Neutrofilia: Punca, Gejala & Rawatan

Neutrofilia merujuk kepada bilangan normal di atas granulosit neutrofil (neutrofil) di darah. Neutrofilia adalah salah satu daripada beberapa kemungkinan bentuk leukositosis, yang biasanya digunakan untuk menggambarkan peningkatan warna putih darah sel, yang merangkumi neutrofil. Terdapat banyak faktor endogen dan eksogen, termasuk tindak balas imun, yang menyebabkan kelebihan sementara atau kekal granulosit neutrofil.

Apa itu neutrofil?

Nama singkatan neutrofil sering digunakan untuk granulosit neutrofil, yang merupakan sebahagian dari bawaan sistem imun. Mereka mewakili bentuk putih tertentu darah sel (leukosit) dan membentuk bahagian terbesar leukosit secara keseluruhan. Peningkatan sementara atau kekal jumlah neutrofil dalam darah di atas tahap normal disebut neutrophilia. Oleh itu, Neutrophilia adalah bentuk leukositosis khas, yang biasanya digunakan untuk menggambarkan peningkatan jumlah leukosit. Granulosit neutrophil tergolong dalam pertahanan imun semula jadi yang tidak spesifik. Mereka secara "rondaan" secara kekal dalam darah dan dalam bentuk tidak aktif juga diedarkan sebagai "pos" di dalam tisu. Peningkatan yang cepat dan tahan lama dalam jumlah mereka dalam darah mungkin merupakan reaksi imun atau mungkin menunjukkan adanya penyakit neutrofil itu sendiri. Sebilangan besar neutrofil disebut neutrofil segmen-inti, yang dibezakan, di mana 3,000 hingga 5,800 biasanya beredar dalam darah per mikroliter. Granulosit neutrophil inti rod, yang belum dibezakan sepenuhnya, biasanya muncul dengan jumlah sekitar 150 hingga 400 per mikroliter darah.

Punca

Neutrofilia boleh disebabkan oleh banyak faktor dan pencetus endogen dan eksogen. Dalam kebanyakan kes peningkatan sementara granulosit neutrofil, hanya penyebab endogen seperti pelepasan tekanan hormon-terutama epinefrin-memainkan peranan utama. Dalam keadaan luaran yang menyebabkan akut tekanan dengan peningkatan mendadak dalam adrenalin tahap, badan bersedia untuk prestasi puncak otot dan mental jangka pendek untuk penerbangan atau serangan. Ini juga termasuk langkah berjaga-jaga kehilangan darah sesedikit mungkin sekiranya berlaku kecederaan dengan menyekat darah periferal kapal dan dapat bertindak balas dengan lebih cepat kuman yang menggunakan kemungkinan kecederaan luaran sebagai pintu masuk. Sebagai langkah pencegahan, sistem imun menyebabkan neutrofil sementara yang reda setelah kira-kira satu jam. The sistem imun juga mencetuskan neutrofil pada akut keradangan, kecederaan parah, pembedahan, dan jangkitan, serta ketika tahap glukokortikoid meningkat. Peningkatan drastik dalam jumlah granulosit neutrofil biasanya disertai dengan apa yang disebut pergeseran kiri. Peningkatan bilangan neutrofil berinti rod yang belum matang dilepaskan dari sumsum tulang ke dalam aliran darah. Proses serupa dengan reaksi sistem imun berlaku secara kronik keradangan dan dalam beberapa jenis neoplasia (kanser). Bentuk neutrophilia yang sangat teruk berlaku pada granulositik kronik leukemia, seperti leukemia myeloid, di mana percambahan sel prekursor leukosit yang tidak terkawal berlaku semasa penyakit ini tidak dirawat-disebabkan oleh faktor genetik.

Gejala, keluhan, dan tanda

Peningkatan granulosit neutrofil di atas normal biasanya tidak simptomatik sepenuhnya. Paling banyak, gejala berlaku berkaitan dengan faktor-faktor yang mencetuskan neutrofil. Sebagai contoh, keradangan atau kecederaan boleh menyebabkan kesakitan, tetapi ini tidak dapat dikaitkan dengan neutrofil yang kemudian berkembang. Juga, aduan dan tanda-tanda yang mungkin berkaitan dengan banyak faktor penyebab lain tidak disebabkan atau diperburuk oleh peningkatan jumlah neutrofil secara patologi.

