Imbangan Metabolik

Apa itu Imbangan Metabolik?

. diet menurut Metabolik Baki adalah konsep pemakanan pakar pemakanan Wolf Funfack. Pengedar Metabolik Baki beriklan dengan layanan pelanggan yang intensif dan rancangan yang dibuat secara individu, yang bertujuan untuk menjamin penurunan berat badan dan membantu graduan menjalani gaya hidup yang lebih sihat. Idea di sebalik Metabolik Baki adalah bahawa metabolisme seharusnya bertindak balas secara berbeza terhadap makanan dari orang ke orang, yang memerlukan pendekatan individu.

Atas dasar ini, berbeza darah nilai diuji dan rancangan dibuat. Rancangan tersebut diedarkan ke seluruh Eropah oleh banyak pekerja syarikat. Konsep Imbangan Metabolik telah dikritik kerana kekurangan bukti saintifik.

Prosedur Imbangan Metabolik

Walaupun rancangan konsep pemakanan didasarkan pada pilihan dan spesifikasi individu setiap orang, prosesnya setanding untuk setiap peserta. Imbangan Metabolik diet merangkumi total empat fasa dan berlangsung sekitar empat minggu, di mana fasa terakhir dapat dilakukan selama jangka waktu tertentu sebagai fasa pemeliharaan dan dimaksudkan untuk menstabilkan berat badan yang dicapai. Fasa pertama diet dipanggil fasa penyediaan, ia bertujuan untuk menyiapkan dan membersihkan badan untuk perubahan diet yang akan datang.

Fasa kedua adalah "fasa penukaran yang ketat", di sini pengambilan kalori sangat berkurang dan penurunan berat badan yang besar dapat dicapai. Pada fasa ketiga, "fasa pergantian santai", pelbagai makanan ditambahkan ke dalam rancangan pemakanan untuk menguji bagaimana tubuh bereaksi terhadapnya. "Fasa pemeliharaan" dirancang untuk mempertahankan berat sasaran tanpa terlalu ketat.

Fasa pertama diet Metabolic Balance juga disebut "fasa persiapan". Tujuannya adalah untuk mempersiapkan badan untuk perubahan yang akan datang. Seperti dengan a berpuasa menyembuhkan, badan juga harus "dibersihkan" di sini.

Ini termasuk mengosongkan usus dengan garam Glauber atau yang lain julap. Ia berlangsung selama dua hari secara keseluruhan. Tubuh dibekalkan di sini makanan yang sangat sedikit dan banyak cecair, yang sudah dapat menyebabkan penurunan berat badan yang jelas.

Ini terutama air, yang diekskresikan oleh tubuh ketika glikogen menyimpan hati dan otot dikosongkan. Makanan yang dibenarkan pada tahap ini termasuk sarapan ringan, sayur-sayuran dalam bentuk sup atau sayur-sayuran mentah dan salad. Kecuali sebiji buah, seseorang harus mengelakkan buah-buahan yang tinggi gula secara semula jadi.

Penting juga untuk minum banyak pada fasa pertama. Sekurang-kurangnya dua liter air atau teh, tetapi tidak disarankan minuman soda atau minuman lain yang mengandungi kalori. Hasil daripada darah ujian adalah asas untuk merangka rancangan diet peribadi dan makanan yang dibenarkan pada fasa kedua.

Fasa kedua juga disebut "fasa perubahan ketat". Beberapa peraturan adalah sama untuk semua peserta. Ini termasuk maksimum tiga kali makan sehari, makanan ringan di antara waktu makan dilarang.

Terdapat sekurang-kurangnya lima jam antara waktu makan. Ini untuk mengelakkan serangan selera makan yang meradang. Makanan tidak boleh bertahan lebih dari satu jam dan mesti selalu diambil pada awal pengambilan protein (dalam bentuk daging, ikan atau sejenisnya).

Hanya satu jenis protein yang dibenarkan pada satu masa, dan setiap hidangan harus mengandungi jenis yang berbeza. Pengambilan makanan selepas jam 9 malam harus dielakkan. Setiap peserta harus minum sehingga dua setengah liter sepanjang hari.

Walau bagaimanapun, kopi dan teh hanya dibenarkan selepas makan. Peraturan terakhir mengatakan bahawa betul-betul satu epal harus dimakan setiap hari. Secara umum, rancangan penurunan berat badan Imbangan Metabolik sangat berorientasi pada diet "rendah karbohidrat", walaupun mereka kelihatan jelas.

Pasta, nasi, kentang atau roti sebahagian besarnya tidak termasuk dalam rancangan itu. Selain itu karbohidrat, lemak juga dielakkan. Walaupun untuk menggoreng, minyak tidak boleh digunakan jika boleh.

Dengan pengambilan protein yang tinggi anda akan mencapai penurunan berat badan yang tinggi dengan pengambilan kalori rendah, yang melindungi jisim otot hingga tahap tertentu dan terutamanya memecahkan lemak. Dalam "fasa penukaran yang dilonggarkan" lauk karbohidrat kini dibenarkan sekali lagi pada salah satu daripada tiga hidangan. Juga baru adalah "hari kecurangan", di mana kendali dapat dilonggarkan lebih jauh.

Di sini peserta harus mengetahui bagaimana reaksi dia terhadap makanan tertentu. Sekiranya anda menambah berat badan, peraturan harus dipatuhi dengan lebih tegas lagi. Secara amnya, tujuan fasa ini adalah untuk mengekalkan atau menurunkan berat badan.

Pada fasa ketiga, alkohol dalam bentuk wain atau bir juga dibenarkan secara sederhana. Untuk memasak atau salad, boleh digunakan sebanyak tiga sudu minyak sayuran. Sukan dan latihan tambahan sekarang juga harus dimasukkan ke dalam kehidupan seharian. Sesiapa yang berjaya melalui fasa-fasa sebelumnya haruslah mengenali diri mereka dan badan mereka dengan baik.

Dalam "fasa penyelenggaraan" tidak ada lagi makanan yang dilarang. Mereka yang tidak dapat menjaga berat badan mereka harus kembali pada diet yang lebih ketat setiap saat. Terutama dalam fasa ini banyak peserta melihat kenaikan berat badan lagi.

Di sini, sokongan intensif ditawarkan oleh perunding Metabolic Balance. Secara amnya, anda harus mencari jalan untuk menjaga berat badan anda agar tetap sihat dan kekal. Ini termasuk diet berkhasiat yang bervariasi, seperti senaman dan sukan biasa. Malah pengecualian kecil harus menjadi sebahagian daripada diet biasa dalam jangka masa panjang.