Arachnopathy: Punca, Gejala & Rawatan

Arachnopathy adalah penyakit jarang yang berkaitan dengan pembentukan parut di kawasan saraf tunjang. Hasilnya parut, pesakit mengalami keterbatasan yang teruk dalam pergerakan dan kemampuan motor umum. Di samping itu, arachnopathy muncul sebagai punggung yang sengit kesakitan dan kesemutan dan kebas pada bahagian bawah kaki.

Apa itu arachnopathy?

Arachnopathy mewakili gangguan belakang yang sangat jarang berlaku. Kejadian arachnopathy yang tepat belum diteliti hingga kini. Walaupun araknopati jarang berlaku, dipercayai bahawa penyakit ini didiagnosis terlalu jarang. Sebaliknya, banyak doktor mengelirukan arachnopathy dengan keadaan belakang yang lain yang berkaitan kesakitan, seperti a cakera herniated. Walau bagaimanapun, araknopati memerlukan asasnya berbeza terapi. Dalam arachnopathy, istimewa parut berkembang di medula belakang. Ini mengakibatkan penurunan fungsi motor pada orang yang menderita arachnopathy. Sementara itu, pelbagai kaedah teknologi rawatan telah ditetapkan, yang dapat mengurangkan ketidakselesaan pesakit dengan ketara.

Punca

Pada arachnopathy, parut berlaku pada medula punggung. Tulang belakang terdiri daripada badan vertebra dan cakera intervertebral, serta tulang belakang terusan tulang belakang. Di dalam terusan ini terdapat tali pusat saraf tunjang, yang bergerak dari vertebra lumbar sepanjang tulang belakang ke tengkorak. Terletak di saraf tunjang adalah apa yang disebut dura mater, tiub yang mengandungi cecair serebrospinal. Cecair serebrospinal membantu vertebra meluncur. Di samping itu, dura mater mengandungi cecair tulang belakang, yang dalam istilah perubatan disebut membran arachnoid. Apabila kesesakan menumpuk dalam cairan saraf tunjang, tekanan meningkat. Sebaik sahaja tekanan ini terlalu besar, cecair serebrospinal bergerak di sebelah ruang tulang belakang. Ini mengakibatkan penampilan jaring labah-labah. Akibatnya, kawasan yang terjejas menjadi radang dan araknopati berkembang. Proses keradangan mengakibatkan parut pada saraf tunjang. Ini menghasilkan yang luar biasa kesakitan dan had dalam mobiliti.

Gejala, keluhan, dan tanda

Tanda-tanda arachnopathy sering menggoda orang untuk mengelirukan penyakit ini dengan penyakit belakang yang lain. Ini kerana simptom utamanya adalah kesakitan yang sangat teruk, yang mungkin terjadi dengan cakera herniated. Kesakitan arachnopathy terutamanya dilokalisasi di bahagian bawah tulang belakang. Lebih-lebih lagi, sensasi kesakitan pada araknopati sering meluas ke bahagian bawah anggota badan atau seluruh badan. Selain itu, pesakit dengan arachnopathy mengalami kesemutan di kaki. Serangan kebas dan kelemahan juga mungkin berlaku. Kadang-kadang otot kekejangan dan pundi kencing dan aktiviti usus terganggu. Ciri khas arachnopathy adalah Kesakitan kronik yang menghadkan fungsi motor.

Diagnosis dan kursus

Arachnopathy biasanya didiagnosis oleh pakar bedah ortopedik. Terutama penting untuk mencatat sejarah dengan pesakit untuk mengurangkan kemungkinan kekeliruan dengan cakera herniated. Walau bagaimanapun, salah diagnosis masih kerap berlaku kerana gejalanya sangat serupa dan arachnopathy kurang biasa dan dengan itu kurang diketahui. Pesakit melaporkannya sejarah perubatan, permulaan kesakitan, dan kemungkinan faktor penyebab. Di samping itu, dia memberitahu doktor mengenai penyakit belakang dan tulang belakang pada masa lalu. Pemeriksaan klinikal pada mulanya terdiri daripada ujian mobiliti pesakit. Kemudian, pakar menggunakan teknik pemeriksaan pencitraan untuk mengurangkan risiko salah diagnosis dan untuk mengenal pasti lokasi sebenar parut pada saraf tunjang. Dalam kebanyakan kes, doktor melakukan imbasan MRI dan membuat gambar potongan tulang belakang. Dengan cara ini, lokasi parut dapat dikesan dan kekeliruan dengan cakera herniasi dikurangkan. Sesuai diagnosis pembezaan adalah perlu dalam apa jua keadaan. Ada kemungkinan arachnopathy berlaku pada masa yang sama dengan herniasi cakera intervertebral dan terapi yang sesuai langkah-langkah kerana kedua-dua penyakit itu diperlukan.

