Ujian tahap laktat

. laktat ujian tahap adalah salah satu kaedah pengukuran yang paling penting untuk menentukan ketahanan kapasiti dan digunakan untuk perancangan latihan yang optimum. Oleh kerana usaha yang agak tinggi maka laktat ujian tahap hampir digunakan secara eksklusif dalam sukan berorientasikan prestasi. Ujian ini digunakan untuk rancangan latihan individu dengan menentukan nilai aerobik dan anaerobik ketahanan kemampuan.

Nilai-nilai ini memberikan maklumat mengenai intensiti latihan. The laktat ujian aras dijalankan di treadmill, ergometer basikal, ergometer rower atau ujian lapangan. Sebagai peraturan, beban meningkat antara 4 dan 6 tingkat.

Terlatih ketahanan atlet meningkatkan kelajuan sebanyak 0.25m / s, pecut hingga 0.5m / s setiap langkah. Dalam ujian tahap laktat, nilai laktat dan jantung kadar ditentukan pada pelbagai bentuk latihan. Beban latihan meningkat secara berterusan dan sama pada selang masa yang telah ditetapkan.

Nilai laktat dan jantung kadar dicatat dengan tepat pada setiap tahap beban. Keluk prestasi laktat menunjukkan keamatan beban pada aerobik dan ambang anaerobik. Sejak individu ambang anaerobik adalah unit terbaik untuk kawalan latihan, atlet tahu melalui ujian intensiti yang tepat untuk diterapkan semasa latihan.

Daya tahan aerobik adalah jumlah daya yang dapat dikumpulkan oleh organisma manusia tanpa laktat (garam asid laktik). Ambang aerobik adalah sekitar 2mmol / L. Ia menentukan keadaan beban, di mana tenaga yang diperlukan dilindungi sepenuhnya oleh metabolisme aerobik.

Daya tahan anaerob adalah jumlah daya yang dapat dihasilkan oleh organisma manusia di bawah pengumpulan laktat. Laktat ini berkumpul di sel otot. The ambang anaerobik kira-kira 4mmol / L.

Tenaga yang diperlukan dikendalikan oleh proses aerobik dan anaerobik. Laktat yang terkumpul dihilangkan, sehingga nilainya turun sekitar 4 mmol / l. Atlet melengkapkan program pemanasan sama ada di alat latihan atau di luar jalan raya.

Ujian tahap laktat dimulakan dengan intensiti cahaya yang tetap, setiap 5 minit intensiti meningkat dengan nilai tertentu. Ini sangat mudah dikawal pada ergometer basikal atau treadmill. Di treadmill, jarak tertentu mesti ditempuh dalam waktu tertentu.

Pada akhir setiap peringkat latihan, nilai laktat dan jantung kadar dicatatkan. Laktat ditentukan dengan pengambilan darah dari cuping telinga. Sejak darah digunakan, kebersihan khas diperlukan. Pada akhir ujian, nilai laktat dimasukkan dalam sistem koordinat (lihat di bawah) dan keluk laktat diperoleh. Dalam ujian lapangan, langkah-langkah dibahagikan kepada selang (mis., 6x400m) dengan peningkatan kecepatan berjalan.