Diagnosis dan perjalanan penyakit

Oleh kerana neutrophilia benar-benar tidak simptomatik, biasanya ditemui secara kebetulan semasa ujian darah makmal. Penentuan jumlah darah secara rutin di makmal membolehkan pembezaan antara pelbagai leukosit. Perbezaan dibuat antara neutrofil, limfosit, monosit, eosinofil dan basofil, yang melakukan tugas yang berbeza dalam sistem imun. Kursus neutrophilia sangat bergantung pada faktor penyebabnya. Ia mungkin mengatur diri sendiri, seperti dalam keadaan keadaan tertekan, atau mungkin juga mengalami kemunduran sendiri setelah mengatasi jangkitan tempatan atau sistemik, atau, di kes myeloid leukemia, mungkin mengambil jalan yang serius jika tidak dirawat.

Komplikasi

Dalam kebanyakan kes, neutrofil tidak menyebabkan gejala atau komplikasi tertentu. Namun, dalam beberapa kes, keradangan dan jangkitan mungkin berlaku lebih cepat kerana adanya neutrofil. Gejala bervariasi sehingga neutrofil didiagnosis agak lambat dalam kebanyakan kes. Walau bagaimanapun, neutrofil tidak mempunyai negatif kesihatan kesan pada badan orang yang terjejas. Dalam banyak kes, aduan juga hilang sepenuhnya setelah jangkitan atau keradangan selesai. Tidak perlu rawatan khas dalam kes ini. Walau bagaimanapun, neutrophilia juga dapat terjadi akibat leukemia, memberi kesan negatif terhadap kualiti hidup. Dalam kes ini adalah mungkin untuk merawat neutrofil dengan bantuan ubat-ubatan. Walau bagaimanapun, komplikasi tidak berlaku walaupun dalam kes ini. Neutrofilia juga tidak mempengaruhi jangka hayat pesakit. Sebagai peraturan, penyakit ini tidak dapat dicegah. Walau bagaimanapun, kebersihan langkah-langkah harus diperhatikan, terutamanya selepas prosedur pembedahan, untuk mengelakkan jangkitan dan keradangan.

Bilakah anda harus berjumpa doktor?

Dalam kebanyakan kes, peningkatan cepat leukosit dalam darah yang berlangsung dalam jangka masa yang singkat menunjukkan reaksi imun badan atau penambahan tekanan hormon adrenalin, yang pada awalnya tidak memerlukan rawatan perubatan, kerana nilainya akan hilang sendiri. Namun, jika tidak ada cedera, radang akut atau infeksi yang menjadi pemicu peningkatan jumlah leukosit, neutrofil tidak dapat dikesampingkan. Oleh kerana neutrophilia dengan sendirinya tidak mendedahkan gejala, biasanya hanya dikesan berdasarkan aduan lain di kiraan darah. Oleh itu, lawatan ke doktor selalu dianjurkan sekiranya pesakit merasa tidak sihat, letih atau lesu dalam jangka masa yang lama tanpa tanda-tanda penyakit yang dapat dikenali. Oleh kerana dalam kebanyakan kes kecederaan besar atau jangkitan membawa orang yang terkena ke doktor, penyakit ini biasanya didiagnosis berdasarkan sampel darah pencegahan. Dalam kes yang jarang berlaku, neutrophilia juga dikaitkan dengan leukemia. Dalam kes ini, leukosit itu sendiri adalah faktor utama yang bertanggungjawab terhadap penyakit berdasarkan genetik sumsum tulang perubahan, yang memerlukan permulaan rawatan segera.

Rawatan dan terapi

Rawatan neutrophilia selalu dipandu oleh rawatan penyakit primer yang mendasari atau penghapusan kemungkinan faktor eksogen. Ini termasuk, sebagai contoh, pentadbiran ubat-ubatan tertentu atau perubahan gaya hidup jika, sebagai contoh, rokok adalah pencetus utama neutrofil. Sebagai peraturan, setelah berhasil menangani penyakit yang mendasari, jumlah neutrofil dan leukosit lain kembali ke kisaran normal. Ini bermaksud bahawa dengan menghilangkan faktor pencetus, ia diserahkan kepada sistem imun untuk memulihkan keadaan normal. Rawatan yang bertujuan secara langsung untuk mengurangkan neutrofil tanpa mempertimbangkan faktor penyebabnya tidak ada dan tidak akan berguna. Hanya dalam kes leukemia myeloid akut keadaannya berbeza. Dalam penyakit ini, yang dipicu oleh perubahan genetik pada sumsum tulang, percambahan leukosit yang luar biasa adalah penyakit utama. Oleh itu, terapi yang mungkin bertujuan secara langsung untuk mengurangkan percambahan yang tidak terkawal.

