Pelanggaran | halkum

Pelanggaran

Kecederaan ringan pada halkum atau trakea biasanya tidak memerlukan rawatan, kerana ia sembuh dengan sendirinya. Kecederaan serius boleh disebabkan oleh trauma luaran (misalnya, ketukan di tepi tangan) atau kemalangan jalan raya boleh mencetuskan laring atau trakea. Ini boleh menyebabkan penyempitan saluran udara yang mungkin mengancam nyawa.

Dalam kecederaan seperti itu, langkah terapi yang paling penting adalah memastikan bernafas, misalnya dengan menggunakan tabung pernafasan. Kecederaan itu kemudiannya dapat dirawat secara pembedahan. Nasib baik, kecederaan parah pada trakea jarang berlaku.

Kesakitan di kawasan halkum sering menyebabkan keradangan pada laring, itulah sebabnya ia dipanggil laringitis. Selalunya berlaku berkaitan dengan selesema, di mana virus merebak dari tempat utama jangkitan (hidung/ tekak) ke laring. Ini terutamanya virus pada asalnya dan disertai dengan kemerahan membran mukus di tekak.

Gejala yang kerap juga menyeksakan batuk dan serak. Apabila membran mukus membengkak, saluran udara menjadi lebih sempit sehingga bernafas boleh mengalami sedikit gangguan. Sekiranya faringitis berlaku sebagai sebahagian daripada jangkitan virus saluran udara atas, ia boleh disertai dengan selesema, batuk dan demam.

Tekanan kesakitan mungkin disebabkan oleh bengkak yang diaktifkan limfa nod dalam tekak kawasan. Terapi terbaik untuk jangkitan virus adalah tetap panas dan berehat. Berjalan di udara segar juga mengaktifkan sistem imun dan disyorkan.

Pesakit harus menahan diri rokok, kerana asap juga merengsakan membran mukus dan menangguhkan penyembuhan. Gejalanya dapat diatasi dengan minuman suam (teh atau susu) dengan madu, kerana ia melincirkan tekak. Secara amnya, anda mesti banyak minum.

Begitu juga berkesan dengan gula-gula yang merangsang aliran air liur dan melincirkan kerongkong atau mungkin juga mempunyai narkotik kesan. Penyedutan wap atau berkumur sering dianggap menyenangkan. Keradangan biasanya reda dalam beberapa hari.

Sebagai langkah pencegahan, disarankan untuk memakai pakaian hangat pada bulan-bulan musim sejuk dan untuk mengelakkan hubungan rapat dengan orang yang sakit. The virus disebarkan oleh jangkitan titisan, iaitu melalui rembesan dan tetesan yang dilepaskan ke udara, misalnya ketika batuk. The laringitis boleh menjadi kronik dan menyebabkan berlanjutan pita suara kelemahan dengan menemani serak.

Oleh itu, jika simptomnya diucapkan, anda pasti perlu mengeluarkan suara dan berjumpa doktor. Sekiranya keradangan disebabkan oleh jangkitan bakteria, penggunaan antibiotik mungkin diperlukan. Perhatian khusus harus diberikan kepada anak-anak, seperti laringitis boleh menjadi akut dan berbahaya.

Sekiranya membran mukus pada kanak-kanak membengkak, bernafas boleh mengalami kerosakan teruk kerana saluran udara yang lebih sempit. Kerap disebut apa kumpulan pseudokrat serangan berlaku pada waktu malam dan disertai dengan batuk menggonggong dan serak. Kanak-kanak berumur antara 1 hingga 5 tahun sangat terjejas.

Patogen kebanyakannya virus (virus parainfluenza). Simptomnya segera sembuh di udara segar dan sejuk, sehingga sudah membantu membawa anak keluar ke udara segar dan menenangkannya. Pada mulanya kumpulan pseudokrat serangan atau gangguan pernafasan, doktor harus selalu mendapatkan nasihat, kerana saluran udara dapat membengkak sehingga pentadbirannya kortison atau bahkan pernafasan buatan oleh intubasi menjadi perlu.

Berbeza dengan kumpulan sebenar (difteria), yang hampir tidak berlaku lagi di kebanyakan negara kerana vaksinasi, kumpulan palsu / kumpulan palsu (laringitis subglotik) adalah perkara biasa. Lain jarang berlaku diagnosis pembezaan adalah keradangan pada injap nafas (epiglottitis), yang juga menjadi sangat jarang disebabkan oleh vaksinasi terhadap Haemophilus mempengaruhi jenis B. Dalam keadaan sangat berbahaya epiglottitis, biasanya tidak ada batuk, melainkan ucapan yang membosankan dan kesukaran menelan yang teruk.

Jeneral keadaan anak juga berkurang. Tumor juga boleh menyebabkan kesakitan melalui pertumbuhan invasif dengan menggantikan struktur lain. Jisim ini juga boleh datang dari kelenjar tiroid, yang terletak betul-betul di bawah laring.

Sakit di thyroiditis juga boleh ditafsirkan sebagai berasal dari halkum kerana berdekatan dengan yang terakhir. Perokok harus berjumpa dengan telinga, hidung dan doktor tekak segera jika suara serak mereka berterusan lebih dari 2 minggu, kesukaran menelan dan masalah pernafasan, kerana mereka mempunyai risiko yang jauh lebih tinggi kanser laring. Sebab lain yang jarang berlaku leher sista / fistula.

leher sista / fistula adalah malformasi yang berkembang semasa perkembangan embrio dan boleh diisi dengan cecair. Ini hadir sebagai median leher sista (di tengah depan leher) atau sebagai leher lateral (lateral) fistula. Sekiranya struktur seperti itu dijangkiti, ia boleh menyebabkan kesakitan yang teruk dan sukar menelan.

Mediannya sista leher sering dijumpai di zaman kanak-kanak, sementara leher lateral fistula sering hanya diperhatikan pada masa dewasa. Fistula mempunyai bukaan ke permukaan kulit dari mana rembesan dapat mengalir. Mediannya sista leher juga dapat mengembangkan a fistula saluran. Kedua-dua kecacatan akibat perkembangan embrio dapat dikeluarkan secara pembedahan.