Ultrasound perut (Sono Abdomen)

definisi

. ultrasound pemeriksaan perut, yang sering disebut sebagai Sono Abdomen, adalah prosedur diagnostik standard yang dapat membantu dalam pelbagai situasi. Di satu sisi, ia digunakan untuk mencari penyebab pelbagai keluhan dan di sisi lain, ia dapat ditunjukkan sebagai pemeriksaan kawalan pada perawatan selepas penyakit. Tidak ada risiko yang berkaitan dengan kaedah ini dan peralatan yang diperlukan tersedia dengan kerap.

Walau bagaimanapun, hanya ciri-ciri tertentu dan kemungkinan penyakit organ perut yang dapat dikesan atau dikecualikan. Selalunya prosedur yang lebih luas diperlukan untuk diagnosis. Di samping itu, faktor-faktor tertentu pesakit merumitkan keadaan pemeriksaan, seperti obesiti dan pengumpulan udara di perut.

Petunjuk

Dengan kaedah ultrasound pemeriksaan perut, beberapa organ dapat dilihat dengan baik dan kemungkinan perubahan patologi dapat dikesan. Walau bagaimanapun, beberapa organ hanya dapat dinilai secara terhad dan yang lain hampir tidak dapat diperiksa sama sekali dengan Sono Abdomen. Oleh itu, terdapat pelbagai petunjuk yang ultrasound dari perut berguna.

Ini termasuk, misalnya, penyakit tertentu dari hati dan bile saluran dan pundi hempedu. Batu Hempedu serta pembesaran sistem saluran dapat dilihat. Keradangan dapat dikenali dengan mudah pada gambar ultrasound.

Penyakit hati dan sistem bilier sering memperlihatkan diri mereka sebagai sisi kanan kesakitan di bahagian atas perut, supaya petunjuk untuk Sono Abdomen dibenarkan untuk gejala ini. Selanjutnya, buah pinggang dan saluran kencing dapat diimbas sekiranya doktor mengesyaki batu ginjal sebagai pencetus, misalnya, kerana kekejangan kesakitan. Dalam beberapa kes, penyebab gejala sudah dapat dikenal pasti dengan ultrasound abdomen.

Petunjuk lebih lanjut timbul sekiranya doktor mengesyaki lampiran yang meradang atau kista ovari sebagai penyebab berdasarkan gejala yang dinyatakan dan pemeriksaan fizikal. Walau bagaimanapun, dalam banyak kes, Sono Abdomen tidak membenarkan pernyataan yang boleh dipercayai mengenai sama ada terdapat perubahan patologi atau tidak. Keputusan peperiksaan mesti selalu dinilai bersama dengan penemuan yang lain. Oleh kerana kemampuan kadang-kadang terhad untuk menilai organ, Sono Abdomen hanya ditunjukkan untuk pertanyaan tertentu mengenai pemeriksaan yang dapat memberikan maklumat. Sebaliknya, aduan yang tidak spesifik biasanya bukan petunjuk.