Kurangkan tekanan - bantu melalui fisioterapi

Tekanan dalam kehidupan profesional atau swasta boleh menyebabkan penyakit serius dalam jangka panjang, dan mereka yang terjejas mungkin dihalang dalam kehidupan seharian mereka untuk jangka masa yang lama. Dalam artikel berikut penyebab dan pilihan rawatan dibentangkan dan langkah-langkah fisioterapeutik dibincangkan.

Penyebab umum

Kemurungan dan keletihan kini antara penyakit yang paling biasa. Keletihan biasanya disebabkan oleh terlalu banyak tekanan dalam kehidupan peribadi atau profesional. Tugas berlebihan, mood buruk di tempat kerja, pengsan atau terlalu banyak tugas yang harus dilakukan biasanya pencetus.

Gangguan tidur, kegelisahan dalaman, masalah tumpuan dan keletihan adalah gejala klasik tekanan yang terlalu banyak. Sekiranya anda mengabaikan simptom terlalu lama, anda masuk ke dalam sindrom burnout, yang biasanya menunjukkan dirinya melalui lubang psikologi. Kekurangan motivasi, kelalaian, perasaan buruk kekal, insomnia, kegelisahan dalaman, perut kesakitan atau masalah usus biasanya adalah gejala yang muncul dalam fasa burnout. Penting untuk mengambil tindakan awal terhadap tekanan tersebut. Di samping itu, anda harus mencari aktiviti pampasan yang dapat mengalihkan perhatian atau merehatkan anda.

Kaedah dari fisioterapi untuk berehat

Kaedah dari fisioterapi untuk kelonggaran sangat pelbagai dan bergantung kepada keluhan individu pesakit. Sebilangan besar pesakit mengalami ketegangan yang teruk di bahu-leher kawasan. Ini terutama disebabkan oleh kerja pejabat dengan postur satu sisi di meja.

Bahu sering ditarik ke atas. Ini menghasilkan peningkatan nada di kawasan otot trapezius, otot rhomboid dan pendek leher otot. Sekiranya pesakit datang dengan a urut preskripsi, tonus dapat dikurangkan sedikit dengan urutan, tetapi faktor pencetus tidak dapat dihilangkan.

Gejala sampingan, seperti gangguan tidur, masalah usus dan kegelisahan dalaman tidak dapat dihilangkan secara kekal dengan ini. Dalam pengertian ini, urut tidak akan membantu dalam jangka panjang, kerana masalah sebenarnya berlabuh di kepala. Oleh itu, adalah lebih penting untuk memberi kesedaran agar pesakit sendiri menyedari bahawa dia tidak dapat meneruskan tekanan.

Selain itu kelonggaran otot, juga penting untuk melihat statik tulang belakang serviks. Sekiranya terdapat penyumbatan atau kepincangan, ia dapat meningkatkan nada dan sebab sakit kepala dan pening, yang memburukkan keadaan pesakit keadaan.

  • Dalam kedudukan terlentang, tulang belakang serviks diperiksa dan diperiksa untuk kepincangan.

    Sekiranya terdapat penyumbatan, ia dilepaskan dengan teliti dan tulang belakang serviks digerakkan.

  • Terapi Cranio Sacral, yang merupakan sebahagian daripada osteopati, tetapi juga digunakan oleh ahli fisioterapi, juga membantu untuk berehat. Pemeriksaan merujuk kepada pergerakan yang berlaku di tengkorak, di mana tahap tekanan pesakit dapat ditentukan oleh irama yang dapat dirasakan. Pesakit berbaring telentang, tidak ada perbualan sehingga rawatan dapat berjalan.

    Ahli terapi meletakkan tangannya di tengkorak dan terasa. Teknik tertentu dilakukan, yang semuanya berlaku di kepala. Di samping itu, jahitan dari kepala "digerakkan", yang meminimumkan ketegangan pada tengkorak.

    Biasanya pesakit sangat letih selepas rawatan dan rehat tengah hari disyorkan selepas itu.

  • Pesakit yang cenderung hipotensi, iaitu dengan nada otot yang agak lembab, harus dirawat dengan lebih aktif dalam fisioterapi. Latihan sukan yang sederhana, yang harus disertakan lebih kerap dalam kehidupan seharian, dapat membantu. Jacobsen kelonggaran teknik, latihan autogenik, yoga dan Pilates boleh dimasukkan dalam sesi terapi dan sering berfungsi dengan baik teknik relaksasi. Bercakap dengan pesakit juga sangat penting, kerana mereka biasanya disalahpahami oleh doktor atau ahli keluarga.