Komplikasi

Arachnopathy boleh menyebabkan sejumlah komplikasi. Pada mulanya, penyakit ini disertai dengan sakit kronik dan berterusan di punggung bawah, yang dalam beberapa kes dapat memancar ke kaki atau bahkan seluruh tubuh. Gejala khas, seperti kesemutan atau mati rasa, kadang-kadang berkembang menjadi otot kejang dan perasaan lemah pada lengan dan kaki. Kadang-kadang terdapat juga gangguan di pundi kencing dan kawasan usus, yang menjadikan kencing dan buang air besar sukar dan, dalam keadaan kronik, boleh membawa kepada masalah lemah kawalan kencing. Dalam perjalanan yang teruk, terdapat gangguan fungsi motor dan gangguan deria pada anggota badan yang terjejas. Komplikasi yang kadang-kadang teruk berlaku terutamanya pada arachnopathy. Walau bagaimanapun, gejala umum yang tidak spesifik sering berlaku membawa untuk salah diagnosis oleh orang yang terjejas. Oleh itu, penyakit ini sering didiagnosis lewat; biasanya hanya apabila komplikasi yang disebutkan di atas sudah berkembang sepenuhnya. Dengan rawatan awal, risikonya terhad kepada kemungkinan alahan yang ditetapkan dadah dan kemungkinan kejadian semasa pembedahan. Komplikasi juga biasanya berkurang selepas prosedur yang berjaya.

Bilakah anda perlu berjumpa doktor?

Sekiranya terdapat kesakitan yang tidak dapat dijelaskan berulang di tulang belakang bawah, doktor harus berunding. Orang ini dapat mengetahui melalui pemeriksaan sama ada aduan tersebut berdasarkan arachnopathy atau penyakit lain. Sekiranya ia adalah arachnopathy, terapi lebih lanjut langkah-langkah perlu. Diagnosis dan rawatan perubatan diperlukan selewat-lewatnya apabila gejala lebih lanjut muncul. Tanda-tanda amaran arachnopathy juga termasuk mati rasa dan perasaan lemah, serta kesemutan di kaki. Jarang, otot kejang dan gangguan fungsi daripada pundi kencing dan usus juga berlaku. Walau bagaimanapun, Kesakitan kronik adalah ciri khas, yang semakin menyekat fungsi motor ketika penyakit itu berlanjutan. Sekiranya terdapat satu atau lebih daripada gejala ini, adalah mustahak untuk berjumpa doktor dengan aduan tersebut. Gangguan deria dan masalah lemah kawalan kencing menunjukkan bahawa arachnopathy sudah maju. Lawatan ke doktor tidak boleh ditangguhkan lagi. Walaupun pada peringkat akhir, penyakit ini biasanya dapat diatasi dengan baik melalui intervensi yang berjaya.

Rawatan dan terapi

Arachnopathy kini dapat dirawat dengan baik. Dalam kes ini, rawatan biasanya dilakukan di klinik khusus dengan kaedah kcaloskopi. Bentuk ini terapi merupakan kaedah invasif minimum, di mana sayatan kecil di kawasan berpenyakit berfungsi sebagai pintu masuk untuk endoskop bergerak. Instrumen memeriksa kawasan yang terjejas dan mensasarkan bekas luka. Dalam kebanyakan kes, pesakit tidak lagi merasa sakit setelah menjalani prosedur yang berjaya. Sekatan pergerakan serta sensasi deria juga hilang.

Prospek dan prognosis

Prospek pemulihan dari araknopati dianggap baik dengan rawatan perubatan dan kerjasama pesakit. Tanpa rawatan perubatan, orang yang terjejas dapat memulakan pelbagai cara dan latihan penyembuhan diri, tetapi akan mengalami kebebasan sepenuhnya dari gejala hanya dalam kes yang sangat tidak mungkin. Walaupun begitu, disarankan untuk menerapkan kaedah menolong diri sendiri atas tanggungjawab seseorang. Ini membantu mencegah kambuh dan membawa untuk mengurangkan gejala yang ada. Dengan perubatan terapi, kebarangkalian penyembuhan meningkat sangat. Prospek prognosis telah meningkat dengan ketara dengan kaedah yang diberikan dan terbukti secara saintifik dalam beberapa tahun terakhir. Pembetulan yang diperlukan dibuat dalam prosedur pembedahan. Ini dilakukan secara rutin dan diselesaikan dalam beberapa jam. Pesakit biasanya keluar selepas beberapa hari dimasukkan ke hospital. Selepas itu, dalam proses penyembuhan dan pemulihan yang berlangsung selama beberapa bulan, penyakit ini disembuhkan dan gejalanya mereda. Perlu diambil kira bahawa proses ini bergantung pada keadaan sedia ada yang sedia ada atau aduan pesakit lain yang ada. Orang di usia dewasa pertengahan tanpa penyakit mempunyai peluang pemulihan yang baik. Walaupun begitu, kambuh boleh berlaku pada bila-bila masa. Atas sebab ini, kaedah yang dipelajari semasa rawatan susulan harus terus digunakan untuk meningkatkan pergerakan atau postur tubuh.

