Metatarsalgia: Punca, Gejala & Rawatan

Metatarsalgia merujuk kepada kesakitan dalam kaki pertengahan. Selalunya, ia berlaku kerana tekanan seperti berlari.

Apa itu metatarsalgia?

We bercakap mengenai metatarsalgia apabila kesakitan berlaku di kaki pertengahan. Rasa tidak selesa dirasakan di bawah kepala metatarsal tulang (ossa metatarsalia), biasanya semasa aktiviti menanggung berat badan. Istilah metatarsalgia terdiri daripada istilah Yunani "metatarsus" (metatarsus) dan "algos" (kesakitan). The metatarsal tulang 2 hingga 5 dipengaruhi oleh keluhan, sedangkan kesakitan pada yang pertama metatarsal tulang dirawat secara berasingan. Jantina wanita sangat dipengaruhi oleh metatarsalgia, kerana wanita sering memakai kasut dengan tumit tinggi. Dalam konteks metatarsalgia, kaki splay terbentuk kerana metatarsal tulang tekan pada tapak kaki. Adalah tidak biasa apabila kapalan terbentuk di bawah kaki. Dalam bidang perubatan, perbezaan dibuat antara metatarsalgia primer dan sekunder. Dalam bentuk primer, penyebab kesakitan disebabkan oleh pencetus tempatan. Sebaliknya, metatarsalgia sekunder disebabkan oleh penyakit sistemik seperti arteri gangguan peredaran darah, gout or rematik.

Punca

Dalam kebanyakan kes, metatarsalgia primer disebabkan oleh berlebihan atau postur yang buruk. Menggalakkan gejala metatarsal adalah jari kaki cakar, jari tukul atau jari kaki bengkok (hallux valgus). Peningkatan usia juga memainkan peranan. Selama bertahun-tahun, bantal lemak pelindung di bawah kaki semakin merosot dan tidak lagi dapat mengurangkan langkah ketika berjalan. Sekiranya pemuatan atau pemuatan yang tidak betul, metatarsalgia akan segera berlaku. Dalam kebanyakan kes, metatarsalgia dilihat pada wanita yang lebih suka memakai kasut dengan tumit tinggi atau kasut yang terlalu ketat. Ini mendorong kecacatan pada kaki, yang kemudian menyebabkan kesakitan pada metatarsus. Tetapi penyakit kaki juga boleh menjadi penyebab metatarsalgia. Pertama dan terpenting, ini termasuk tendonitis, di mana tendon yang berlari ke arah tulang mengalami penggunaan yang berlebihan, sehingga menyakitkan keradangan. Tambahan pula, beban ligamen dalam metatarsus boleh menyebabkan metatarsalgia. Sebab lain yang biasa adalah kecederaan pada kawasan yang terjejas, seperti lebam dan patah tulang. Dalam kes yang jarang berlaku, ketidakselesaan metatarsal disebabkan oleh periosteum kronik keradangan, tumor tisu lembut, ketumbuhan tulang, Atau nekrosis tulang aseptik. Metatarsalgia sekunder adalah kesakitan pada kaki pertengahan yang terhasil dari asas keadaan. Ini biasanya melibatkan keadaan kronik seperti osteoartritis yang berasal dari kawasan badan yang lain dan merebak ke bahagian tengah kaki. Pencetus lain untuk metatarsalgia sekunder termasuk penyakit reumatik atau gout.

Gejala, keluhan, dan tanda

Metatarsalgia dapat dilihat oleh kesakitan pada metatarsus. Di bawah tekanan, ketidakselesaan semakin meningkat. Selain itu, kapalan sering terbentuk di kawasan metatarsal, yang sering dianggap tidak menyenangkan. Hanya jarang berlaku metatarsalgia dengan gejala lain. Sekiranya pesakit menderita bentuk sekunder, kadang-kadang terdapat risiko gangguan tambahan disebabkan oleh penyakit yang mencetuskan, seperti gout or osteoartritis. Sekiranya tulang patah adalah penyebab metatarsalgia, terdapat risiko kemerahan dan pembengkakan serta pembentukan a hematoma (lebam). Sebagai keadaan maju, yang lebam mengambil warna kuning-hijau.

Diagnosis dan perjalanan penyakit

Sekiranya disyaki metatarsalgia, disarankan lawatan ke doktor. Doktor terlebih dahulu berurusan dengan pesakit sejarah perubatan. Dengan berbuat demikian, dia bertanya tentang kasut apa yang digunakan oleh orang yang terkena dampak dan apakah ada kemungkinan salah. Juga penting adalah patah tulang sebelumnya dan keadaan yang sudah ada seperti osteoartritis. Setelah disoal siasat, doktor memeriksa kaki yang sakit. Kemungkinan kecacatan dapat ditentukan. Doktor juga melakukan palpasi kaki dengan teliti. Dia juga boleh menggunakan jari tekanan untuk mendorong reaksi kaki yang menyakitkan. Selanjutnya, dia memeriksa sejauh mana pelindung lemak. Kadang-kadang, mungkin perlu mengambil sinar-X. Ini terutama berlaku ketika metatarsal patah disyaki. Pada kebanyakan orang, metatarsalgia mengambil jalan positif. Oleh itu, masalahnya biasanya dapat diselesaikan dengan kasut yang lebih baik. Walau bagaimanapun, masalah boleh berlaku pada tahap lanjut, sering memerlukan campur tangan pembedahan.

