Latihan untuk penyakit Osgood Schlatter

Penyakit Osgood Schlatter adalah aseptik osteochondrosis dari tuberositi tibial. Ini bermaksud bahawa terdapat keradangan tidak berjangkit pada penonjolan tulang rawan tibia tepat di bawah sendi lutut dengan yang berkaitan pengoksidaan gangguan, dan tisu tulang boleh binasa dan terlepas. Penyakit ini terutamanya menyerang kanak-kanak lelaki berumur antara 10 hingga 15 tahun.

Dalam rawatan fisioterapeutik, tujuan utamanya adalah memilih latihan yang melindungi mereka yang terkena sendi lutut dari tekanan dan melegakan tulang melalui pengembangan otot yang disasarkan. Sekiranya imobilisasi sementara ditunjukkan, latihan juga dapat dipilih untuk melatih pesakit dalam penggunaan yang mungkin bantuan. Selepas operasi yang mungkin dilakukan, fokusnya adalah pada latihan pemulihan yang mengembalikan kekuatan dan ketahanan kaki.

Latihan untuk di rumah

Pilihan dan intensiti latihan di Osgood Schlatter bergantung pada tahap penyakit. Dalam kebanyakan kes, tujuannya adalah untuk melegakan titik di mana otot melekat di dataran tinggi shin. Peregangan latihan untuk M. Quadriceps Femoris, besar paha extensor, sangat sesuai untuk tujuan ini.

Sebaliknya, juga penting untuk menguatkan lawan. 1) Peregangan bersenam sambil berdiri Pesakit mencengkam buku lali kakinya di bahagian yang terkena dengan satu tangan. Dia membongkok kaki dan menarik kaki ke arah punggung sejauh mungkin.

Dia mendorong pangkal paha ke depan sejauh mungkin dan mengetatkan punggung. Ini meregangkan pinggul dan membengkokkan lutut. The quadriceps diregangkan.

Kedudukan dapat dipegang hingga 30 saat dan dilakukan 3-4 kali berturut-turut. Anda mesti merasakan tarikan di bahagian depan paha dan pangkal paha. 2) Peregangan bersenam sambil berbaring Senaman alternatif yang baik untuk meregangkan bahagian depan paha otot meregang pada kedudukan lateral.

Di sini pesakit terletak di sisi yang sihat, sisi yang akan diregangkan terletak di atas. Seperti dalam keadaan berdiri, pesakit mencengkamnya buku lali dan menarik tumit ke arah punggung. Kelebihan kedudukan lateral ialah pesakit dapat mengawal kedudukan pinggul dengan lebih baik, kerana mengimbangi masalah dihilangkan pada kedudukan lateral dan kemungkinan pemendekan dari sisi lain tidak lagi menjadi masalah.

Selain dari posisi permulaan, pelaksanaan latihan adalah serupa. 3) Latihan pengukuhan pada posisi terlentang (Bridging) Ini adalah latihan untuk menguatkan otot paha belakang, iaitu lawan dari quadriceps otot femoris. Menguatkan ekstensor pinggul dan lentur lutut dapat membetulkan kelebihan tibia (tuberosity) yang disebabkan oleh ketidakseimbangan otot atau postur pinggul yang lemah.

Pesakit berbaring telentang untuk tujuan ini. Kaki diatur pada sudut 90 darjah, sementara lengan sedikit tersebar di sebelah badan. Dari kedudukan ini pesakit sekarang mengangkat punggung sehingga membentuk garis lurus dengan paha dan batang badan.

Ketegangan mesti dibina dari punggung dan belakang paha. Mungkin peregangan di kawasan lutut dapat dirasakan. Kemudian, senaman juga boleh dilakukan secara langsung kaki untuk meningkatkan ketegangan.

Latihan selalu dilakukan dalam 3-4 set 12 pengulangan. 4) Peregangan diri dengan gulungan fascia untuk rumah Satu lagi latihan untuk kegunaan rumah boleh dilakukan dengan bantuan fascia roll. Untuk meregangkan paha depan dan merangsang darah peredaran, bahagian depan paha boleh "dilancarkan" dari kedudukan rawan atau separuh rawan menggunakan a gulungan fascia.

Ini boleh menyakitkan sedikit, tetapi melegakan ketidakselesaan dalam jangka masa panjang. Sama seperti senaman regangan, pergerakan di sini dilakukan secara perlahan. Selepas lebih kurang 30 saat pasti ada rehat.

5) Menguatkan otot gluteal Berbaring di sebelah anda untuk melakukan latihan ini. Kaki di bawah sedikit bengkok. Sekiranya anda suka, anda boleh meletakkan tangan anda di atasnya.

Sekarang angkat kaki yang lain ke belakang dan kemudian turunkan lagi. Lakukan 3 set 15 pengulangan dan kemudian bertukar sisi. 6) Pengukuhan otot badan Pergi ke kedudukan empat kali ganda.

Sekarang hulurkan kaki kiri anda lurus ke belakang dan lengan kanan anda lurus ke hadapan. Pastikan pelvis anda tidak condong. Pegang kedudukan ini selama 2 saat dan kemudian tukar sisi.

7) Lenturan lutut untuk menguatkan otot Berdiri tegak dan tegak. Kaki selebar bahu. Sekarang perlahan-lahan turun ke selekoh lutut, pastikan punggung anda tetap lurus dan lutut anda tidak melangkaui hujung kaki anda. Lakukan 15 mencangkung dengan cara ini. Sebagai tambahan kepada latihan konvensional ini, sukan yang mudah dilakukan sendi, Seperti berenang atau berbasikal, juga sangat sesuai untuk mengembalikan otot ke beban penuh. Anda boleh mendapatkan lebih banyak latihan di bawah: Latihan melawan sakit lutut Latihan untuk sendi lutut Latihan untuk perut, kaki, punggung dan punggung