Amputasi

pemisahan; pembuangan anggota badan; pemisahan; disartikulasi; penyingkiran anggota badan Latin: amputare = untuk memotong, untuk membuang

Amputasi Definisi

Istilah amputasi menggambarkan pembedahan atau, dalam kes yang jarang berlaku, pemisahan trauma bahagian badan, anggota badan atau pelengkap badan yang lain. Operasi sedemikian hanya perlu dilakukan apabila pemeliharaan bahagian badan yang sesuai tidak lagi mungkin atau nyawa dan kesihatan pesakit itu terancam tidak dapat ditarik balik. Sekiranya anggota badan yang tidak dibekalkan darah harus dikeluarkan setelah percubaan penanaman semula yang gagal, seseorang bercakap mengenai pengubahsuaian semula.

Bagaimana dapat dipastikan bahawa amputasi sangat diperlukan?

Oleh kerana terdapat banyak penyebab amputasi, diagnostik juga mesti menggunakan kaedah yang berbeza. Pada awalnya, tentu saja, ada pertanyaan pesakit yang mudah (anamnesis), pengumpulan faktor risiko khas seperti rokok or kencing manis mellitus dan a pemeriksaan fizikal. Sekiranya terdapat gangguan peredaran darah, sejauh mana darah mengalir di yang terjejas kapal adalah terhad mesti disiasat.

Pertama sekali, ia mesti ditentukan sama ada denyutan nadi masih dapat dirasakan di kawasan yang terjejas dan sama ada mencukupi darah tekanan dapat diukur. Sekiranya, seperti biasanya, kaki terjejas, ujian fungsional dapat dilakukan. Sebagai contoh, treadmill digunakan untuk menguji sejauh mana pesakit boleh berjalan.

Pengurangan aliran darah dapat dilihat melalui pengimejan vaskular pada Sinar X dengan medium kontras (angiografiatau juga di ultrasound (sonografi dupleks). Pemeriksaan ini dilakukan bersama-sama menentukan sama ada anggota badan dapat dipelihara. Teknik pengimejan juga digunakan dalam kes tumor atau kecederaan yang berkaitan dengan kemalangan (trauma).

Ini termasuk: Di samping itu, a ujian darah sering diperlukan. Berdasarkan pemeriksaan ini, doktor dapat menentukan sama ada dan di mana anggota badan mesti dikeluarkan. - Sinar X, contohnya patah tulang

  • Tomografi yang dikira (CT) atau
  • Proses pengimejan radioaktif (scintigraphy).

Gejala ini mungkin menunjukkan amputasi yang diperlukan

Tanda-tanda gangguan peredaran darah yang teruk pada penyakit oklusif arteri perifer (PAVK) adalah kesakitan, yang berlaku terutamanya semasa bersenam, tetapi juga hadir pada waktu rehat kemudian. Anggota badan yang terkena sejuk dan pucat kerana peredaran darah berkurang. Akhirnya tisu mati (nekrosis), dalam kes yang teruk terdapat jangkitan pada mereka, yang boleh merebak ke badan (sepsis) dan mesti dirawat.

Sekiranya tumor malignan berkembang: mereka mesti selalu dirawat. Melalui pertumbuhan penyusupan malignan mereka, tumor memusnahkan tisu di sekitarnya, yang pada tahap lanjut menampakkan dirinya kesakitan, penebalan yang ketara dan batasan fungsi. Untuk mengelakkan tumor merebak ke tisu lain (metastasis), tumor mesti dikeluarkan dengan cepat, tetapi kadang-kadang ini hanya mungkin dilakukan dengan amputasi.

  • Tisu penghubung hujung (sarcomas)
  • Tulang (osteosarcomas)
  • Otot (rhabdomyosarcoma)
  • Kapal (angiosarcoma) atau
  • Rawan (chondrosarcomas)

Sekiranya terdapat kecederaan serius yang disebabkan oleh sebarang trauma, seperti luka besar, gejalanya disebabkan oleh masalah peredaran darah, kerosakan saraf yang boleh menyebabkan hilangnya sensasi (kehilangan kepekaan) atau bahkan lumpuh, dan kerosakan tisu yang menyakitkan secara langsung. Begitu juga, patah tulang yang teruk atau kerosakan sendi, di mana fungsi normal tidak dapat dipulihkan, adalah akibat trauma. Sekiranya terdapat jangkitan, bahagian badan yang terkena akan menjadi kemerahan dan bengkak, kadang-kadang walaupun terlalu panas. Sekiranya keradangan merebak melalui aliran darah ke seluruh badan (sepsis = keracunan darah), demam dan menggigil berkembang. Sekiranya ini tidak dirawat, kejutan simptom dengan penurunan tekanan darah dan meningkat jantung kadar boleh membahayakan nyawa pesakit melalui kegagalan peredaran darah.