Prospek dan prognosis

Prognosis neutrophilia sering dikaitkan dengan penyebab penyakit ini. Sekiranya keadaan luaran bertanggungjawab untuk kesihatan kemerosotan, perjalanan penyakit ini lebih jauh berkaitan dengan keinginan orang yang terjejas untuk berubah. Tekanan berterusan dan keadaan tekanan emosi yang kuat membawa kepada penyelewengan fizikal. Walaupun tanpa rawatan perubatan, orang yang terjejas harus belajar menangani perkembangan kehidupan dan cabaran sehari-hari dengan cara yang lebih santai. Banyak teknik pengaturan diri sudah dapat membantu mengurangkan tekanan dan membawa kelegaan dari gejala. Dalam banyak kes, kerjasama dengan psikoterapi disyorkan, kerana kejayaan rawatan bertambah baik di sini. Teknik tingkah laku dan kognitif dipelajari untuk membolehkan pengendalian situasi tertekan dengan lebih baik. Sekiranya berlaku penyimpangan fizikal, rawatan ubat sering dimulakan. Dalam kes ini, pilihan pertolongan diri tidak mencukupi untuk mencapai peningkatan yang berkekalan. Jangka panjang terapi diperlukan agar organisma menjadi terkawal. Pada asasnya, prognosis bertambah baik jika gaya hidup orang yang terjejas dioptimumkan. Mengelakkan bahan berbahaya seperti nikotin or alkohol telah terbukti dapat membantu mengurangkan gejala. Di samping itu, pengambilan ubat hanya boleh dilakukan dengan berunding dengan doktor yang merawat. Jika tidak, kesan sampingan mungkin berlaku, yang menyebabkan peningkatan gejala.

pencegahan

Kerana banyak kemungkinan penyebab penyebab neutrophilia, pencegahan langsung langkah-langkah yang akan mencegah timbulnya penyakit ini hampir tidak dapat difahami. Tidak Langsung langkah-langkah yang mengakibatkan pengukuhan sistem imun membawa pada prinsipnya kemampuan sistem kekebalan tubuh untuk mengatasi kebanyakan faktor penyebab seperti jangkitan, pembedahan, dan kecederaan sendiri, dan neutrofil yang mengganggu akan merosot dengan sendirinya.

Susulan

Dalam kebanyakan kes neutrofil, langkah-langkah dan pilihan untuk rawatan selepas rawatan sangat terhad, jadi orang yang terkena penyakit pasti bergantung pada rawatan perubatan segera untuk penyakit ini. Semakin awal penyakit ini dikenali dan dirawat, semakin baik perjalanan penyakit ini, sehingga orang yang terjejas harus berjumpa doktor dengan gejala dan tanda-tanda pertama penyakit ini. Penyembuhan diri biasanya tidak mungkin dilakukan, jadi doktor harus berjumpa dengan tanda-tanda pertama penyakit ini. Sebilangan besar pesakit dengan neutrofilia biasanya bergantung pada pengambilan pelbagai ubat. Selalu penting untuk memastikan bahawa ubat diambil secara berkala dan dalam dos yang betul untuk mengurangkan gejala dengan betul dan kekal. Sekiranya terdapat ketidakpastian atau pertanyaan, doktor harus berjumpa terlebih dahulu. Semasa rawatan, pemeriksaan dan pemeriksaan berkala oleh doktor biasanya sangat penting untuk mengesan kerosakan lebih lanjut pada organ dalaman. Walau bagaimanapun, proses neutrophilia selanjutnya sangat bergantung pada masa diagnosis dan juga pada manifestasi penyakit, sehingga ramalan umum tidak mungkin dilakukan dalam kes ini.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Oleh kerana pelbagai kemungkinan penyebab neutrofil, pendekatan pertolongan diri kurang spesifik daripada luas. Sebagai tambahan kepada rawatan pakar yang mendasari keadaan, sangat penting untuk menyokong tubuh dalam proses penyembuhan. Apa-apa yang membantu menguatkan sistem imun dalam proses juga membantu mengurangkan proses keradangan di dalam badan. Sistem ketahanan badan dapat diperkuat dengan pelbagai cara: seimbang diet disesuaikan dengan usia, keperluan tenaga dan keadaan individu kesihatan membentuk asas gaya hidup seimbang. Oleh kerana badan menjadi lemah dengan pengambilan bahan berbahaya seperti nikotin dan alkohol, adalah mustahak untuk mengurangkan ini atau melakukannya tanpa semuanya. Selain itu, tekanan adalah faktor negatif yang mempengaruhi sistem imun. Sekiranya stres tidak dapat dielakkan, disarankan untuk menggabungkan a mengimbangi senaman dan kelonggaran ke dalam kehidupan seharian. Bergantung pada keparahan gambaran klinikal, ada kemungkinan individu untuk dilaksanakan dari segi jangka masa dan intensiti. Walaupun gambaran klinikal neutrofil sangat heterogen, ada cara tidak langsung untuk menyokong proses penyembuhan dan mengurangkan gejala dalam kehidupan seharian.