pencegahan

Sehingga kini, tidak ada kesimpulan yang tegas mengenai pencegahan yang berkesan langkah-langkah berkenaan dengan arachnopathy. Walaupun mekanisme patogenesis arachnopathy sebahagiannya diketahui dan diteliti, penyebab sebenarnya masih belum jelas. Menurut dugaan, pelbagai luaran faktor-faktor risiko ada, yang, bagaimanapun, tidak dapat dihindari dalam setiap hal. Sebagai contoh, kerja yang menuntut secara fizikal dan mengangkat objek berat adalah pengaruh yang mungkin mendorong perkembangan arachnopathy. Walaupun begitu, arachnopathy masih merupakan penyakit yang jarang berlaku. Dengan diagnosis segera dan keberhasilan penggunaan kaedah terapi moden, arachnopathy biasanya dapat dirawat dengan baik, yang membolehkan kebanyakan individu yang terjejas kembali hidup tanpa sakit belakang dan dengan pelbagai gerakan.

Penjagaan selepas itu

Kerana kambuh boleh berlaku pada araknopati setelah berjaya menjalani rawatan, penjagaan selepas itu sangat penting. Dalam kes ini, ini memberi kesempatan untuk mencegah kambuh dan melegakan gejala yang mungkin masih ada. Oleh kerana rawatan perubatan arachnopathy dilakukan melalui prosedur invasif, penting untuk memberi perhatian khusus kepada kebersihan diri selepas prosedur ini. Ini dapat membantu membendung risiko keradangan. Di samping itu, dapat membantu merawat kawasan yang terjejas menggunakan produk penjagaan khas untuk memastikan proses penyembuhan luka yang lebih baik. Oleh kerana memerlukan beberapa saat selepas operasi agar gejala-gejala itu mereda, ada langkah-langkah yang dapat diambil untuk meningkatkan kualiti hidup. Ini termasuk, misalnya, gimnastik atau sukan seperti berenang. Langkah-langkah ini sangat sesuai untuk mengatasi kekejangan otot atau juga untuk mengurangkan rasa tidak selesa di bahagian ekstrem. Sekiranya kebas juga berlaku dengan arachnopathy, akupunktur dapat membantu semasa tindak lanjut sehingga gejala dapat diatasi dengan rawatan. Sekiranya fungsi pundi kencing dan usus terganggu, perhatian juga harus diberikan kepada keseimbangan yang tepat diet semasa susulan. A diet dengan mencukupi vitamin serat dan gaya hidup sihat dengan senaman yang cukup akan mendorong pengawalan pundi kencing dan usus.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Arachnopathy dapat merumitkan kehidupan seharian mereka yang terjejas. Pelbagai langkah dan petua mempermudah hidup dengan penyakit dan akibatnya. Pertama, langkah pencegahan adalah disyorkan. Setelah didiagnosis, gejala seperti lumpuh dan masalah lemah kawalan kencing boleh dirawat secara simptomatik dengan bantuan seperti kerusi roda atau lampin dewasa. Rawatan penyebabnya keadaan hendaklah disediakan secepat mungkin. Pakar yang sesuai dapat dikenalpasti setelah berunding dengan doktor keluarga atau melalui

Brosur dan forum maklumat. Selepas rawatan, individu yang terjejas harus memastikan kebersihan diri yang mencukupi. Yang terjejas kulit kawasan dirawat dengan baik dengan produk penjagaan yang sesuai dari farmasi. Sebagai alternatif, salap dan aplikasi semula jadi ada. Aloe vera, bawang putih minyak dan epal cuka sari, misalnya, telah terbukti berkesan. Penggunaan ubat semula jadi harus selalu dilakukan dengan berunding dengan doktor. Aktiviti sukan seperti gimnastik atau berenang membantu melegakan kebas dan otot kejang. Rasa kebas boleh diatasi dengan urutan atau akupunktur. Sebaiknya langkah pemakanan disarankan. Yang seimbang diet kaya dengan serat mengatur aktiviti pundi kencing dan usus, yang sering terganggu pada araknopati.