Komplikasi

Dengan metatarsalgia, penderita terutamanya mengalami kesakitan yang teruk di kaki. Kesakitan ini boleh berupa sakit sama ada dalam keadaan rehat atau kesakitan ketika bersenam, yang secara signifikan mengurangkan kualiti hidup pesakit. Tambahan pula, kesakitan ketika rehat juga boleh membawa masalah tidur dan dengan itu kemurungan dan sekatan psikologi yang lain. Dalam kebanyakan kes, orang yang terjejas juga kelihatan mudah marah dan lelah akibatnya. Metatarsalgia juga mempunyai kesan negatif terhadap pergerakan dan tin membawa sekatan pergerakan dan juga dalam kehidupan seharian. Tidak jarang kawasan yang terkena dampak dihalang dan lebam berlaku. Selanjutnya, perjalanan metatarsalgia sangat bergantung kepada penyebab kesakitan, sehingga ramalan umum biasanya tidak mungkin dilakukan. Namun, dalam kebanyakan kes, gejalanya dapat dibatasi dengan agak baik, sehingga tidak terjadi komplikasi lebih lanjut. Dengan bantuan ubat penahan sakit atau dengan melepaskan kaki, ketidakselesaan dapat dikurangkan dengan ketara. Sol khas juga boleh memberi kesan positif pada metatarsalgia dan mencegah komplikasi. Campur tangan pembedahan hanya diperlukan dalam beberapa kes. Jangka hayat pesakit tidak dikurangkan oleh metatarsalgia.

Bilakah anda perlu berjumpa doktor?

Kesakitan di kawasan metatarsal mungkin disebabkan oleh penggunaan badan yang berlebihan atau tekanan berlebihan. Sekiranya rasa tidak selesa secara beransur-ansur hilang ketika rehat dan hilang sepenuhnya setelah tidur malam yang nyenyak, tidak diperlukan doktor. Dalam kes ini, pemulihan sering dicapai setelah beberapa jam sahaja. Di masa depan, daya tahan tubuh harus dipertimbangkan ketika melakukan sukan atau aktiviti kerja, dan juga pada waktu lapang. Rehat atau penyusunan semula yang tepat pada masanya dan mencukupi dalam pelaksanaan tugas yang diperlukan sudah dapat dilakukan membawa kebebasan kekal dari gejala. Lawatan ke doktor diperlukan sebaik sahaja rasa sakit sudah berlaku semasa melakukan aktiviti biasa atau tidak lagi reda. Sekiranya terdapat pembengkakan pada kaki, jika rehat yang mencukupi tidak melegakan simptom, atau jika perubahan warna pada kulit diperhatikan, doktor harus berunding. Sekiranya kesakitan meningkat secara intensif atau merebak lebih jauh, doktor diperlukan. Selalu disarankan berjumpa doktor sebelum mengambil ubat sakit. Komplikasi atau kerosakan selanjutnya mungkin berlaku, yang mesti dijelaskan terlebih dahulu. Sekiranya lebam berkembang atau kalus berkembang di kawasan yang terjejas, doktor harus berunding.

Rawatan dan terapi

Rawatan metatarsalgia boleh menjadi konservatif atau pembedahan. Salah satu konservatif yang paling penting langkah-langkah adalah bagi pesakit untuk mengganti kasut yang tidak betul dengan kasut yang sesuai dengan betul. Ini bermaksud bahawa dia mesti menahan diri dari memakai kasut yang terlalu ketat dan bertumit tinggi. Langkah ini selalunya cukup untuk membawa peningkatan gejala yang berterusan, kerana kaki kemudian pulih dengan sendirinya. Sokongan juga boleh disediakan oleh sol di kasut, yang dapat disesuaikan dengan tepat pada bentuk kaki pesakit. Pada awal rawatan, pesakit juga menerima ubat untuk menghilangkan rasa sakit. Sekiranya kapalan yang berkembang mempunyai kesan negatif terhadap estetika kaki, ada pilihan untuk membuangnya sendiri atau mengeluarkannya oleh pakar podiatri profesional. Dalam kes metatarsalgia yang ketara, pembedahan mungkin diperlukan. Ini biasanya melibatkan pemendekan tulang metatarsal dalam osteotomi. Adalah tidak biasa bagi pakar bedah untuk menggeser kepala beberapa metatarsal serentak empat hingga lapan milimeter ke arah pusat badan semasa prosedur.

