Latihan Multiple Sclerosis (MS)

Multiple sclerosis adalah penyakit neurologi, yang bermaksud keradangan kronik pusat sistem saraf. Ia juga disebut penyakit "banyak wajah", kerana gejala dan perjalanan penyakitnya tidak mungkin lebih berbeza. Dalam multiple sclerosis, keradangan berlaku di sarung medula serat saraf pusat sistem saraf, yang mengganggu penghantaran rangsangan, yang diperlukan untuk semua aktiviti dalam organisma.

Ia membawa kepada sensasi kulit, gangguan berjalan, perubahan otot, gangguan penglihatan, penyelarasan kesukaran dan gejala lain. Bagaimana penyakit ini tidak dapat ditentukan dengan tepat dan dapat ditangguhkan selama mungkin dengan ubat dan terapi yang sesuai. Sekiranya anda ingin mengetahui lebih lanjut mengenai tanda-tanda multiple sclerosis, kami mencadangkan halaman kami di: Gejala multiple sclerosis

latihan

Latihan di multiple sclerosis bervariasi dan bergantung pada gejala penyakit. Gejala yang mungkin berkaitan dengan fisioterapi adalah gangguan kiprah, peningkatan nada otot, kelumpuhan otot, penyelarasan kesukaran, mengimbangi gangguan. (Untuk latihan mengenai gangguan berjalan, lihat bahagian Gait Disorders).

theraband atau dumbbells boleh digunakan untuk meningkatkan latihan. Dudukan empat kaki di atas tikar Airex atau bahagian atas berputar meningkatkan rasa mengimbangi. Di tempat berkaki satu, percuma kaki bertindak sebagai kaki tentakel dan boleh digerakkan ke belakang ke skala berdiri.

Sebaliknya, lengan melaksanakan mendayung pergerakan atau pergerakan tarik lat. Adalah penting bahawa bahagian atas dan bawah berfungsi serentak tetapi berlawanan arah sehingga kedua-dua bahagian bawah otak sama tertekan. Untuk memperhebatkan latihan, ini dapat dilakukan di tanah yang tidak rata atau dalam posisi berkaki satu.

Untuk meningkatkan mengimbangi, semua latihan boleh dilakukan pada permukaan yang tidak rata atau dengan jenis langkah yang berbeza. Berlari di atas tikar Airex, bahagian atas berputar, kusyen goyangan atau tikar besar mendorong keseimbangan dan dapat diperkuat dengan berjalan lebih cepat dan berhenti secara tiba-tiba. Latihan dalam posisi berkaki 1 dengan atau tanpa tanah yang tidak rata mesti dikendalikan dengan berhati-hati tetapi dapat meningkatkan keseimbangan.

Semasa berdiri di atas satu kaki atau berdiri tegak di atas tanah yang tidak rata, anda dapat meningkatkan kestabilan anda dengan bermain permainan bola, bahkan bulu tangkis. Secara umum, latihan kekuatan sangat penting dalam sklerosis berganda. Apabila pengaliran saraf bertambah buruk, kekuatannya juga menurun.

Untuk mengatasi ini, wajar latihan kekuatan harus dilakukan dari awal. Terutama kaki penting. kaki tekan, selekoh lutut, paru-paru, penculik dan penambah adalah latihan klasik untuk ini.

Untuk mengekalkan otot belakang dan kestabilan batang badan, otot harus dilatih dengan latihan kestabilan seperti lengan sokongan, sokongan sisi, sokongan tangan, tarik lat, mendayung mesin, mengangkat silang dan semua latihan lain. Selain kaedah dan latihan terapi klasik dalam terapi, sukan seperti yoga, senamrobik, Zumba dan tarian umum juga disyorkan. Dengan itu ketahanan dan di atas semua penyelarasan dan mobiliti ditingkatkan.

Berjalan dengan tongkat juga meningkatkan koordinasi dan juga membantu memperbaiki gangguan kiprah. Maklumat lebih lanjut mengenai topik ini boleh didapati dalam artikel berikut:

  • Untuk menukar nada otot, kaedah hands-on biasanya digunakan untuk mengurangkan atau merangsang nada.
  • Juggling dengan bola atau kain juga sesuai untuk meningkatkan koordinasi.
  • Sekiranya kesukaran koordinasi, latihan digunakan yang membuat lengan dan kaki saling bertentangan. Dudukan empat kaki sesuai untuk tujuan ini, di mana lengan dan kaki diregangkan ke arah yang bertentangan.
  • Fisioterapi untuk MS
  • Fisioterapi untuk MS
  • Latihan dengan Theraband
  • Latihan Autogenik