Tempoh sehingga seseorang boleh bersukan dan berjoging lagi selepas radang tendon Achilles | Tempoh tendonitis Achilles

Tempoh sehingga seseorang boleh bersukan dan berjoging lagi selepas radang tendon Achilles

Selepas satu Tendon Achilles keradangan, seseorang harus kembali ke sukan dengan sangat perlahan dan berhati-hati, jika tidak, terdapat risiko tinggi untuk menimbulkan keradangan baru. Sebaiknya, permulaan sukan harus dilakukan dengan berunding dengan doktor dan ahli fisioterapi yang bertanggungjawab, kerana ia dapat dimulakan pada waktu yang sangat berbeza bagi setiap individu. Dalam kes akut Tendonitis Achilles, sukan biasanya dapat disambung semula setelah 2 hingga 3 minggu, tetapi pada mulanya usaha yang terkendali harus dilakukan. Kronik Tendon Achilles gangguan sering timbul sekiranya sukan dimulakan semula terlalu awal. Oleh itu, waktu rehat yang lama dari sukan (beberapa bulan) harus diperhatikan.

Tempoh cuti sakit sekiranya tendonitis Achilles

Tempoh masa seseorang cuti sakit bersama Tendonitis Achilles sangat bergantung pada profesion orang yang terjejas. Sesiapa yang menjalankan profesion yang melibatkan latihan fizikal harus berehat sekurang-kurangnya 2 hingga 3 minggu. Dalam tempoh ini, keradangan akut seharusnya reda. Walau bagaimanapun, permulaan berhati-hati untuk latihan adalah perlu. Sebaliknya, mereka yang menghabiskan sebahagian besar hari kerja mereka duduk di meja boleh kembali bekerja setelah beberapa hari sahaja.

Terapi

Orang yang terjejas harus menahan diri dari sesi latihan selanjutnya dan menyejukkan kaki yang sakit secara berkala. Pembalut mampatan dan ketinggian kaki boleh juga digunakan. Ubat anti-radang bukan steroid (NSAID) seperti ibuprofen dan diclofenak sesuai untuk memerangi keradangan dan kesakitan.

Dalam kes yang lebih teruk dan perkembangan penyakit yang tidak dapat dipengaruhi secara positif oleh NSAID, kortison boleh ditadbir. Namun, seperti banyak ubat, ini tidak sesuai untuk penggunaan jangka panjang, kerana kesan sampingan diharapkan dengan penggunaan yang berpanjangan. Perkara ini juga mesti diambil kira untuk NSAID dengan kesan sampingan yang lebih sedikit.

Juga agen herba seperti Arnica minyak atau minyak pokok teh boleh digunakan untuk menggosok luaran. Latihan fisioterapeutik, ultrasound terapi dan kinesiotaping juga digunakan. Di samping itu, pembalut disyorkan untuk Tendon Achilles keradangan, yang di atas semua memastikan kestabilan di kaki. Perbezaan dibuat antara pembalut dengan titik fokus yang berbeza, yang harus ditimbang secara individu dan membawa pada pelepasan tendon Achilles.

Simptomologi

Orang yang terkena terasa kesakitan di kawasan tendon Achilles dalam situasi yang berbeza. Terutama sakit pagi dan kesakitan pada permulaan berlari aktiviti dan setelah duduk dalam jangka masa yang lama harus membuat seseorang memikirkan kelebihan tendon Achilles. Kesakitan di kawasan tendon Achilles dikenali dalam perubatan sebagai Achillodynia.

Oleh kerana tidak setiap Achillodynia segera diikuti oleh keradangan tendon Achilles, diagnosis harus diperjelaskan oleh doktor, kerana mengambil ubat anti-radang tidak akan berguna dalam kasus Achillodynia non-radang. Sekiranya sakit pada tendon Achilles diabaikan untuk masa yang lama, struktur yang terlalu lama digunakan secara berlebihan bertindak balas dengan keradangan. Kekakuan pagi dan penebalan tendon serta kemerahan dan pembengkakan tumit yang menyakitkan juga boleh berlaku. Selanjutnya, kalsifikasi tendon Achilles di pangkalnya mungkin berlaku. Diagnosis keradangan tendon Achilles