Prospek dan prognosis

Biasanya, prognosis metatarsalgia adalah baik. Dalam penyakit ini, orang yang terjejas berpeluang membawa banyak peningkatan pada dirinya kesihatan oleh dirinya atau dirinya sendiri. Sebagai tambahan kepada rawatan perubatan, kerjasama pesakit sangat diperlukan dan diperlukan dalam kehidupan seharian dengan penyakit ini. Jika tidak, akan berlaku peningkatan dalam kesihatan kemerosotan atau penyusunan aduan. Untuk perkembangan positif dan dengan itu prognosis yang baik, penyusunan semula harus dilakukan dalam pelaksanaan tugas harian. Corak pergerakan mesti dioptimumkan dan, selari, badan harus cukup lega. Selalunya, pemenuhan tugas profesional atau aktiviti riadah harus dioptimumkan. Pesakit harus belajar untuk bertindak balas terhadap isyarat organismenya dan membawa perubahan dalam waktu. Didalam fisioterapi sesi, latihan dilatih untuk membawa peningkatan yang ketara dalam keadaan. Sesi latihan ini juga harus dilaksanakan atas tanggungjawab pesakit sendiri di luar sesi agar dapat menyokong proses penyembuhan secara positif dan membawa perubahan jangka panjang. Tanpa kerjasama orang yang terjejas, biasanya hanya peningkatan sementara yang dapat dilihat. Dalam beberapa kes, campur tangan pembedahan diperlukan. Ini dikaitkan dengan risiko biasa. Walaupun begitu, ini adalah satu-satunya cara untuk mendapatkan kelegaan yang berterusan dari gejala. Memakai kasut yang sesuai memberikan sumbangan yang signifikan terhadap pandangan dan pengoptimuman positif.

pencegahan

Untuk mengelakkan terjadinya metatarsalgia di tempat pertama, hanya kasut yang sesuai harus dipakai setiap masa. Untuk aktiviti sukan, penggunaan sol berguna. Ini dapat menyesuaikan diri secara optimum dengan bentuk kaki.

Penjagaan selepas itu

Penjagaan selepas metatarsalgia sering membawa kepada perubahan rutin biasa. Menemani langkah-langkah dapat mengurangkan simptom, yang memberi kesan positif terhadap kualiti hidup pesakit. Terdapat pelbagai pilihan bantuan diri, yang dijelaskan oleh doktor dalam perbualan langsung dengan orang yang terkena. Bengkak khas di kawasan kaki dan sering di bahagian badan yang lain menyebabkan kesakitan. Ini dikurangkan dengan mengambil ubat yang sesuai. Pesakit harus mengikut arahan doktor untuk mendapatkan ubat ini dengan tepat untuk mengelakkan pengambilan berlebihan. Kasut yang selesa membantu melawan sakit kaki. Aktiviti sukan harus dihadkan sehingga pemulihan sepenuhnya dan, jika boleh, hanya berunding dengan doktor yang hadir. Dengan bantuan ahli fisioterapi, program latihan individu dikembangkan, yang mana pesakit dapat melaksanakannya dengan mengikuti arahan terperinci. Latihan meningkatkan latihan mereka kecergasan dan membuat mereka berasa lebih baik. Ini memberi kesan positif kepada keseluruhan mereka keadaan dan meningkatkan kualiti hidup mereka.

Inilah yang boleh anda buat sendiri

Mereka yang menderita metatarsalgia tidak semestinya menjalani rawatan ini secara pembedahan. Selalunya sudah cukup untuk menukar kasut. Orang yang terjejas harus mengelakkan kasut yang terlalu ketat dan bertumit tinggi. Ini biasanya cukup untuk menghilangkan kelegaan dari gejala dan mencapai pemulihan kaki. Selain itu, sol boleh digunakan, yang dapat disesuaikan dengan bentuk kaki dengan tepat. Painkillers mencegah kesakitan kepincangan dan ketidakselesaan selanjutnya pada tempoh pertama. Kalus yang sudah berkembang dapat dihilangkan dengan bantuan batu apung lembut dan lain-lain bantuan dari kedai ubat. Walau bagaimanapun, untuk mengelakkan kecederaan, rawatan kaki profesional harus dicari untuk kapalan yang besar. Tambahan pula, penghidap harus menentukan penyebab metatarsalgia dan mengambil tindakan pencegahan yang diperlukan. Oleh kerana rasa sakit di metatarsus biasanya disebabkan oleh postur jari yang lemah atau salah letak jari kaki, pembedahan sering menjadi satu-satunya pilihan. Oleh itu, orang yang dipengaruhi oleh metatarsalgia pasti bercakap kepada doktor keluarga mereka atau pakar ortopedik. Doktor boleh menasihati strategi lebih lanjut untuk mengurangkan kesakitan dan mendapatkan kembali gaya hidup yang sihat.