahawa kualiti hidup yang dirasakan bagi mereka yang terjejas bertambah baik dengan tindakan pantas. Dalam banyak kes, pendengaran terhad bukan satu-satunya beban bagi mereka yang terjejas, tetapi juga ketidakpuasan dengan wajah mereka sendiri dan kepala kerana ubah bentuk. Sekiranya mikrotia juga berlaku lebih kerap dalam keluarga, komponen genetik dapat diasumsikan. Perkara ini dapat disiasat sekiranya terdapat keraguan. Penemuan mengenai perkara ini berkaitan dengan perencanaan keluarga dan kepastian yang telah berlaku. Tidak ada pencegahan sebenar kecacatan aurikular pada masa ini, tetapi kepastian mengenai risiko anak sendiri dapat sangat membantu.

pencegahan

Untuk mengelakkan mikrotia, penjagaan khas harus diambil, terutama pada trimester pertama tahun mengandung, untuk memastikan bahawa wanita hamil tidak mengambil minuman beralkohol, merokok, atau penggunaannya dadah. Mungkin, penggunaan ubat-ubatan juga harus dijelaskan dengan doktor yang hadir untuk mengesampingkan risiko.

Penjagaan susulan

Kehilangan pendengaran yang ada boleh membawa kepada pelbagai aduan dan komplikasi pada individu yang terjejas yang mungkin memerlukan rawatan susulan yang berterusan. Walaupun keluhan ini tidak mengurangkan jangka hayat, mereka boleh memberi kesan yang sangat negatif terhadap kualiti hidup pesakit dan membawa kepada batasan yang signifikan dalam kehidupan seharian. Oleh itu, pemeriksaan oleh doktor harus dilakukan pada tanda dan gejala pertama. Mereka yang terkena kadang-kadang tegang kerana kemampuan pendengaran yang terhad dan tidak jarang mengalami gangguan psikologi. Perbualan sensitif dengan rakan dan keluarga membantu mengurangkan penderitaan mental. Ia juga berguna untuk membuat persekitaran sosial menyedari penyakit yang ada untuk mencegah prasangka atau salah faham. Kadang-kadang ini boleh menyebabkan kompleks rendah diri atau penurunan harga diri pada mereka yang terjejas sekiranya penyakit itu berlanjutan dan menyekat kehidupan seharian orang yang terkena. Terutama dalam keadaan tertekan, gejala dapat meningkat, sehingga orang yang terkena tidak dapat menumpukan perhatian dengan betul. Oleh itu, secara khusus menangani sesama pesakit adalah elemen penting dalam penjagaan selepas ini untuk menguasai menangani penyakit dalam jangka masa panjang.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Individu yang terjejas biasanya tidak hanya menderita kehilangan pendengaran, tetapi juga dari gangguan estetik yang berkaitan dengan pinna yang hilang atau tidak lengkap. Pada keluarga di mana kelainan pada auricle sering terjadi, ujian pendengaran harus dilakukan pada anak-anak yang sangat muda untuk mengesan gangguan pada tahap awal. Kerosakan pendengaran yang tidak dapat dikesan boleh menyebabkan kelewatan perkembangan yang, dalam kes yang teruk, terus mempengaruhi individu yang terkena walaupun orang dewasa. Kekurangan dalam pendengaran biasanya dapat dikompensasi pada awalnya dengan pendengaran bantuan. Kemudian, pembetulan kerosakan biasanya juga dilakukan melalui pembedahan pada telinga tengah. Pembentukan semula plastik aurikel hanya disyorkan selepas itu. Walau bagaimanapun, campur tangan pembedahan pada telinga biasanya tidak dilakukan di zaman kanak-kanak. Kanak-kanak yang menderita mikrotia, yang disertai dengan kecacatan telinga luar yang jelas kelihatan, oleh itu sering digoda tadika dan sekolah rendah. Ibu bapa harus memperhatikan sama ada anak mereka juga menderita gangguan psikologi dan mengambil tindakan pencegahan tepat pada waktunya. Ubat mudah sering membantu, misalnya gaya rambut yang menutup telinga sehingga cacat tidak selalu kelihatan dalam kehidupan seharian. Sejauh kanak-kanak menderita gangguan estetika secara emosional, pakar psikologi kanak-kanak harus berunding.